Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Bever Pro Grip + fjellstøvler ?????


harelabben

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vanskelig med nye, tekniske fjellstøvler av den typen. Jeg kommer ikke på noe bedre enn å tråkke av gårde i de i håp om at de skal bli bedre. Fjellsko av den gamle typen i fullær og uten membran eller gummikalosjering kunne man fylle med vann og så tråkke rundt en hel dag i, men i en teknisk støvel vil dette ikke gjøre rare forskjellen. Kanskje du får litt bedre plass i høyden over vristen, men thats it. Hvis skoen gir deg gnagsår fordi den er løs så er det ikke så mye du kan gjøre... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i den klassen som Alfa Bever hører hjemme i kan du stort sett bare finne deg en som passer foten din. Kvaliteten er såpass god at du gjør neppe noe bomkjøp. Prøv flest forskjellige merker... Scarpa, Crispi, La Sportiva, Varg etc. Vær kresen med passformen. Personlig trodde jeg alt passa sånn omtrentlig helt til jeg fikk et par Crispi på foten og hadde da en skikkelig aha-opplevelse! Du finner nok et merke eller modell som gjør det samme for deg.

På den annen side så vet jeg av virkelig erfarne turfolk som har labba og tråkka avgårde i årevis i fjellstøvler som er litt vonde, så du gjør ikke noe "galt" om du beholder beveren en eller to sesonger til. Blir ikke de mest komfortable, men det er mulig du får gått inn skoen bittelitt i tillegg til at du venner deg litt mer til det og så til slutt går det sånn passe greit :? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg tok mine og la i en bøtte med vann og fikk fuktet læret helt (ikke vann nedi skoene)

Gikk deretter på langtur, de ble fort bedre å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får føyd skinnet på den måten, ja. Selve passformen får du som sagt ikke gjort så veldig mye med på nyere tekniske støvler. Verdt et forsøk dog. Husk bare på å la støvelen tørke i romtemperatur og ikke sett den i nærheten av noen varmekilde. Skinnet liker veldig dårlig å bli varmet hardt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Alfa jegerstøvler for en tid tilbake. Disse var også veldig stive og gnagsår ble det. Klistret på Compeed her gang jeg skulle ut å gå for å slippe gnagsår. Nå er støvlene skikkelig inngått og Compeed en saga blott.

Har prøvd forskjellige støvler / fabrikat , men disse er de beste så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også disse skoene for ca ett år siden. Akkurat som deg var jeg litt skuffet fordi skoene ikke lot seg gå inn så lett.

Det jeg gjorde var å smøre på et tykt lag med lærfett og lot støvlene stå med dette i flere dager før jeg tok dem med på langtur.

På langturen strammet jeg skoene hardt på føttene og gikk. Det var ikke spesielt godt, men det funket bra for min del. Bare husk å åpne opp innimellom og la føttene puste og få ordentlig blodsirkulasjon. Jeg er enda ikke 100% fornøyd med hælen, men den kommer seg sakte...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svarene jeg har fått. Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på å sette skoene i en bøtte med vann for så å gå en lang tur. Av erfaring vet jeg at sko som har vært skikkelig våte blir meget stive etter tørking og må deretter settes inn med rikelig fett for så å stå til skinnet er mettet. Jeg gjør et forsøk med å sette skoene i en "bøtte med fett" i stedenfor. Lærfett..... ? Har minkfett og minkolje. Går det å bruke på disse skoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en lengre tur i fjellet med støvlene. Flere dager før turen smørte jeg dem godt inn med - Ræven lærfett. Utrolig hvor mye fett det skulle til før læret ble mettet. Etter et godt tips, bygde jeg opp sålene en tanke i hælene. Etter hvert som dagene gikk ble støvlene bedre og bedre. Mykere lær og høyere såle under hælen var det som skulle til. Fremdeles litt stive, men totalt sett er nu disse støvlene førstevalget på høstens fjellturer.

Takker for gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum går det ann å være..... :D Årsaken til at støvlene "kranglet" var at jeg faktisk hadde kjøpt støvlene ett nr. for små. Etter å ha prøvd ett nr. større av de samme støvlene kjøpte jeg disse direkte. Stive er dem men sitter perfekt. Joda, en lærer så lenge en lever.

Nu legges støvlene (str 43) ut til salgs. Bud ønskes. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.