Gå til innhold
  • Bli medlem

Saksitraversen 2. gang


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom en årrekke drevet med tinderangel aleine, men i år fikk jeg et tilbud om å bli med på tur sammen med et medlem her på FF,
nemlig Lars M fra Vejle.
Avreisen ble fastsatt til mandag d. 21/7 – og det var flaks, for vi traff en periode på 11 dager med kjempefint vær. Det ble til fine toppture:
Uranostraversen fra S, Torfinnstraversen fra Ø, Kvitskardtind, Austanbotntind fra V og Saksi-traversen. Da det tok slut på det varme vær reiste vi hjem.

Her kommer så Saksi-traversen

Tirsdag 29-7 var det atter toppvær og turen skulle gå rundt Storbreen. Etter frokosten på Leirvassbu ble bilen satt på Sletthamnbakken,
og vi begynte på den 680m oppstigningen til Rundhø.
Etter tre timer var Geite nådd. Det var gått for mye tid, og planen ble endret til bare at omfatte Saksi, som jeg hadde besøkt aleine i 2006.
Jeg hadde lyst på å gå traversen igjen, denne gang med skikkelig følge og speilreflekskamera.
Den første hammer ble lett klyvet i høyre side, og den 1km lange rygg mot Saksi var tilbake.
Oppunder Saksi smalner ryggen dramatisk av til en sylevass egg som ikke kan gås, men må ris!
For å få adgang til toppkrona må en opp et 50º sva av ca 10m høyde, men det er et riss i svaet som gir bra tak for hender og sko.
Det siste opptak mot toppkrona er loddret, og er av grad III, men takene er bra!

Returen var samme vei. Turen ble gått uten klatreutstyr, men isøks ble brukt da det i år er mye snø på fjellet.

post-258-133474570442_thumb.jpg

post-258-133474570455_thumb.jpg

post-258-133474570466_thumb.jpg

post-258-133474570479_thumb.jpg

post-258-133474570491_thumb.jpg

post-258-1334745705_thumb.jpg

post-258-133474570512_thumb.jpg

post-258-133474570525_thumb.jpg

post-258-133474570539_thumb.jpg

post-258-133474571241_thumb.jpg

post-258-133474571254_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
men på bildet av søre smørstabbtind er det vel veslebjørn i forgrunnen, og gravdalstind foran i bakgrunnen vi ser best? sør-austre smørstabber mellom disse, og sørvestre i høyre bildekant?

Jeg har peilet ut fjellet etter retning på kartet, så det er mulig jeg tar feil, men korreksjon mottas gjerne :lol:

Skal Søre Smørstabbtind rettes til Gravdalstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på bildet av søre smørstabbtind er det vel veslebjørn i forgrunnen, og gravdalstind foran i bakgrunnen vi ser best? sør-austre smørstabber mellom disse, og sørvestre i høyre bildekant?

Jeg er enig med jarle her. :lol:

Skarpe og fine bilder Bjarne. Den eggen ser skikkelig morsom ut!

Gleder meg til turrapport fra de andre turene du har gått i sommer! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss få mange bilder fra turene dine i godværet! Jeg led litt over ikke å få besøkt Jotunheimen i det meste av denne godværsperioden. Jeg har nå kjøpt speilrefleks jeg også, og traver rundt med fotostativ i sekken...

Fotostativ trenger en ikke på fjellet i pent vær. Med en EV-verdi på 14,6 (f/5,6 1/800s ved 100ISO) er det masser av lys til håndholte bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en flott, spennende tur.

Hvor lang tid brukte dere totalt? (Og f.eks fra Geite til Saksi?)

Har du noe bilde som viser svaet opp mot toppkrona og opptaket til selve toppen?

Andre vanskeligheter underveis? (Hvor var det ønskelig med isøks?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en flott, spennende tur.

Hvor lang tid brukte dere totalt? (Og f.eks fra Geite til Saksi?)

Har du noe bilde som viser svaet opp mot toppkrona og opptaket til selve toppen?

Andre vanskeligheter underveis? (Hvor var det ønskelig med isøks?)

1) Ca 10timer på fjellet. Skjønner det tok under 1t fra Geite til Saksi.

2) Dessverre, 10meter svaet er stort og der var ikke plass til å trå tilbake for foto, da der er på en smallegg. Ved opptaket var det også lite plass til foto.

3) Isøks ble brukt på bratte snøfonner på tilbaketuren N om Geite, og Rundhøe ble omgått i vestsida mot Storbreen.

