Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassforbruk


TomasF

Anbefalte innlegg

Har vært på en 4-dagers tur. Brukte 2 store bokser med gass.

Brukte full styrke når jeg varmet opp vannet.

Synes at forbruket er noe høyt.

Fins det noen tips om hvor man skal skruve på primusen i forhold til gassforbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist vi var på tur i 6 dager med 2 mann og 3 måltider med Real pr dag + kaffekoking brukte vi en boks på 230 gr. Men det var varmt og vindstille. Pleier også og legge vannposen slik at den blir varmet mest mulig opp, for og spare på brenselet

100 gr gassboks (198 gr) = nok til og varme ca 6,5 liter vann

230 gr gassboks (390 gr) = nok til og varme ca 16,5 liter vann

450 gr gassboks (645 gr) = nok til og varme ca 32 liter vann

Primus har følgende norm

Innehåller 100, 230 respektive 450 g gas av Primus gasblandning, 4 Seasons (25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan). Den största behållaren, 2202 motsvarar ca 1 liter T-sprit, tillräckligt för att koka upp 30 liter vatten. Behållarna är utrustade med självstängande säkerhetsventil och internationell standardgänga.

Var jeg deg ville jeg sjekket om det er noe som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 230 boks på en 6 dagers tur. Da er den kakao til frokost og kvelds og realturmat eller lignende til middag.

Dersom jeg må smelte snø svir jeg av en boks på 2 dager.

Det er mulig du ikke bør ha den på full guffe (Jeg pleier å ha den på ganske lav). Det hjelper også å lage maten i forteltet.

Når det er kaldt varmer jeg opp boksen med å ha den på innsiden av genseren eller nede i soveposen en halvtimes tid før den brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du ikke bør ha den på full guffe (Jeg pleier å ha den på ganske lav). Det hjelper også å lage maten i forteltet.

Har du testet ut og funnet at du får varmet opp mer vann pr mengde gass ved å kjøre lav forbrenning?

Dette har jeg aldri testet ut, men rent termodynamisk ville jeg tro det lønner seg å kjøre full guffe. Da rekker ikke vannet og kjelen å gi fra seg så mye varme før vannet koker. Med mindre du får større varmetap av varm gass ut på sidene av kjelen ved full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet ut og funnet at du får varmet opp mer vann pr mengde gass ved å kjøre lav forbrenning?

Dette har jeg aldri testet ut, men rent termodynamisk ville jeg tro det lønner seg å kjøre full guffe. Da rekker ikke vannet og kjelen å gi fra seg så mye varme før vannet koker. Med mindre du får større varmetap av varm gass ut på sidene av kjelen ved full guffe.

Noen av gærningene inne på et amerikansk ultralett-forum har testet og testet og testet. Tror de kom frem til at om du skal bruke gass (de fleste der inne bruker ultralette spritbrennere og måler spriten med øyedråpeflasker!!!) er ca 2/3 av full guffe det som ga mest varmt vann pr gram gass brukt. På full guffe blir varmetapet rundt kjelen for stort. Det lønner seg selvfølgelig også å ha størst mulig flate under kjelen. God vindbeskyttelse er også ganske lurt. Forteltet er fint til matlaging på forblåste dager om det er høyt og stort nok!

Selv klarte jeg ikke å bruke opp en stor gassboks på tre uker i Femundsmarka i juni/juli. Og jeg tilbredte ikke et eneste måltid på bål. Maten besto av alt fra nudler og frysetørret til ting som måtte stekes. Og selvfølgelig endel kopper med varmt drikke. Brukte til og med brenneren til å varme vann til dusj (5-6 liter) ved flere anledninger. Bakte sjokoladekake gjorde jeg også! Tror til og med at jeg varmet litt i teltet en gang i blandt også. Alt dette var riktignok med Primus relativt nye brennersett EtaPower EF som er laget for å utnytte gassen bedre enn mange andre brennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EtaPower EF veier 830 gram. Dette er temmelig nøyaktig 548 gram mer enn min lettvektsbrenner + 1 liters kjele + vindskjerm. Vektforskjellen tilsvarer halvannen til to gassbokser - eller 10-12 dagers forbruk på soloturer. I praksis må man dra på svært lange turer eller være mange deltagere før det lønner det seg ikke å drasse med en EtaPower EF.

NB: Gassforbruket mitt på én boks per 6 dager er forbruket på turer i 3-5000 m høyde. Forbruket vil være mindre i lavlandet - antageligvis en boks per 8 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EtaPower er ikke en lett løsning i seg selv, det har du rett i. Men på så lange turer som jeg var på i Femundsmarka i sommer satte jeg pris på å ha muligheten til å tilberede noe mer mat enn jeg kan på lettvektsbrenneren/kjelen jeg vanligvis bruker. For når man kan diske opp med nybakt sjokoladekake eller nybakt brød etter for mange dager med havregryn er det verdt den ekstra vekten på EtaPower'n :?

Med bare fysetørret mat og to-tre kopper varmt om dagen holder også en liten boks for meg på en ukestur, med en slump gass igjen når jeg kommer hjem med den lille brenneren og kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 230 boks på en 6 dagers tur. Da er den kakao til frokost og kvelds og realturmat eller lignende til middag.

Dersom jeg må smelte snø svir jeg av en boks på 2 dager.

Det er mulig du ikke bør ha den på full guffe (Jeg pleier å ha den på ganske lav). Det hjelper også å lage maten i forteltet.

Når det er kaldt varmer jeg opp boksen med å ha den på innsiden av genseren eller nede i soveposen en halvtimes tid før den brukes.

Bruker du gass når det er så kaldt at snøen ligger, så er det liten effekt igjen...

Det viktigste for å spare gass er etter min mening å varme opp riktig mengde vann. Alt for mange varmer en hel liter vann når de bare skal ha seg en kopp kaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.