Gå til innhold
  • Bli medlem

Forfall i fjellet


Joker

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg gjekk opp til Skålatårnet i sommar og skjønnte ikkje ein drit (for å følge opp saken om Besseggen) då eg høyrde om helikopterflyginga opp mot Skåla av campingvogner og gravemaskiner. Stien er heilt fin, og kva i alle dagar dei skal rette på oppover der skjønner eg absolutt ingenting av. Om det er tilrettelegging på ein eller annan måte for motbakkeløpet er eg i så fall heilt i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe fjellpoliti.

Norge fungerer på den måten at den som skriker høyest (altså har den dyktigste organisasjonen i ryggen) får viljen sin gjennom. Det er egentlig ingen foreninger eller organisasjoner som jobber mot "mindre" inngrep i uberørt fjell. Riktignok er det noen muiljøvernorganisasjoner som jobber mot kraftutbygging, men de jobber ikke problemstillinger av typen Besseggen og Skålatårnet. I tillegg er det noen offentlige etater som gjør så godt de kan, men når DNT er for et tiltak/inngrep/tilrettelegging så blir det gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel noe å gjøre med at 5000? :P eller noe sånt går opp skålatårnet i året...utrolig mengde mennesker ighværtfall...så også kveldens innslag på nyhetene...er nok over 15 år jeg var der sist, for melde meg på sammen med 'the unwashed masses sic'. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med overdreven tilrettelegging er en ugunstig trend.

Det er meningen at det skal være vanskelig og trasig å komme fram enkelte plasser.

Det er noen av oss faktisk gjør turer nettopp fordi det kan være en utfordring i vente der.

Hvis man ikke kommer opp en dag, så har man et mål, for den dagen da en har trent mere, blitt flinkere eller forholdene er bedre.

Hvis fjellet tilrettelegges med faste installasjoner er det ødelagt.

Klatrerene har vært oppmerksom på dette lenge.

Derfor er det ikke aksept for å bolte eller sette igjen andre faste installasjoner i fjellet når man klatrer.

Hva som gjøres på Knutshøe eller hva det var, eller Trysil, er totalt uintressant for meg personlig, men det kan jo være at de som bor i nærheten og bruker disse områdene jevnlig er av en annen oppfatning.

Men kommer det bolter og trapper på Brekketinden, ja, da blir det bråk.

Jeg var en tur på Skåla i fjor sommer, var i Loen på Porschetreff.

Sommerski på Lodalskåpa utgikk med regn og muligens sludd på toppen, så da ble det Skåla.

(Ref. det jeg sa over - jeg kan komme tilbake og gjøre denne skituren senere, fordi det ikke var bygd tak opp på Lodalskåpa).

Dette er verdens kjedeligste motbakke, totalt bortkastet å gå en gang til i hvertfall.

Autostradasti hele veien, ingen klyving noen steder, ingen interessante vurderingar av veivalg.

Og siste meterene opp mot toppen var det forsyne meg noen klovner som hadde murt opp trapp.

Skåla på ski om vinteren derimot, er sikkert flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på valdresflya i år. Stemmer det at man har laget noen stygge parkeringer og begynt å ta høye avgifter av folk ? Stemmer det at det er forbudt å parkere utenom disse p-plassene ?

Dersom det eneste målet med "turistvei valdresflya" eller hva det heter er å tjene penger på at folk går på fjellet er det veldig trist. Noen ting burde være gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Statens vegvesen har laget noen plasser der det er flott utsikt og egnet for en rast og parkering. Dette ødelegger neppe fjellopplevelsen for noen. Høye avgifter er det få av på Valdresflya. Det er forbudt å parkere der det er til hinder for trafikken, i henhold til Vegtrafikkloven, ellers er det fortsatt helt greit å ta seg en tur opp dit. Synes kanskje du skulle ta deg en tur og se på vegstrekningen med egne øyne og nyte synet der oppe. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en gravemaskin i løypen opp til Skålatårnet i går og på andre siden av vannet stod det to campingvogner (!). Det så litt underlig ut... Kanskje litt dårlig timing å fikse på stien på akkurat nå som Skålatårnet opp skulle arrangeres. Men området som de har arbeidet på var dekket av snø ganske lenge så de hadde vel ikke noe valg.

Ellers synes jeg det er helt ok at man bruker maskiner for å reparere og utbedre en meget brukt turløype. De som ikke tåler å se en gravemaskin i fjellet kan jo heller melde seg frivillig til dugnadsarbeid istedet for å kritisere de som faktisk gidder å gjøre noe? 8)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg det er helt ok at man bruker maskiner for å reparere og utbedre en meget brukt turløype.

På dette punktet er nok du og jeg på to forskjellige planeter. Jeg er ikke tilhenger av utstrakt tilrettelegging av fjellet, og iallefall ikke om dette innebærer rent anleggsarbeid.

Kan man spørre om stien opp til Skåla var blitt direkte uframkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien var self ikke uframkommelig, men samtidig tror jeg heller ikke fjellet tar skade av at noen steiner blir lagt horisontalt slik at det blir bedre å gå. Inngrepene som har blitt gjort her var minimale og burde ikke støte noen. Det finnes mange fjell å gå på dersom man ikke tåler å se en vedlikeholdt sti.

Ellers var det en strålende dag og et flott arrangement. Bare litt synd at Tvedt ikke klarte å tukte Kiwien..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet svaret på det jeg lurte på:

Jeg vil gjerne vite om det er innført avgifter på parkering på Valdresflya, f.eks på Vargbakken. I så fall hvem er eier av plassen og hva koster det ?

Er det innført avgifter andre steder langs veien ?

