Gå til innhold
  • Bli medlem

Hater engangsgriller - noen forslag til alternativ?


jankj

Anbefalte innlegg

Jeg har gått fra å mislike engangsgriller til å hate dem ganske intenst. Derfor vil jeg gjerne høre om alle alternativene. Bruksområdet er enkel og kjapp grilling og matlaging på en "småtur" i nærområdet. Ikke akkurat fjellturer, men de små koseturene til nærmeste strand eller friluftsområde.

- Bål er sinnsvakt digg, men kanskje ikke ideelt pga tidsbruk et par små ettermiddagstimer og at disse turene gjerne går i byens rekreasjonsområder.

- Primusen har jeg hatt med, og den er jo bra til annen matlaging, men grilling over parafinflamme høres uappetittelig ut.

- En konvensjonell kullgrill fås også i bærbare og kompakte størrelser. Det funker jo bra, men ulempen er at det går en del tid til forvarming og at når man skal hjem har man grillen full av varme restkull. Eimen av tennvæske er jo heller ikke spesielt appetittelig.

- Briketter av kokosnøttskall skal være mye bedre enn vanlig grillkull. Påstås å forvarme uten tennvæske og brenne fullstendig opp (til hvit aske-sand) i løpet av 3 kvarter. Men det har jeg aldri prøvd - har dere?

I sommer lånte og testet vi den bærbare gassgrillen nedenfor (CampingGaz). Det funker greit til pølsegrilling og lignende enkel mat. Pga ujevn varme må man snu og flytte ganske mye på grillmaten underveis i prosessen, men det er i grunnen ikke noe pes. Man sitter ved grillen og koser seg, pirker litt, snur litt og flytter litt mens skravla går... Og man bør vel ikke være for mange skrubbsultne samtidig fordi du ikke griller mer enn 6-8-10 pølser i slengen. Grillen er i gang på 3 minutter, og kjøles ned på 5. Tar man av grillristen har man et konvensjonelt gassbluss til kaffekoking og annen matlaging. Eneste ulempen er i grunnen at effekten på blusset er litt lav (1350 watt). Det virker som om 1350 watt er OK til denne typen grilling, men jeg synes det kanskje blir litt pinglete til annen matlaging. Nedpakking er i grunnen kompakt nok, men det kunne alltids vært enda mer kompakt.

Har dere noen erfaringer med slike løsninger? Andre merker/typer? Jeg ser f.eks. at Colemann har en variant som ser nesten dønn lik ut:

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9940-A55&categoryid=27203

post-2372-133474569836_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg! Engangsgriller er noe svineri og burde forbys!

I tillegg, eller som alternativ til bål bruker jeg to ulike griller:

På båttur eller når vi bare skal rusle ned på stranda for å grille bruker jeg en liten rustfri kulegrill med 3 bein og håndtak jeg har kjøpt på claes ohlson. Den har ventil i topp og bunn, slik at jeg kan helle på tennvæske før vi drar hjemmefra, og da er det bare å tenne den når vi kommer frem. Når vi er ferdig med å grille er det bare å sette på lokket og lukke ventilene i topp og bunn slik at grillen slukker. Den blir faktisk kald ganske raskt. På den måten får man også utnyttet kullet maksimalt, i og med at det bare er å etterfylle litt på toppen neste gang vi skal bruke den.

Om jeg skal bære mindre, og ha plass til grillen i sekken bruker jeg en turwok jeg kler med aliminiumsfolie med en liten grillrist til. Brukes som en vanlig grill. Funker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den minste Gassgrillen fra Weber. http://www.deal.no/produkt.cfm?id=115885

Til den får du også kjøpt en Bag til og transportere den i.

Var lei bare pølser. Med denne har du alle rettigheter. Det meste jeg har grillet på den var indrefillet til 7 stk i påsken.

Anbefales 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill :D

Jeg har fått inspirasjon til å teste ut diverse varianter av kompaktgrill, grillrist, firebox og andre kreative måter å brenne treprodukter når jeg er på tur. Men - ofte har man ikke mer enn et par ettermiddagstimer. Da er etellerannet gassdrevet veldig praktisk. Er det noen som har inspirasjon til gassdrevne alternativer?

...

Men du har også andre alternativer:

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=3710

DER var kokosnøttene, ja. Leste litt skryt i avisen, men har til nå ikke funnet den. (Har ikke lett så veldig systematisk heller, da...) :)

Firebox så veldig spennende ut!

