Gå til innhold
  • Bli medlem

Internasjonale graderinger av klatreruter. Forvirra!


Busken

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å få noen klatreøkter i Kroatia forrige og ble litt forvirret når det gjelder graderinger.

I Kroatia brukes fransk gradering.

I den kroatiske føreren er det en tabell som konverter til UIAA- og USA-graderinger. I min uvitenhet trodde jeg UIAA var den graderingen vi bruker i norge siden de har et tall og en pluss og en minus til hvert tall. Dog brukes romertall. Når jeg kom hjem og sjekket føreren for Jotunheimen så jeg at der finnes det en annen tabell med både Norsk og UIAA i tillegg til USA og engelsk. På siste side i denne linken: http://www.climbingomis.com/guide.pdf finnes en annen tabell som ikke stemmer helt med den som står i den kroatiske føreren. (OMIS er et sted i Kroatia). I tabellen i føreren for Jotunheimen brukes det i den franske kolonnen bl.a 3+ og 4+ mens det fra femmertallet brukes 5a, 5b, 5c og fra seksertallet brukes tettere graderinger som 6a+ og 7c+. I den Kroatiske føreren brukes begreper som 4a, 4b, 4b+ og 4c. Er dette trykkfeil i Jotunheimenføreren? Jeg har også en fører for Oslo og omegn gitt ut av KolsåsKK. Konverteringstabellen i denne stemmer heller ikke med hverken Jotunheimenføreren eller den Kroatiske. Jeg kunne ramset opp mange eksempler på avvik. Jeg sitter altså med fire konverteringstabeller som alle er ulike. Litt forvirrende!

1) Finnes det en gullstandard for dette?

2) Hvor unik er den norske graderingen? Hva brukes f.eks i Sverige?

3) Andre kommentarer eller erfaringer?

Anbefaler forresten klatring i Kroatia på det varmeste :D . (I skyggen vel og merke :roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg også er litt kritisk til konverteringstabeller man finner rundt omkring, begynte å klatre i Norge og bor nå i UK... På bakgrunn av det så tar jeg rutene mine i den graden de er gradert og sammenligner kun med ruter gradert etter den skalaen. Samme om det er fransk sport, uk sport, uk trad, norsk eller US tabell.

Ikke noe svar egentlig, men om noen har en konverteringstabell de mener fungerer godt er jeg åpen for forslag! :P

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen gullstandard, og de svenske gradene er i realiteten lik det norske systemet.

Det finnes to hovedproblemer med sammenligningen med franske grader. Den første er at det ikke korresponderer helt. Det er en gammel sannhet at 7a og 7+ er det som treffer best, men for resten av tabellen kan man lett havne mellom to grader. Sammenhengen mellom de to graderingssystemene har vært diskutert i timer og år, og noen steder har man løst hele problemet med å gi sportruter franske grader, se f.eks. headwall.com eller de fleste svenske sportscrag.

Man klarer uansett ikke løse hovedproblemet, nemlig at gradering til en viss grad er subjektivt og at det er realtivt store variasjoner selv innenfor det franske systemet. En 7a i Spania er f.eks. ofte langt lettere enn en 7a i Frankrike. Det kan også variere en del fra klippe til klippe innen ett og samme land, eller fra rute til rute for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er en relativt utbredt oppfatning, men helt sikkert en sannhet med mange, eller forresten, noen modifikasjoner. Selv syns jeg Chorro og Rodellar er klart softere enn f.eks. Ceuse og Tarn, men det finnes jo hundrevis av andre crag i begge land( og det aner meg at du kan gi eksempler som svekker min bombastiske påstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.