Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan man forvente når føreren sier boltet snufeste?


Busken

Anbefalte innlegg

Fikk meg en en overraskelse ved et par anledninger ved klatring i Kroatia nylig. Ledet opp boltede ruter hvor det i føreren stod at det skulle være boltet snufeste på toppen. På disse rutene kunne vi ikke se snufestet fra bunnen. Da jeg kom opp var det kun løkker uten noen form for karabinere, så det var ikke bare å smette tauet innpå og bli firt ned. Heldigvis hadde jeg med en 60cm slynge og skrukarabiner så jeg fikk sikret meg mens jeg knøt meg ut av tauet og fikk dette gjennom stålløkkene før jeg knøt meg inn igjen og ble firt ned av sikreren. De fleste rutene hadde imidlertid to bolter i toppen, bundet sammen av kjetting, wire eller slynge og en diger karabiner (ikke skrukarabiner).

Hva kan man forvente når det står tegn for boltet snufeste i føreren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringer er jo det som er vanlig som toppanker, og de er laget så store at man ikke trenger knyte seg ut før man er "knytt inn igjen".

Skrubiner finner du ikke ute, om det ikke er noen som har satt en igjen..

Når de står boltet snufeste, ja så kan du forvente at snufestet er boltet. Altså, du trenger ikke lage selv med kile, slynge rundt tre, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

Har fått bekreftet at "noe å sikre seg i midlertidig" heretter alltid er med på uteklatring og at det ikke er noen symboler i førerne som skiller mellom boltet snufeste med og uten karabinere / snappere.

Kanskje det hadde vært en idè å ha forskjellige tegn på de snufestene hvor det er karabinere og de det ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Kanskje det hadde vært en idè å ha forskjellige tegn på de snufestene hvor det er karabinere og de det ikke er det?

Ja, i noen førere er det slik. F.eks. i Trondheimsføreren der det står en nedoverpil hvis snufestet kan klippes inn på, mens det bare står en ring med skråstrek over hvis du må tre gjennom eller hvis det kun er et tre e.l..

I utlandet er det forskjellig opplegg alle steder, men ofte står det beskrevet helt først i den lokale føreren. I Sardinia-føreren min står det f.eks. endel om hva slags snufester man kan forvente seg. Og der er konklusjonen at man alltid skal ha med seg slynge til selvforankring, med mindre man har vært der før og vet at man kan klippe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder er snufestet kun en enkel rusten bolt uten hverken ring eller karabiner. Vanlig på ruter bolta av tyskere, feks i nissedal.

Bolta snufeste betyr bare at det står en bolt, hvaslags bolt vet man dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.