Hvor mye veier den? Funker den i praksis?

Jeg har den minste Gassgrillen fra Weber. http://www.deal.no/produkt.cfm?id=115885

Vi diskuterer om vi skal skrive Q-100 modellen på ønskelisten, men da som hagegrill. Og ja, til seriøs gourmet-grilling vil jeg nok foretrekke noe sånt. Og helt klart ingen ulempe at den også greit lar seg lempe i bagasjerommet. Men jeg ser ikke for meg å laste den i sykkelvogna eller i kano... :-)

For å være ekkel, så er vel trengt tatt DETTE den minste gassgrillen fra Weber: http://weber.com/grills/?glid=7&mid=29 :?

Noen som har prøvd denne? Kan man koke kaffi på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsvarende Weber grill uten gass ( http://weber.com/grills/?glid=7&mid=28 ). Bruker den på kanoturer og dette er kvalitet. Jeg bruker den med trekull og som bålplass med vedfyring. Det blir ingen skjemmende bålrester etter meg og man har muligheten med å legge på lokket og man har dermed full kontroll over bålet. Det hender også jeg drar den igang i heimen hvis guttungen skal ha noen pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke vhor tung Firebox'n er, men den minste er overkommelige for kortere turer i parken og skogen :?

Ellers kan jo denne være et alternativ?? http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=5065-707&categoryid=4000

Denne er jo også bra: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30011832 --> jeg vet jeg har sett denne på ett eller annet forum, benyttet som kokeapparat og grill, så hvorfor ikke prøve???

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Engangsgrill" er ikke engangsgrill. En "engangsgrill" kan fint brukes 2-3 ganger (feks. 3 grillinger a 20 minutter). Etter grilling dyppes grillen i vann (ja, forutsetter vann i nærheten, saltvann funker også), la vannet renne av, settes til tørk noen dager, når tørr dynkes med tennveske, og fyres opp igjen.

Tregangsgrillen er en fantastisk oppfinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, behandler man tregangsgrillen omsorgsfullt så kan den tilogmed etterfylles med kull og tennveske. I forbrukersamfunnet er folk så inneforstått med bruk-og-kast at de ikke egentlig tenker gjenbruk. Heter det "engangs-", ja så er det vel "engangs-" da? Å nei. Løsningen er så lett, enkel og billig at den utkonkurrerer alle andre løsninger. Produsentene kunne lage aluminiumsfolien litt tykkere, så ville gjenbrukspotensialet øke ytterligre.

Tregangsgrillen er rett og slett genialt enkel, lett og billig. Nå må vi la fordommene mot tregangsgriller fare og la mediehysteriet stilne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsvarende Weber grill uten gass ( http://weber.com/grills/?glid=7&mid=28 ). Bruker den på kanoturer og dette er kvalitet. Jeg bruker den med trekull og som bålplass med vedfyring. Det blir ingen skjemmende bålrester etter meg og man har muligheten med å legge på lokket og man har dermed full kontroll over bålet.

Ja, dette (Weber Go-Anywhere) er svært gode greier. Testet som både gourmet-grill og som bålplass 4 kvelder i sommer, begge deler med svært gode karrakterer. Bærehåndtakene smeltet ørlite grann på innsiden pga hard fyring, men uten at det fikk praktisk betydning.

De gode erfaringene gjorde at jeg ble inspirert til å mekke på den: Hvis mekker litt på lokket, og lager a) en luke til å legge i ved, :D en åpning som passer til standard røykrør (f.eks. fra Helsport), så har man en vidunderlig TELTOVN. Voila, kvalitetsgrill, bålfat og ovn i ett! DET hadde vært kult, det.... :P:?

Værsågod, ideen er herved lagt ut til fri benyttelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke vhor tung Firebox'n er, men den minste er overkommelige for kortere turer i parken og skogen :?

Jeg fant vekta under "Bison telt" -> priser: 6 kg! Ikke så gærnt det for et vel fungerende fyrfat.

http://www.bisontelt.no/default.asp?pid=80

Men jeg fant ikke øvrige dimmensjoner! Hvor stor er den oppslått og sammenlagt? Funker den bra eller bare sånn måtelig som grill??? Kan man legge den sammen med varme oppi? Fortell, fortell... :D

Tja... synes firebox virket mye kulere. Men dette fyrfatet er sikkert bra! Ellers likte jeg og ideen om å bruke turwok med sølvpapir oppi... :D

Denne er jo også bra: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30011832 --> jeg vet jeg har sett denne på ett eller annet forum, benyttet som kokeapparat og grill, så hvorfor ikke prøve???