Er det en generelt parkeringsforbud langs veien slik at man blir presset til å bruke avgiftsbelagte plasser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke avgiftsparkering på Valdresflya. Statens vegvesen har laget parkering/utsiktplasser, en noen km opp fra Maurvangen, og en rett ovenfor Rjupbekken sør på Valdresflya. Dette er i forbindelse med "Turistvegprosjektet". Hensikten er å tilrettelegge for parkering/kortere stopp der det er flott utsikt, og det er det nettopp på disse plassene. Den nærmeste avgiftsparkeringen er langtidsparkeringa ved avkjørselen til Gjendesheim. Det er Vegtrafikklovens bestemmelser som regulerer parkeringen langs rv 51 over Valdresflya. Det største "problemet" med parkeing langs rv 51 over Flya, er rett etter at vegen bli åpnet om våren, og skiløperne inntar fjellet. Da er det kilometerlange køer med biler. Med litt fleksibilitet og et smil går det helt fint det og, bare man tar det litt med ro. :)

Her finner du info om turistvegprosjektet:

http://turistveg.no/modules/module_123/templates/publisher_template_detail_1.asp?strParams=4%233%23%2D1%231%231%231%231%231%231&iCategoryId=65&iInfoId=145〈=nor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var det en strålende dag og et flott arrangement. Bare litt synd at Tvedt ikke klarte å tukte Kiwien..

Mvh

Synd det der :( Jeg har hørt at grunnen til at gravemaskiner er plassert oppi Skåla er ikke å grave ut en bredere løype, men de skal forbedre/restaurere steintrappene fra skaret og opp til toppen. Det trengs maskiner for å gjøre den jobben. Løypa opp blir hvertfall mye bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men samtidig tror jeg heller ikke fjellet tar skade av at noen steiner blir lagt horisontalt slik at det blir bedre å gå.

Det finnes sikkert flere steder som kunne hatt "behov" for en anleggsmaskin eller to, men jeg synes jo det greiest at fjellet selv i størst mulig grad setter premissene for om man får en behagelig eller trygg tur til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel nettopp denne hangen til å skulle gå på topper for enhver pris som gjør at det blir mye installasjoner og slitasje akkurat på de stedene. Jeg går masse i fjellet, men de stedene jeg helst går har aldri hatt 5000 mennesker i året. Ikke engang 5000 som har vært der siden isen gikk for 10000 år siden heller..

For min del må man gjerne asfaltere Besseggen, Galdhøpiggen, Skåla og alle sånne steder om man vil. Jeg drar ikke dit uansett...

En tur i fjellet handler om å være, ikke om å bestige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det fra før av er laget "vei" til Skålatarnet er vel noe av grunnen til at dette er tårnet er så populært. Jeg synes litt tilrettelegging er helt greit der det ferdes veldig mange folk. For å være helt ærlig tror jeg at også mange av motstanderne egentlig deler mitt syn. Veien inn til Snøhetta benyttes av mange her, likeså veien inn til de forskjellige hyttene....å tilrettelegge videre er bare en naturlig forlengelse av dette. Det som er viktig er at det ikke blir for mange slike tilrettelegginger. Er man motstander av tilrettelegging bør man vel også mene at alle hytter o.l. som kun er der for fjellsport-entusiaster bør rives ?! Turtagrø, hytta på bandet... toget bør ikke stoppe på finse osv. Bolting av de vanligste rutene er jeg også for. I og med at rutene har blitt vanlige, har de også skiftet karrakter. Man går ikke til f.eks. Storen for å oppleve naturens ro, eller for å klatre...det er andre steder som er like bra. Videre har fjellet blitt farligere p.g.a. av alle folkene.....ved å bolte en ruter, forbedre stier, kunne man samlet folk...og dermed gjort hele fjellet tryggere og fått midre slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man motstander av tilrettelegging bør man vel også mene at alle hytter o.l. som kun er der for fjellsport-entusiaster bør rives ?!

Vel i en ideell verden så var naturen uberørt overalt hvor jeg satte min fot. Jeg tror du må skille litt mellom hyttene og adkomsten til hyttene. Er ikke selv noen storbruker av hytter, men jeg ser på hyttene som et mindre inngrep.

La oss si at det står en hytte langt inn i fjellheimen, stien er litt kronglete men helt ok å gå på. Så er det noen som finner ut at man kanskje kan sykle til hytta. Stien utbedres litt her og der. Etterhvert sykler flere og flere. Stien blir litt bredere, den jevnes mer ut og får gjerne grusdekke. Det som opprinnelig var en sti og nå blitt en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av den tilrettelegging man ser er vel for å skåne naturen der det er mye trafikk? Jmf. utbedring av tydelig sti opp fra Memurubu og Gjendesheim, planker over myrer, etc, og dette er vel de fleste for? Jeg fikk se et godt eksempel på sistnevnte her nylig der myrene enten var pene og i god behold (m/planker), eller fullstendig opptråkket og omgjort til gjørmebad (u/planker).

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar poenget ditt Trond Erik. Planker over myrene er jo for å hindre skade som det kanskje tar hundrevis av år å helbrede, men jeg har en snikende følelse av at det ikke er i bevaringens ånd masse av denne tilretteleggingen finner sted.

Jeg var i Reisadalen tidligere i sommer og fulgte en merket sti. Flere steder hadde store trær falt over stien og disse ville det vært naturlig å fjerne, men heldigvis er dette nasjonalpark så ingen har lov eller lyst å gripe inn. Stien går da enkelt og greit bare rundt trærne. Med tid og stunder råtner jo disse trærne bort og den opprinnelige stien kan atter en gang komme til heder og verdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.