Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell - en introduksjon (26.07. – 02.08., 2008)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

En kamerat og jeg, dvs. Fjellforums Etsvends og Terje WJ, var blitt nysgjerrige på Børgefjell etter en masse hype. Med oss hadde vi Orvis, den nye hunden min, en Alaska Huskey som åpenbart liker å kløve. Vi hadde også fiskestenger med, klare for kilosfisk.

Hvordan var så Børgefjell denne første gangen?

Hver dag var det mellom 25 og 30 varmegrader. Hver dag var det blå himmel. Hver bidige dag var uten den riktige fjellfølelsen, det var mer som en rar ferie, en surrealistisk versjon av Benidorm. Et avbrudd må nevnes, i form av én time eller to med regn, torden og lyn. Været gikk visst lei av seg selv og utløst spenningen effektivt. Slik jeg ser det, var det det flotteste øyeblikket i nasjonalparken, som både ligger i Nordland og Nord-Trøndelag.

Vi hadde bestemt oss for å legge opp til en rundtur sør i Børgefjell. Vi startet med å ta båt over Namsvatnet (200 spenn per pers) og endte opp ved samme vann åtte dager senere. Først dro vi opp et stykke i den bjørkekledte Viermadalen, deretter mot øst og over Lotterfjellet, Nobrinfjellet og så nordover inn i Store Børgefjellet, ved vannene nord for Saapmanjaevrie. Disse områdene er stedvis steinørken (geologisk betraktet) og tilsynelatende tomme for fisk. Det var ihvertfall vår overbevisning inntil vi hørte diverse historier ved reisens slutt. Fisk er det visst overalt, men ikke alle steder biter den på hvert kast, for å si det sånn. Altså i motsetning til hvordan turen vår begynte:

Den første skikkelige fiskedagen var en sinnsyk introduksjon til ørretbetthimmelen. På det første kastet dro jeg opp fisk, så det andre, også det tredje, bare napp på fjerde, så fisk på femte, sjette, syvende, åttende, ikke niende, bare napp, så tiende, ellevte, og så videre. Jeg dro opp en ørret hvert sjette minutt i to timer. – Etsvends fisket dessverre et annet sted og jeg hadde rett og slett ikke hjerte til å løpe fra all fisken og finne ham... Det verste var at vi gikk forbi denne utrolige fiskeplassen dagen etter, også da bet det på hvert kast, og det selv om det var et helt annet tidspunkt på dagen. Etsvends kan bekrefte. Resultatet bestod av nesten kun steikefin steikeørret på 300-400 gram. Altså ingen store, men hvem har behov for det på et slikt sted?

Deretter ble fisket mer på det jevne, dvs. kjedelig, og vi mistet gradvis lysten (eller hva, Eirik?). De menneskene vi traff fortalte oss at nattestid var tiden å fiske på (selvsagt). Men det blir for ekstremt, vi to kan fint sova bort sumarnatta, ho er ikkje for ljos til det. Forresten var Børgefjell oppsiktsvekkende tomt, det første mennesket vi så, traff vi først etter seks dager. Dett er sikkert en anelse forskjellig fra Jotunheimen denne siste uken av fellesferien.

Etter vår leir ovenfor Saapmanjaevrie gikk vi over Viermafjellet i nord – og dermed over fylkesgrensen til Nordland – til en sekkedal ved navn Viermejælla, hvis grunne elv vokser seg mer fyldig mot sørvest og fyller opp Viermavatnet. I den elven er det noen gode kulper med fint fiske. Etter frokosten morgenen etter – som gjerne trakk ut pga min langsomme stil – begav vi oss videre nordover til elven sør for Store Kjukkelvatnet, et vassdrag vi neste dag igjen fulgte helt ned til innoset til Jengelvatnet og videre til sørenden av Blyvatnet. Og det var på denne strekningen vi begynte å se folk. Her trekker nemlig både gubber og kjerringer oppover etter at de er blitt satt i land på østenden av Namsvatnet, like ved munningen av Storelva. Det er ikke mer enn en dagstur på sti og så er du ved noen flotte stryk, fosser og vann, sågar med godt fiske, og ikke minst fine sandstrender om man går på vestsiden. Vi gikk nedover på østsiden, men badet likevel. Godt å få av den seige hinnen av solkrem, svette og stank.

Vi gikk en 7 - 12 km hver dag, 7 leirplasser på 6 fine steder. Det første stedet lå i en liten lomme i kratthelvetet i Viermadalen. Her anbefales det å trekke ned mot elva eller opp over fjellgrensen (nok av bekker).

Etsvends legger forhåpentligvis til flere bilder og et kart(?).

post-898-133474567097_thumb.jpg

post-898-133474567106_thumb.jpg

post-898-133474567116_thumb.jpg

post-898-133474567124_thumb.jpg

post-898-133474567148_thumb.jpg

post-898-133474567159_thumb.jpg

post-898-133474567172_thumb.jpg

post-898-133474567181_thumb.jpg

post-898-133474567193_thumb.jpg

post-898-133474567203_thumb.jpg

post-898-133474567212_thumb.jpg

post-898-133474567221_thumb.jpg

post-898-133474567233_thumb.jpg

post-898-133474567248_thumb.jpg

post-898-133474567265_thumb.jpg

post-898-133474567278_thumb.jpg

post-898-133474567288_thumb.jpg

post-898-1334745673_thumb.jpg

post-898-133474567312_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selv med god hjelp av huskyen vi hadde med klarte vi ikke å spise opp riktig all fisken første dagen. noe var igjen som ble måkemat.

Vi hadde liten mulighet til å lagre den i myra da vi forflyttet oss hver dag.

Det skal sies at det trengs en del 300 grams ørret for å mette 3 sultene ulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bildene til Etsvends klarer seg med ti til tyve prosent av filstørrelsen til det mange av oss andre her bruker på vedleggene, uten at det på noen måte går ut over lesbarheten/opplevelsen, i mine øyne ihvertfall. På bildet av fuglen ser en at det er litt knapt når en åpner det, men det er jo ikke på mange bitsene. Grunn til ettertanke?

Igjen; fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børgef. skal desidert besøkes:D Men et lite spørsmål angående fiske. Når på året kan man fiske og deretter ikke fiske der?

Jeg hørte av noen drevne fluefiskere at det er best å besøke området litt ut på sommeren, f.eks. august. For da er det mørkt tidligere på kvelden og dermed større sjanse til å få stor fisk. Da slipper man å måtte fiske om natten. Men fisk får man stort sett uansett, har jeg skjønt. Det er vel ulovlig å fiske der etter 10. september, eller noe sånt. Kanskje er vannene unntaket. Altså vanlige fiskebestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er nok en fjellvåk på bildet. Det kan også være ei ung kongeørn. Ungørna har også ganske lyse vinger, men fuglen på bildet har et veldig markert mørkere felt under vingene slik fjellvåken har.

Ser ut til at dere har hatt en flott tur i Børgefjell. I sommer var det utrolig varmt og godt vær. Ikke ofte man har en slik sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.