Bestikkurven er vel noe slikt som knapt 10 cm på tvers. Dette blir vel ærlig talt litt vel pinglete grillareal, selv til pølser???? :P

Men som kokebål funker det sikkert OK. Blir vel som en mini-utgave av rundbrenneren til Frisport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ut i naturen er det bare å bygge en grill, som vist lenger opp. Litt grillkull, tennveske, noen steiner og ei grillrist, så har du grill god som noen! Evt bål og ei grillpanne. Bare tull at man må ha grill å putte kullet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Engangsgrill" er ikke engangsgrill. En "engangsgrill" kan fint brukes 2-3 ganger (feks. 3 grillinger a 20 minutter). Etter grilling dyppes grillen i vann (ja, forutsetter vann i nærheten, saltvann funker også), la vannet renne av, settes til tørk noen dager, når tørr dynkes med tennveske, og fyres opp igjen.

Tregangsgrillen er en fantastisk oppfinnelse.

:D Dødsbra :!::D

Kan du brenne bål i den tomme tregangsgrillen, eller blir det for varmt?

Dessverre tror jeg ikke flergangsgrillen vinner innpass i vår familie - den ligner altfor mye på en engangsgrill (som vi vedtok å hate intenst på siste familieråd). Derimot har jeg sansen for å utnytte skrotet fra en engangs evt flergangsgrill på en positiv måte, f.eks. som en ultralett, men noe skjør portabel grill. De idiotiske beina overlever neppe transporten, men der kan man jo bruke steiner eller en heimemekka patent.

Ellers er det med stor fryd og lengsel i blikket jeg leser om alle bålpatentene, og jeg merker bålabstinensen kommer sigende. MEN - hovedproblemet er å få noe som er både KJAPT og lar seg fyre opp i slottsparken. OK, kanskje ikke i slottsparken, men en litt mindre fisefin park, eller et turområde eller strand der ferdselen er såpass stor at bål ikke er populært. Men - ivrige FF-folk har vel lyst til å dra lenger ut i bushen, virker det som... :)

For å presisere: Med to unger har man veldig begrenset tid og ressurser til rådighet mellom barnehage og leggetid. Turen vil da typisk gå til nærmeste strand eller annet friområde. Da er det kjekt med noe som durer i vei uten langtekkelig forvarmingsprosedyre. Det ønskelige er noe som er så kompakt og lett at det passer i sekk og sykkelvogn. Hvis jeg utelukker digre gassgriller (sorry, Weber Q100 blir for tung), engangsgrill (som jeg hater), flergangsgrill (som ligner for mye på engangsgrill, som jeg hater), bålfyring og vanlige grillkull (misliker tennvæske annet enn på primus), står jeg igjen med:

- Grillbriketter av kokosnøttskall (fyrer kjappere og brenner mer komplett opp, i følge reklamen).

- Ultralett gassgrill (se under)

Eller andre ideer ... :?:

post-2372-133474570418_thumb.jpg

post-2372-133474570421_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=39&prodid=3059

eller denne:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=42&prodid=387

For begge: Bruk hønsenetting eller annen form for grillrist, for eksempel en grillrist fra en liten kulegrill.

Alternativt for "storhusholdning" kan denne brukes:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=815&iItemId=135641

Ikke monter beinene (eventuellt kutt beina til en lengde på 5 cm), for ekstrem minimalisering kan både ben og vindskjermen droppes (kun panne og rist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg synes heller ikke vi skal forby engangsgrill. For det første er ikke forbud den beste vei å gå generelt sett, for det andre er det etter min mening urimelig at noen tullinger skal påvirke ansvarlige brukeres glede over dem, som f.eks "qwer993". Pant kan være en av flere måter å komme problemet til livs på. Jeg har andri prøvd en engangsgrill, men vet at de nå kommer med understell som avhjelper disse svidde flekkene etter dem i parker og på gresslettene ved badeplasser. Jeg tror faktisk noen ikke er klar over at de brenner underlaget om de settes rett i gresset, så kanskje litt folkeopplysning på våren hadde gjor litt nytte?

