Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin 60CSx eller Colorado 300


Victor85

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter GPS til bruk i fjellet og marka.

Valget står mellom 60CSx eller Colorado 300.

Var først ganske bestemt på å kjøpe Colorado'n, men etter å ha lest x antall brukererfaringer overalt på nettet, ble jeg veldig usikker.

Folk klager over at det er vanskelig å lese displayet uten bakgrunnsbelysningen på, kort batteritid(ikke et kjempeproblem egentlig) og generelt mye bugs.

Det meste kan jo fikses med firmware-oppgraderinger, men hvor mye har faktisk blitt fikset?

Noen som har testet Colorado?

Burde jeg gå for Colorado 300, eller den eldre 60CSx som virker som en rimelig solid GPS?

Har Coloradoen noe nye praktiske funksjoner?

Legger ved linker til begge produkentene:

60CSx: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=310

Colorado 300: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=11019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også ut den nye Garmin Oregon. Koster vel rundt 3500 i Norge

Den ser jo ganske grei ut, men har ingen erfaringar med den sjølv.

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=1279

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=9045

Nokon som har prøvd denne kontra Colerado?

Ulempen med 60Csx er lang oppdateringstid for kartutsnitt (zoom, pan). Kanskje det er blitt bedre på dei nye modellane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer kraftig om jeg skal kjøpe en Oregon 300. Har en hjemme på prøve, man finner jo alltid ting å kikke på, men i grunn

så liker jeg den :)

Panoreringen synes jeg enda er noe treg, men vil tro at det kommer mange oppdateringer etterhvert slik at ting kan endre seg

etterhvert på flere steder.

En kan låse skjermen, noe man ikke har kunnet på tidligere modeller. Batteritiden har jeg målt til 12-15 timer, da med Eneloop 2000, Energizer 2500 og Vanson 2400.

Gps har vært mye brukt i disse periodene, da skal sies at bakgrunnslys automatisk kommer på ved å trykke på skjermen.

Coloradoen har jeg ikke brukt mye, er nok blitt bedre med oppdateringer siden jeg hadde den på hjemmelån :) Kan nevne at madamen vurder Colorado, hun har vist falt helt for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel steinaldermaskin av en GPS, den gode gamle GPSMAP 76S, og er også på utkikk etter en ny. Har sannsynligvis falt ned på en 60CSx, det virker ikke på meg som om Colorado'en er noen større nyvinning.

Er generelt skeptisk til å kaste meg på de aller nyeste utgavene. Alle har barnesykdommer, og det går gjerne et år eller to før de er skikkelig innkjørt. Dessuten koster det flesk å henge med på siste skrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60CSx er en sikker traust gps. Men når den kom ut så hadde den også en god del barnesykdommer, de forsvant etterhvert som

oppdateringene kom.

Har vært/er veldig godt fornøyd med min 60CSx, den har vært med på alt av turer jeg har vært på. Har sendt den en gang til

Belanor pgr av småfeil.

Tror nok de fleste blir fornøyd ved å gå til innkjøp av 60CSx 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60CSx er en sikker traust gps. Men når den kom ut så hadde den også en god del barnesykdommer

Det er nettopp det som er poenget mitt. Kjøp 60CSx hvis man skal ha en GPS nå eller vent til neste år med å kjøpe Colorado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er ikke noe å vente på, kjøp colorado. Jeg bruker min i skogen og på fjellet og i bilen og på sjøen og den fungerer meget bra. Alle kart er enkelt tilgjengelig på nett. Skjermen er god, likeså nøyaktigheten, batterilevetiden tester jeg skikkelig for første gang nå med alkaliske batterier fra IKEA. Foreløpig har den gått 6,5 timer (batteriene ikke tomme) og det synes jeg virker greit. Coloradoen er rett og slett et fantastisk instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket en god del før jeg kjøpte min Oregon 300.

Slik jeg ser det er det ingen vits i å kjøpe Colorado 300 etter at Oregon kom.

I Oregon har du de samme gode funksjonene som i Colorado, men over dobbelt så mye internminne.

I tillegg er betjeningen hærlig med touchskjermen.

Enheten ligger perfekt i hånden, og da er det bare å bruke tommelen på skjermen.

Siden du også kan legge inn sjøkart og veikart på Garmin sine modeller, ble Oregon 300 vinneren blandt mine vurderinger.

Men hvis dere KUN skal bruke GPS til tur i terreng tror jeg faktisk Sat Map Active 10 kan være det bsete alternativet med sine 1:25000 kart som er identiske med papirkartene, i tillegg til å være meget lett å betjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coloradoen er sikkert en forbedring. Men når du er litt lenge på tur er batteritid ekstremt viktig.

Er jo også kjedelig å måtte dra på ekstra batterier for en dagstur.

Erfaringen min med 60CSX er at den kan stå på i 14-15 timer om sommeren, mens dette

blir drastisk redusert til 7-8 timer på vinteren. Hvordan blir dette med coloradoen da.

2-3 timer?

Jeg ville satt batteritid det langt foran en større skjerm.

Når man har 60CSX ville jeg iallefall ikke oppgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coloradoen kjører 10 timer (uten baklys, sporlogg, "nord opp") på to alkaliske batterier (fra IKEA). Det synes jeg er helt ok.

Veldig godt fornøyd med denne gpsen. Tror ikke touchscreen ville gjort den enklere å betjene med en hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.