Ved normal sommer vil en sikkert ikke ha bruk for isøks, men i år er det uvanlig mye snø på fjellet.

I 2006 da jeg gikk samme turen aleine, var det heller ikke noe problemer det ikke var å løse med litt fjellvett og erfaring :D

Kansje Lars M har noen interessante bilder. De vil bli satt på turrapporten når jeg får bildene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var deg vel unt dette her Bjarne!

Ikke verst å treffe så bra med været når du bor i Danmark og ikke kan satse på værvinduer.

Det var jo knallvær i Jotunheimen den perioden dere var på tur, det kan jeg jo skrive under på sjøl :)

Ikke akkurat småtterier dere gikk heller, gleder meg til å se flere bilder. Den ride-egga var jo skikkelig stilig da, og den så såpass vannrett ut at jeg kunne ha turt det sjøl. Eller kanskje bildet spiller meg et puss?

Flott at du fikk disse dagene, det er sånt vær som varmer sjela hos en tindeentusiast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var deg vel unt dette her Bjarne!

Ikke verst å treffe så bra med været når du bor i Danmark og ikke kan satse på værvinduer.

Det var jo knallvær i Jotunheimen den perioden dere var på tur, det kan jeg jo skrive under på sjøl :roll:

Ikke akkurat småtterier dere gikk heller, gleder meg til å se flere bilder. Den ride-egga var jo skikkelig stilig da, og den så såpass vannrett ut at jeg kunne ha turt det sjøl. Eller kanskje bildet spiller meg et puss?

Flott at du fikk disse dagene, det er sånt vær som varmer sjela hos en tindeentusiast :?

Takk Øyvind, etter sommeren i fjor, trengte jeg litt oppreisning. Det er to år sia (2006) jeg hadde flaks med været.

Ride-egga er ikke vannrett; det gikk oppad, skjønner det er ca. 20º. Eggen lutrer også mot Storbreen, slik det er overheng den vei.

Jeg gleder meg også til å se flere bilder; venter ennå på bilder fra Lars M, som har hatt et virusproblem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Så ut som en flott, spennende tur.

Hvor lang tid brukte dere totalt? (Og f.eks fra Geite til Saksi?)

Har du noe bilde som viser svaet opp mot toppkrona og opptaket til selve toppen?

Andre vanskeligheter underveis? (Hvor var det ønskelig med isøks?)

Her ses Bjarne på det optag lige under toppen, som han benævner som grad 3 og rutens crux. Jeg tror knapt, det er grad 3, og det er ikke eksponeret. Jeg følte, at udfordringen var større på svaet lidt længere nede, hvor der var meget mere eksponeret. Her fulgte vi et riss (knapt fist jam-bredde, godt og vel hand jam-bredde), hvor det havde været muligt at sikre, hvis vi havde haft udstyr med. Jeg har desværre ikke noget godt billede af svaet med risset.

post-21-133474577326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en flott, spennende tur.

Hvor lang tid brukte dere totalt? (Og f.eks fra Geite til Saksi?)

Har du noe bilde som viser svaet opp mot toppkrona og opptaket til selve toppen?

Andre vanskeligheter underveis? (Hvor var det ønskelig med isøks?)

Jeg ved ikke, hvorfor jeg nu kun kan vedhæfte et foto for hvert indlæg - det har tidligere gået fint at vedhæfte flere. Så nu kommer der et nyt indlæg for at kunne vedhæfte et nyt foto.

Her ses topkronen i baggrunden. Tættere på ses Bjarne på eggen i lidt mere elegant stil end mig. Det er omtrent samme sted, hvor jeg sidder på eggen med et ben på hver side. Svaet med risset ligger lidt længere oppe - bag det sted, hvor Bjarne står.

Fra vi gik fra P-pladsen ved udløbet af Storbregrovi, til vi var tilbage samme sted, brugte vi omtrent 12 timer. Det kan nok gøres hurtigere!

post-21-133474577355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved ikke, hvorfor jeg nu kun kan vedhæfte et foto for hvert indlæg - det har tidligere gået fint at vedhæfte flere. Så nu kommer der et nyt indlæg for at kunne vedhæfte et nyt foto.

Når du har lagt inn et bilde og skrevet bilde navn, trykker du på knappen "Legg til filvedlegg. Dermed blir det satt i nullstilling, og neste bilde kan

legges inn ;)

post-258-133474579266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.