Selv synes jeg et vanlig lite bål er en god start å starte grilling på, men som andre har vært inne på er det kanskje ikke noe for slottsparken, nei. Det skal ikke rare underlaget til for å ha et alternativ. 6-8 briketter gir mye varme og veier lite. Tennvæske sluttet jeg med for snart 30 år siden. En tennpute eller et ark avispapir er mer enn nok, dessuten er det en deilig lukt av grillkull og briketter som brenner uten denne fordømte tennvesken.

En bærbar flergangsgrill:

http://www.naturvernbutikken.no/barbeco-flergangs-grill-med-briketter.html

Har testet den ett par ganger i sommer og den fungerer strålende.

Grillen er helt topp til sitt bruk, men disse kokosgreiene var totalt ubrukelige. Kanskje en kan varme pølser over det, men at slikt kan komme på markedet er mer enn jeg begriper. For det første veier de "et tonn", for det andre var de treg å tenne og for det tredje gav de utrolig mye aske. Ingen jeg kjenner ville ha vårt overskudd, så jeg kastet en mangde i søppelet nå i sommer. Kjøpte grillen for to eller tre år siden (da den kom) og bruker den ofte hjemme til og med. Lett å rengjøre siden den er emaljert, hendig og renslig med den greie vesken med folieunderlaget, men styr unna dette kokostøvet. Min mening er at de som synes det funker ikke kan ha grillet seriøst, mye eller lenge. Jeg tar høyde for at jeg kan ha kjøpt noen kartonger av et parti fra et forlis i saltvann, men tviler sterkt på det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske sluttet jeg med for snart 30 år siden. En tennpute eller et ark avispapir er mer enn nok, dessuten er det en deilig lukt av grillkull og briketter som brenner uten denne fordømte tennvesken.

Takk for tips, skal testes ut ved første anledning :lol:

Skal innrømme at jeg synes det er ganske artig med litt uskyldig hemningsløs overforbruk av tennvæske - men jeg kan ikke fordra stanken som følger med.

... disse kokosgreiene var totalt ubrukelige. Kanskje en kan varme pølser over det, men at slikt kan komme på markedet er mer enn jeg begriper. For det første veier de "et tonn", for det andre var de treg å tenne og for det tredje gav de utrolig mye aske.

Hm... har bare prøvd kokos en gang, og synes det funket greit nok (så vidt jeg husker). Ikke perfekt, men mer renslig enn grillkull, etter min mening. Men så gjorde vi heller ikke mer enn å varme pølser den gangen.

Behovet for ytterligere testing av kokos og annet lurium falt bort etter innkjøp av CampingGaz "party" grill (beskrevet lenger opp i tråden). Funker bedre enn all verdens bøttegriller, engangsgriller og kokosfanteri. (Husk at varming av pølser på meget kort varsel er en veldig viktig del av bruksområdet for denne grillen. Med litt innsats går den også greit nok til koteletter og lignende - men skal du ha skikkelig gourmetmat så fortjener du bedre redskap). Jeg har for øvrig skiftet ut orginalbrenneren med trangia gassbrenner (den som passer i vanlige stormkjøkken). Dermed kan jeg bruke vanlige gassbokser.

For bålabstinensen bruker jeg Botun Flatpack som bålkasse og grill. http://gronnhverdag.no/nor/Tester/Annet/Test-av-turgriller. Knallfornøyd. Krever litt innsats med tang fra tid til annen fordi ståltråden som holder grillen sammen har en tendens til å glippe ut av hullene sine. Raskt og enkelt å fikse, og grillen står stødig når den er ferdig montert. Den modige kan også bære hele bålet ved å løfte grillen helt nederst. Hendig når du må slukke i en fei, eller når røykvenderen ikke virker. OBS: Dette krever at du er sinnsvakt nøye med både hvor du tar tak og hvordan du løfter. Er du uforsiktig risikerer du at hele grillen skvetter fra hverandre og du får gleden av å bære et bål i bare nevene. Det er ikke vanskelig å gjøre dette riktig, men definitivt ikke noe for skvetne fomlepettere.

P.s. Det skulle forresten ikke overraske meg om ståltrådpatenten i Botun Flatpack var forbedret siden jeg kjøpte min (for 2 år siden). Dette er ikke annet enn 5 cm ståltråd som stikkes igjennom hull i to stålplater - bøy endene flatt inntil og vri rundt. Ikke vanskelig å forbedre dette, f.eks. ville ørlite grann tykkere tråd gjort underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.