Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne kartreferanse på Turkart og GPS?


0lav

Anbefalte innlegg

Hei! Prøver å lære meg bruken av kart litt bedre, men skjønner ikke det med kartreferanser osv enda. Hadde min første fjelltur i helga, og denne ble veldig bra, men hadde litt problemer med å se på GPSen for så å se på kartet for å finne ut hvor jeg var. Jeg har stilt inn GPSen slik at Posisjonsformatet er UTM/UPS og kartdatum er WGS 84. Er litt usikker på posisjonsformatet, er dette rett?

Så kommer det jeg lurer mest på, etter å ha sett på nett så ser jeg at en kartreferanse kan se f.eks. slik ut: 32V 65 390, men de jeg kan se på GPSen min er i dette formatet:

32 V 0568868

UTM 7026360

Den 32V er grei, siden den angir sonen men hva med alt det andre? Sliter også litt med å finne den 32 V 65 390 på karet mitt, hvordan gjør jeg det?

Har forøvrig en Garmin Legend HCx som jeg så langt er kjempe fornøyd med, lefdal var utsolgt så jeg fikk utstilingen de hadde som var ubrukt + et 2gb minnekort med på kjøpet siden det var utstiling. :roll: Men er det en plass jeg kan gå inn på den for så å skrive inn kartreferansen også få dette opp på GPSen?

På forhånd tusen takk for all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Datum formatet er jeg sikker på, det står WGS 84 på kartet, og dette har jeg også på GPSen, men det er det andre jeg er usikker på, og om UTM/UPS er rett posisjonsformat for UTM kartreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din GPS visar UTM-koordinater i meter. Kartreferenser ges ofta i förkortad form. Man kan utesluta siffror på slutet, d.v.s. man anger bara tiotal eller hundratal meter eller rentav bara kilometer. Dessutom händer det att man utesluter sifrror i början, d.v.s. tusental och hundratal kilometer. De är ju oftast desamma på ett kartblad.

Se till vänster under kartbilden. Där ska du finna ett tal i blått som ser som 5XX000 där siffrorna XX är större än de övriga. Det är talet för den första vertikala blå linjen. Gå sedan åt höger tills du hittar linjen som har talet 68. Från den ska du gå 868 meter åt höger. I skala 1:50.000 blir det cirka 17 mm.

På samma sätt hittar du nedtill till vänster om kartbilden siffrorna 70YY000. Gå uppåt till du hittar linjen som har talet 26 och gå 360 meter (cirka 7 mm) uppåt från den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og bra svar! Nå skjønner jeg det. :roll:

Men er det noen som vet om det er mulig på min Garmin Etrex Legend Hcx å skrive inn disse kordinatene en plass for så å få se de på kartet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og bra svar! Nå skjønner jeg det. :roll:

Men er det noen som vet om det er mulig på min Garmin Etrex Legend Hcx å skrive inn disse kordinatene en plass for så å få se de på kartet?

Trykk inn joystick et par sekund så markerer du et waypoint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har koordinatsystemet MGSR, så gir det en mye kjappere avlesning av koordinatene enn UTM. Koordinatsystemet MGSR er en forkortet utgave av UTM, d.v.s. det er UTM, men færre og valgfritt antall siffer. De største tallene erstattes av en bokstavkode.

For eksemplet ditt: Sone 32 og de to første siffrene ("05" og "70") erstattes av en bokstavkode (eks. NK) som angir hvilken 100-km rute man er innenfor. Dermed blir

32 V 0568868

UTM 7026360

til NK 68868 - 26360. (Obs: Koden NK er diktet opp av meg). På 1:50.000 kartet (M-711 serien) vil du se at tallene "68" og "26" angir nettopp akkurat kilometerruta (blå tall, blå linjer) til posisjonen. (Tallene 05 og 70 står angitt med liten skrift i margen ett sted).

Antall siffer / nøyaktighet er valgfritt i MGSR systemet (meter, hundre meter, kilometer), men hundre meter er det som er mest praktisk. Man klarer neppe avlese posisjon med mer enn 100 meters nøyaktighet på 1:50.000 kart. Dermed kan man sløyfe de to siste siffrene, og står igjen med NK 689 - 264 etter avrunding. Dette blir da ruten med X koordinat 68, y-koordinat 26. I denne ruten er du 900 meter (18 millimeter) og 400 meter (8 millimeter) fra venstre og nedre kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du fikk med en cd/dvd som heter Garmin GPS Learning da du kjøpte GPS en, prøv den. Den hjalp i allefall meg til å forstå navigeringen. Du kan gå videre til Garmin GPS Learning 2, hvis du ønsker å lære mer, men det er verdt det(må kjøpes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 V 0568868

UTM 7026360

GPS'en viser kartreferanse i meter, mens når du leser på papirkartet deler man som regel inn rutene i 100 meter.

For å finne igjen denne kartreferansen på kartet er såre enkelt. Du kutter de to siste og de to første tallene i referansen. Da får du en referanse som er lett å finne på kartet, 688 263.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott huskeregel! Et annet navn på dette er MGSR koordinatsystem med 100 meters oppløsning... :shock:

(Da har du i tillegg to bokstaver som gir deg riktig 100-km rute, samt riktig avrunding. Dvs XX 689 264). Og tallene 68 og 26 finner du lettvint på kartets blå rutenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.