Gå til innhold
  • Bli medlem

løpetur i fjellet


Lindap

Anbefalte innlegg

Jeg kan tenke meg en helg med en lang løpetur i fjellet (løpe hele dagen i 2 dager). Med ultralett hytte til hytte utstyr. Hvilket området (kjørbart fra hovedstaden) egner seg til det? Da tenker jeg på et området med gode stier, ingen steinur, lite myr hvis mulig og godt med hytter. Jeg regner med distanser på ca. 30-40 km per dag. Toppturer trenger ikke å være inkludert.

Er den sørlige delen av Rondane egnet til dette? Andre forslag for områder eller konkrete ruteforslag?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommeren neste år blir bra, Sondre!! Gleder meg :lol: Tror nok vi klarer Hardangervidda på langs på tre dager :) Vi er så godt trente :):lol:

On topic: Linda, det er fint å løpe Illmanndalen og Langglupdalen. :lol: Vil kanskje anbefale Hardangervidda, men det er mange andre steder også som er fine å løpe. Det viktigste er at det ikke er for mye ur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic: Linda, det er fint å løpe Illmanndalen og Langglupdalen. :) Vil kanskje anbefale Hardangervidda, men det er mange andre steder også som er fine å løpe. Det viktigste er at det ikke er for mye ur!

Godt forslag Carl F!

En annen mulighet er muligens "Rondane på langs", feks Dørålseter - Nordseter/Hafjell. Trenger nok mer enn 2 dager på denne turen, men kan jo også startes ved Mysuseter, dog fortsatt veldig lang løpetur.

Gikk Høvringen - Nordseter (ca 120 km) på ski på helt greie 2 dager for noen år siden (selv etter meniskinngrep i kneet rundt 14 dager i forveien).

Noen som vet hvordan Trolløypa er sommerstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løpe Haukelisæter-Finse på tre dager. Ca. 140 km mener jeg, skal ta den neste år. :)

Jeg har gått Haukeliseter- Eidfjord en gang of mener å huske at det var en del ur. Det er kanskje ikke det meste egnete område for meg. Lykke til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag Carl F!

En annen mulighet er muligens "Rondane på langs", feks Dørålseter - Nordseter/Hafjell. Trenger nok mer enn 2 dager på denne turen, men kan jo også startes ved Mysuseter, dog fortsatt veldig lang løpetur.

Gikk Høvringen - Nordseter (ca 120 km) på ski på helt greie 2 dager for noen år siden (selv etter meniskinngrep i kneet rundt 14 dager i forveien).

Noen som vet hvordan Trolløypa er sommerstid?

Takk for begge tipsene. Jeg har flere Rondane turkart og skal se litt på de alternativene dere foreslår. Det er også godt tett med hytter der, slik at avstandene kan varieres etter formen. Jeg har forresten ikke noen superkondis, men jeg jobber med saken :). Løper ca. 8 km/t på meget rolig langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kortere alternativ på Hardangervidda kan være Haukeliseter-Kinsarvik. Dette er en tur på omtrent 90km. Løp denne selv for noen år siden og hadde en veldig fin tur. Overnattet på Torehytten, og hadde omtrent 14 timer effektiv løping/gåring. Er bra med hytter å overnatte på dersom du er usikker på hvor langt du kommer på en dag eller ønsker å ta med Hårteigen.

Er en tur med gode stier, nesten uten myr og ur. Avslutter med 1200 høydemeter ned til Kinasvik, men bare å ta det med ro og nyte naturen :)

Mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kortere alternativ på Hardangervidda kan være Haukeliseter-Kinsarvik. Dette er en tur på omtrent 90km. Løp denne selv for noen år siden og hadde en veldig fin tur. Overnattet på Torehytten, og hadde omtrent 14 timer effektiv løping/gåring. Er bra med hytter å overnatte på dersom du er usikker på hvor langt du kommer på en dag eller ønsker å ta med Hårteigen.

Er en tur med gode stier, nesten uten myr og ur. Avslutter med 1200 høydemeter ned til Kinasvik, men bare å ta det med ro og nyte naturen :)

Mvh

Trygve

Høres veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du egentlig løpe så langt?

Selvsagt slik at jeg kan skryte av det til deg 8)

Nope, kraftanstrengelser er morsomt og en artig målsetning. Dessuten når siste distanse i jr. NM på ski går av stabelen, og jeg begynner å kjenne det de siste kilometrene kan jeg tenke tilbake på at turen over Vidda var mer slitsom.

3 terrengmaratonner på rad er ikke farlig, en nytelse :D

Derimot Trondheim-Oslo (540 km) synes jeg høres vondt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til å med høre i går at man sparer 4% krefter hvis noen sykler tett bak deg. Det har noe å gjøre med at bakerste syklist dytter luften foran seg framover.

@Sprinsteen: Jeg vet ikke om du sikter spørsmålet til meg eller til 500fjell. Men for min vedkommende: en slik lang løpetur deles gjerne opp i løping og litt gange. Og det tas en god pause underveis, så det er ikke så ekstremt som det høres ut. Hvis man løper i mykt terreng er heller ikke belastningen på kroppen så stor som f. eks. ved et maratonløp på asfalt.

Og hvorfor: fordi det er gøy å løpe. Enda mer gøy med fint utsikt. Man avlegger store avstander på en dag og ser mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man løper i mykt terreng er heller ikke belastningen på kroppen så stor som f. eks. ved et maratonløp på asfalt.

Alvdal vestfjell har noe av det mykeste terrenget jeg har vært borte i, store vidder med bare reinlav, men lite reinsdyr. Det er et nett av selvbetjente hytter der, og du kan komme deg over til Rondane om du vil, men må da nedom Atnadalen. Intet overnattingssted nede i dalen, Straumsbu hadde tidligere overnatting, men den er nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvdal vestfjell har noe av det mykeste terrenget jeg har vært borte i, store vidder med bare reinlav, men lite reinsdyr. Det er et nett av selvbetjente hytter der, og du kan komme deg over til Rondane om du vil, men må da nedom Atnadalen. Intet overnattingssted nede i dalen, Straumsbu hadde tidligere overnatting, men den er nedlagt.

Dette høres også bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.