Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny multifuel - Coleman


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Etter å kikket litt på markedet, tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe en Coleman brenner.

Jeg ser at det er forkjellige modeller her ute.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaringer/anbefaling på hvilke modell jeg bør velge.

Bruken er som følger; på turer vår, sommer og høst. På sikt også på vinter turer.

Tenkte å ha en anvendelig brenner de gangene jeg ikke kan/gidder å fyre bål.

Det blir i hoved sak bruk til en maks to personer.

Håper på noen gode innspill............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen her på forumet har testet flere coleman modeller enn Rune, så han vil nok komme med invendinger til slangeprimus.

Jeg har forsøkt å få tak i Fyrestorm Ti Stove men ikke lykkes. (Til en OK pris) Denne facinerer meg.

Forøvrig er erfaringen begrenset til noen få modeller, hvor 550B er den beste.

Den har jeg brukt fra tid til annen i snart 20 År. (Bare glem parafin) Den går supert på 4-takt miljøbensin. Null feil, men blir litt varm på reguleringsrattet.

Har også lånt den bort til folk som ikke er vant til primus. Pummp, tenn på og det funker like lett som en gass-primus, men også når det er kaldt. Må forvarme når temperaturen kommer rundt 20 blå.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid bruker jeg 533 med tilhørende transportboks i plast. I pulken er det plass nok til det. Er det kaldt forvarmer jeg med en stripe spritgele på generatoren. Ulempen er når det er grisekaldt synes jeg det er småkjipt å fylle opp tanken, jeg fryser lett på fingrene. Den er behagelig i telt, lite bråk og har så langt fungert upåklagelig. Utenom vinteren bruker jeg 442 med tilhørende transportpose.

Felles for begge er at de er stillebrennere, som gjør dem utsatt for vind. Jeg har fått tak i SIGG tourist-settet med vindskjerm som hjelper. Det får du på ebay, men jeg har ikke sett det ofte, det er som regel SIGG for svea 123 som tilbys. Bruk aldri varmereflektor :P , du kan evt bruke en vindskjerm, en slik i med tre-fire ledd som kan blokkere for vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja nå har endelig fått testet Fyrestorm fra Coleman.

Riktignok koster den noe mindre enn toppmodellene fra Optimus og Primus....

Positive sider:

*Kan brenne bensin uten forvarming.

*Gassboksen plasseres opp ned, derved fungerer den stabilt ved lavere temp enn ved ordinær montering.

*Egen styrkejustering på brenneren som gjør det mulig dempe varmen uten fare for å slukke brenneren. (av/på med ratt på ventil ved boksen/flaska)

*Robust kobling med gjenger, og ventil som stenger både han og hunndel når koblingen skrues av.

*Stor effekt 3-4 kW

*Plastpumpa virker robust. (til å være i plast)

*Lekkert design.

*Stor brennerdiameter hindrer fatbrenning midt i panna

Negative sider

*Støpte aluminiumsføtter som er veldig sprø. (min hadde transportskade)

*Vanskelig å fyre opp med bensin, det blir lett høye flammer. (jeg har ikke klart å unngå dette ennå.)

*Må pumpe noe borti ...... ved oppfyring. for i det heletatt å klare å kjøre.

*Helt spesiell kobling, finnes bare på denne modellen.

*Coleman har egen flasketype, pumpa passer ikke i andre flasker.

*Stor brennerdiameter sprer varmen langt oppover sidene på kjelen, dårlig utnyttelse av varmen.

*Coleman har dårlig (ikke noe?) seviceapparat i Norge, og i hvertfall ikke på denne modellen, så service og deletilgang er vanskelig.

Konklusjon

En skuffelse som bensinprimus.

Etter snart 20 år med Coleman 550B så var dette en nedtur.

Som gasskokeapparat er den helt topp, og slår alle andre slangebrennere jeg har testet.

Gassbrenneren har mange likheter med gassbrenneren til Trangia, litt større brenner hode, og kanskje noe høyere effekt. Adskillig lettere å regulere. Snur vi gassboksen opp ned på Trangia etter et minutts fyring så blir nok effekten ganske lik. Det blir plutselig litt kostbart; å mer enn doble prisen for å få holderen som støtter boksen opp ned, og en ekstra regulering av varmen.

Du får selvsakt med bensinmuligheten, men jeg kjenner vel ingen som gidder å pumpe til den store gullmedaljen for å få til et bensinbål som kanskje roer seg til fin blå kokeflamme etter et minutt.

Definitivt ikke en julepresang til nybegynneren. Jeg kan avlikevel godt sende den med 12-åringen på tur, hvis han bare får med gassboksen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det jo tilføyes at US Army har utrolig mye dritt som de bruker i felt.

Har vært på endel vinterøvelser med dem, og det er bare Engelskmennene som har flere som holder på å fryse ihjel....

Så ikke ta alt som er testet militært som noe som er bra..

Det er jo en grunn til at ekspedisjoner i Arktis og Antarktis bruker slangebrennere.. :)

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det jo tilføyes at US Army har utrolig mye dritt som de bruker i felt.

Har vært på endel vinterøvelser med dem, og det er bare Engelskmennene som har flere som holder på å fryse ihjel....

Så ikke ta alt som er testet militært som noe som er bra..

Det er jo en grunn til at ekspedisjoner i Arktis og Antarktis bruker slangebrennere.. :)

RK

Den påstanden er direkte feil.

Brennere uten slange brukes også.

Hvis jeg noensinde skulle forville meg til en av polene, hadde jeg valgt brenner uten slange.

Primus 210 ville vært en het kandidat.

Coleman M-57 ville vært det andre alternativet, synd den savner regulering. På og av brenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.