Gå til innhold
  • Bli medlem

Turliv og diabetes!


vandrer

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er andre her inne som har diabetes og hvordan de gjør det når de drar på tur.

Har selv "arvet" diabetes 1, (det er den med sprøytene) og syns det hemmer en god del.

På tur tar jeg ca halvparten av vanlig insulindose på morgenen, måler blodsukkeret når jeg har gått et par timer, fyller da som regel på med noe søtt for å ha noe å gå videre på frem til lunsj.

Det verste er om kveldene når jeg skal legge meg. Har dagen vært hard, vil musklene ta sukker fra blodet i flere timer etter jeg har lagt fra meg sekken. Dette må jeg ta høyde for, og for å sikre meg legger jeg meg med skyhøyt sukkernivå. Hvis jeg har beregnet feil, våkner jeg med fortsatt alt for høyt nivå, noe som kan være veldig slitsomt.

Utstyrsdelen veier sjelden mye, og den bekymrer meg ikke. Men til stor forskjell fra før, kan kroppen aldri gå tom, (selvsagt spesielt viktig når barn er med) så for også å sikre meg mot dette, tar jeg med "enorme" mengder mat, sjokolade og andre søtsaker.

Sekken kan m.a.o. fort nærme seg 30 kg på en vanlig helgetur!

Er det noen "erfarne" diabetikere der ute som kan komme med noen tips/råd om hvordan dere løser problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har selv type 1, har hatt dette siden jeg var 18(36 år nå)

Jeg har gått nesten alle toppene mine i jotunheimen med diabetes og kun en gang med alvolig føling. Husker ikke hvordan jeg kom meg ned fra tindeklubbhytta sent på natta. dama sa jeg ramlet/rullet nedover+hang over henne

P.g.a mye tungt utstyr(tau+div sikring) spiser jeg kun

rugbrød.Det er ikke de som selges i brødposer, men de er vakumpakket!(mørk brun farge)

samme størrelse som en murstein og veier ca 1kg.

Dette brødet kan du gå på i timesvis, uten sultfølse eller lavt/høyt blodsukker.

brødet er veldig tørt så jeg må bruke fuktig pålegg.

på tur til skarstinden(15 timer) tok jeg 2+1/2 skive (blodsukker ved start 8 og resten av turen mellom 8 og 5. ikke insulin under turen)

Skagastølsryggen og styggedalsryggen spiste jeg en pakke. turen tok 35 timer! innkludert en liten bivuakk stopp. en liten dose insulin hurtigvirkende etter rosiner, ellers langtidsvirkende om kvelden. stabilt blodsukker.

Klatre kompisen hadde med 3! kneip brød(tok nesten hele sekken :shock:

Vær forsiktig med insulin dosene når du går på rugbrødet som jeg beskrev.

Mvh

hemsedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.