Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av damesekk?


cathr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg ny fjellsekk, men er litt i villrede i forhold til hva jeg skal se etter, hvor stor sekk jeg bør ha, hvilke sekker som har best bæresystem osv. Går vel mest hytte-til-hytte-turer over noen dager, sommer og vinter.

Noen som har noen tips?

På forhånd, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fulgt med på superlett sommersekktråden her, vet du at man kan klare seg med lett vekt.

Holder du deg til hytte-hytte, skal du ha en sekk som ikke er for stor.

Du skriver ingen ting om størelsen din, så litt vanskelig å gi noen fornuftige råd.

Selv har jeg Reconpack, som jeg har brukt endel år. Kjempesekk, hvis du skal bære med deg utstyr, for å opprettholse sivilisasjon og standard midt i ødemarka.

F.eks er der utrolig god plass til Duk, fruktcoktail og spraykrem. ja og portvin og portvinsglass. (Ja jeg har drassea med meg sånt på tur. Kjempetungt men gøy.

Fikk meg en Bergans Helium 40liter i bursdagsgave her i Juni. Har testa den på 5dagerstur, og det fungerer helt fint.

Har lettvekts sovepose, og lett telt.

Vann finnes det over alt, så det bærer jeg ikke med.

Mat var stort sett heile vekta.

Totalt blei sekken på underkant av 10Kg.

Bergans Helium føles bra på min rygg, og er minst like bra å bære som reconpacken.

Takk til alle som har hudfletta meg her inne for bare å tenke pakkramme.

Det har skjedd noe med anatomiske sekker, på 15 år.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Forøvrig er jeg 1.83 høy og smal.

Jeg gikk fra hytte-til-hytte i påsken, og hadde da en sekk som rommer 62 liter, og den var helg full (hadde da stor dunpose i bunn som tok mye plass), så jeg ser vel for meg at jeg i hvertfall må ha en 60l sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg kjøpte meg en Arcteryx Bora 75 for et par år siden og er kjempefornøyd! Hadde en 60 liter fra før som jeg syntes ble litt i minste laget, i tillegg til at den var vond å bære (Gammel Berghaus).

Det er ikke alltid jeg fyller sekken når jeg skal på tur, men synes det er veldig greit å ha muligheten til det.

Nå er jeg litt kortere enn deg ("bare" 173), men bæresystemene finnes i ulike str så det skulle ikke være noe problem. Det jeg likte spesielt med denne sekken var hoftebeltet. Jeg har ikke så mye naturlig polstring i det området, så flere av sekkene jeg testet var rett og slett vonde.

Det viktigste er vel uansett å ta seg god tid og prøve sekkene med tyngde i.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten 3 kg for en 60 liters ryggsekk er mye vekt. Jeg har selv denne (i blå farge):

http://gulesider.dinpris.no/?cid=31&gid=849&sid=842&pid=1262727

Den finnes i rygglengde M og L. Du må prøve hva som passer deg best. Sekken er veldig lett, mindre enn 1,5 kg. Og den sitter utrolig godt og virker solide. Gode justeringsmuligheter. Ulempen er at den ikke har mange små lommer på utsiden. Men det er kanskje med å spare vekt.

Vi har for noen år tilbake kjøpt 2 slike sekker hos XXL for kr. 1300 per stk.

Edit: Siden du er relativ høy for en dame, kan det lønne seg å se på herresekker også. Det som er mest damete på damesekker, er bl.a. kort rygglengde.

Edit: Sekker tåler en vekt opptil 15 kg.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Forøvrig er jeg 1.83 høy og smal.

Jeg gikk fra hytte-til-hytte i påsken, og hadde da en sekk som rommer 62 liter, og den var helg full (hadde da stor dunpose i bunn som tok mye plass), så jeg ser vel for meg at jeg i hvertfall må ha en 60l sekk.

Siden du ikke er i kategorien "småpike" men har en mere norsk høyde, vil jeg anbefale deg å prøve reconpack. Prøv på en butikk.

Du får med deg uhyre mye i den sekken, og den tåler ekt i massevis.

Bæresystemet passer både meg og min kone.

Reconpack kan forøvrig skaffes på Forsvarets uniformsutsalg, hvis du kjenner noen i grønt, til en hyggeligere penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på Ospreys sekkeserie Aether eller den kvinnelige utgaven Ariel. Lette sekker som tåler brukbart med vekt, uten at sekken veier et tonn. Min 70-liter veier rundt 2 kilo et sted om jeg ikke husker feil. Selges i det minste på sportsnett.no. Ellers er også Exposure-serien til Osprey et godt valg, tror den kommer i en 66-liters utgave. De er noe enklere i designet, som sparer vekt, men er virkelig solide. Min 50-liter Exposure har ingen problemer med 15-18 kilo, og noe mer har jeg ikke stappet i den så jeg kan ikke uttale meg om større vekt.

http://ospreypacks.brownrice.com/Packs/AetherSeriesMens/

http://www.ospreypacks.com/Packs/ArielSeriesWomens/

http://www.ospreypacks.com/detail.php?productID=21&colorCode=920&tab=specifications

En av de små tingene som gjør at du vil like disse sekkene er måten hoftebeltet strammes på. Min neste storsekk blir en Osprey, ene og alene pga det :) Tro det eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Ser jeg har en jobb å gjøre med å teste sekker i butikker for å finne en som passer meg...

Veldig enig i at et godt hoftebelte som er lett å stramme er viktig. I dag har jeg en Arcteryx Bora, og det skal mye krefter til for å stramme det skikkelig.

Er det noen som har erfaringer med Gregory? Hører mye bra om dem, men de har ikke blitt nevnt i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med Gregory? Hører mye bra om dem, men de har ikke blitt nevnt i denne tråden...

Gregory er nok blant de bedre sekkeprodusentene. I likehet med Osprey lager de ikke annet enn sekker, og bruker mer krefter der enn på markedsføring av softshelljakker i fine farger (les: Bergans!)

Mange gode tips og brukererfaringer her: www.trailspace.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikke på Osprey. De har laget kun sekker i over 30 år så det kan de. Det fine med Osprey er at de er en såpass stor produsent at til en hver tid finnes fjorårsmodeller til kjempepriser når nye lanseres. Nå får du f.eks Ariel eller Luna for litt over 2000,- mens fullpris ligger et sted over 3000,- Ariel er en veldig fin sekk som ikke veier mer en rett over kiloet men allikevel er veldig komfortabel å gå med takket være thermofit hoftebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.