Gå til innhold
  • Bli medlem

Rikosjettfare og fjellrype


strebus85

Anbefalte innlegg

En skal være forsiktig meg rikosjetter, sies det, men hva når en jakter fjellrype? De befinner seg jo nesten utelukket i steinlandskap. Er det slik at rikosjettadvarselen i hovedsak gjelder rifle, eller er den relevant når det gjelder hagle også?

Hvis dette er et dumt spørsmål så er det fordi jeg har lite erfaring når det gjelder jakt.

________________

beste helsingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å oppfordre til ulovligheter på et åpent forum er sikkert god reklame for oss jegere. Hold de tvilsomme holdningene dine for deg sjøl. Blyforbudet er der uansett om man liker det eller ikke og å opptre på den måten du her gjør setter alle oss jegere i et dårlig lys. Jakt lovlig eller dropp jakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du følge hver enkelt lov her i Norge til punkt og prikke så blir det din sak. Å jakte med bly i tørt høyfjell er for meg mer fornuft enn hva som står på papiret.

Jeg er sterkt imot den nye regelen. Jeg jakter med de nye typene, men har jeg tilgang på bly så blir det selvsagt brukt, men jeg bruker aldri bly i våtmarksområder.

Vet ikke hva som er værst jeg, Bly eller Co2 og matrester du forbrenner i fjellet.

Skal ikke lage en debatt om dette, jeg sier bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig, er bruk av blyhagl forbudt eller er det bare forbudt å selge det?

Et eksempel: Snus er forbudt i mange land, men f.eks. en tysker kan reise til Norge/Sverige og ta med snus hjem igjen til Tyskland.

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

§ 17. Krav til hagleammunisjon

Under jakt og felling er det ikke tillatt å medbringe eller bruke blyhagl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bly er ulovlig, sånn er det. Men Svenskene har opphevet sitt forbud, og vi kan håpe at det skjer også her. La oss vise oss ansvarlige så lenge. Jeg har lagret haugevis av blyskudd, og håper å kunne ta dem i bruk lovlig om noen år.

Jeg jakter selv i høyfjellet og ingen i jaktlaget bruker stål av hensyn til hverandre. Jeg bruker heller ikke stål på skogsfugljakt av hensyn til skogbruket. Stål ødelegger sagblad og annet utstyr. Dessuten har ikke stål nok anslagsenergi til skogsfugl.

Alternativene er gode. Vismuth (Bismuth) funker greit. Tungsten er like bra som bly, men nærmere 20 spenn skuddet er sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har aldri hatt noe blyforbud. Det var et forslag om det på trappene for et par år siden, men det ble lagt bort...

I Norge er det kun lov å INNEHA blyhagl, det kan ikke benyttes og ikke omsettes, med ett unntak: svartkruttskyttere har visstnok dispensasjon, men bare på bane..

Jeg bruker ta med blyhagl over til Sverige når jeg jakter der, men de lærde strides vel litt om det er lovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har aldri hatt noe blyforbud. Det var et forslag om det på trappene for et par år siden, men det ble lagt bort...

I Norge er det kun lov å INNEHA blyhagl, det kan ikke benyttes og ikke omsettes, med ett unntak: svartkruttskyttere har visstnok dispensasjon, men bare på bane..

Jeg bruker ta med blyhagl over til Sverige når jeg jakter der, men de lærde strides vel litt om det er lovlig...

På lerduebanen er det lov å skyte skeet med bly. Ikke trap..

Der jeg jaktet i Sverige var det forbud mot bly for noen år siden... Trodde det gjaldt hele landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.