Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er beste måten å pakke sekken på?


karakas

Anbefalte innlegg

Hadde min første tur i Tafjordfjellene sist helg, og tenkte jeg skulle prøve meg på en ny i morgen, men lærte ett par ting om hva jeg kan legge igjen og hva jeg bør ha med, blandt tingene jeg lærte var at jeg nok hadde med meg alt for mye mat til å være en todagers tur, samt at jeg må ha med litt mer tørre klær i sakken.

Men hvordan bør jeg pakke sekken? Sekken jeg har er av denne typen:

http://www.backcountry.com/store/OSP0107/Osprey-Packs-Atmos-65-Pack-3800-4200-cu-in.html

Den har følgende rom:

- Hovedrom

- Underrom med egen åpning

- Rom i lokket

- 2 rom på framsida (den kulen dere ser der)

- 1 lomme på framsida

- 2 lommer på nederst på sida av sekken

- 2 små lommer i hoftebeltet

- Samt ett rom i ryggen men veldig liten åpning, passer best til klær

Ting som skal med:

- Telst

- Sovepose

- Liggeunderlag

- Mat

- Primus m/ gass

- Kjelesett

- Ekstra klær/sokker etc

- Kniv og småting.

Det jeg er tror jeg har funnet best løsning på sålangt er følgende:

- Liggeunderlaget går i det nederste rommet.

- Fiskestanga går ned i ene sidelomma

- Primusgassen går ned i den andre

- Teltet går nederst bake på sekke i stroppene som er der

- Soveposen går i festestroppen til lomma bakpå sekken.

Me hva med resten av utstyret? Hva er det som er mest effektiv pakking? Er det noen som har noen gode tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første jeg vil anbefale er å prøve å få sovepose og i hvert fall teltet inne i sekken(om du har plass). Dette vil gjøre sekken langt mer behagelig å bære da dagens sekker stort sett er lagd for å pakke ting inne i sekkeposen. Ta heller liggeunderlaget på utsiden om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg gjør det er at liggeunderlaget er større enn soveposen, men det passer perfekt inn i det nederste rommet. Soveposen passer også bra akkuratt inn i den stroppen på baksida der.

Takk for linken, men den sier ikke så mye om pakking av f.eks. mat og klær som jo begge må regnes som lett ballst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få de tyngste delene, (telt, sovepose) lengre opp i sekken, og inn mot ryggen. Med mindre jeg har misforstått beskrivelsen din så har du pakket begge disse to i relativ lang avstand fra ryggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, tunge ting langt ned og inn mot ryggen. jeg bruker å stappe teltet nederst og soveposen oppå der igjen. så fyller jeg etter med ting jeg ikke trenger å ha lett tilgjengelig. det tyngste fortsatt inn mot ryggen. øverst har jeg ting jeg kan komme til å trenge underveis mens jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart, men i "fasiten" vil det være mest gunstig med et lavt tyngdepunkt. sett bort i fra bærekomforten, ville jeg likevel ha hatt det tunge nederst (telt og pose bl.a.) av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart, men i "fasiten" vil det være mest gunstig med et lavt tyngdepunkt. sett bort i fra bærekomforten, ville jeg likevel ha hatt det tunge nederst (telt og pose bl.a.) av praktiske årsaker.

Hvilken fasit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er at et lavt tyngdepunkt gir bedre balanse. det tyngste nederst = lavt tyngdepunkt. grunnen til at jeg brukte gåseøyne rundt fasit er at dette i praksis er individuelt, slik du tidligere sa. du skjønner hva jeg mener hvis du legger godviljen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.