Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til egnet område/ruter for tur med jobben? (Trøndelag)


Randi_W

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å prøve og få med oss flest mulig på jobben på en helgetur på fjellet i nærheten av Trondheim.

Er det noen som har gode forslag?

Vi har tenkt oss følgende:

- ikke så lang kjøretid fra trondheim (avreise fredag ettermiddag)

- overnatting på hytte

- lettgått, men ikke for "kjedelig", vi prøver å spre turglede her....

- helst en "enkel" topp med bra utsikt i nærheten.

- fredag ettermiddag til søndag

Har lurt litt på skarvan og roltdalen nasjonalpark, men er ikke så kjent på selbu-siden.

Forslag mottas med takk!

Håper å få til en tur flest mulig kan ha glede av.

Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God ide. Jeg har også tatt med en gjeng kollegaer på helgetur til Jotunheimen i fjor og neste uke skal vi til Aurlandsdalen. Men det er litt utfordring å finne helgeturer, de fleste attraktive turer tar 3 døgn.

Har du mulighet for å kjøre til Trollheimen? Der er det flere topper, pluss høye og lave ruter, i tilfelle man vi gå fram og tilbake mellom de samme hyttene på en annen sti. Ellers har du muligheten nord i Rondane. Det blir et par timer å kjøre, men jeg synes at 4 timers kjøring går greit til helgetur hvis man bytter sjåfør underveis. Hva med Sylane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

osloveitja skrev:

Vi har tenkt oss følgende:

- ikke så lang kjøretid fra trondheim (avreise fredag ettermiddag)

- overnatting på hytte

- lettgått, men ikke for "kjedelig", vi prøver å spre turglede her....

Det første jeg tenkte på var en tur til Nedalshytta og topptur til Storsylen. Vi tok den turen for noen år siden; Dyttet 5 personer og noen lette sekker inn i en personbil og kjørte opp til Nedalshytta rett fra jobb fredag ettermiddag. Topptur med påfølgende middag på Nedalshytta lørdag og så en rolig og bedagelig retur søndag midt på dagen.

Denne turen så vel som en tur til Snøhetta krever godt vær for fullt utbytte av turen, men turen til Storsylen er triveligere og mer sosial. Det er jo ikke lett tilgjengelig overnatting i nærheten av Snøhetta, så jeg har alltid "gjort" snøhetta på en dag med tidlig avgang fra Trondheim.

En tur til Storsylen kan være slitsom nok, men alternativene i nærheten av Trondheim er få når det skal være overnatting på hytte. Kan dere drøye turen litt ut over 2 timer er jo Trollheimen lett tilgjengelig og nærmest er vel Jødalshytta eventuelt med innlagt tur til Trollhetta.

Lykke til med jobbfellestur. Vi startet med det i 1997 og holder fortsatt sammen til tross for jobbskifter og pensjonering. Nå venter Innerdalen om 2 uker - jeg gleder meg. :)

Det er topp å gå tur sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsylen er helt sikkert flott, men har noen i følget høydeskrekk er ikke denne toppen tingen!

Har hørt om mer enn en topptur som har gitt opplevelser som ikke akurat kan beskrives som turglede. Og nettopp derfor kommer ikke jeg til å prøve meg på denne toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

springsteen skrev:

Reinheim ligger ved foten av Snøhetta, og mer tilgjengelig går det vel ikke an å få det?

Nei, men jeg tenkte mer på tanken på en 4 1/2 timers tur fra Kongsvoll etter arbeidsdag og 2 1/2 times kjøretur fra Trondheim. Det begynner vel etter hvert å bli mørkt om kveldene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelie00 skrev:

Og nettopp derfor kommer ikke jeg til å prøve meg på denne toppen.

Jeg synes det er leit å høre dette, du går glipp av en flott opplevelse ved ikke å gå opp der en godværsdag.

Jeg forstår ikke helt hvordan Storsylen har fått dette ryktet. Etter min mening er det ikke noe i selve oppstigningen som gir grunnlag for det, det er riktig nok bratt, men stien er grei uten utsatte passasjer. Det eneste punktet som vil være ekkelt hvis du er høydesvak, er stupet mot øst og breen. Men det er ikke nødvendig å gå ut på kanten her. Ryggen mot toppunktet kan vel ikke være mindre enn 3 meter bred og temmelig flat, holder man seg mot den siden man kom opp bør det være enkelt å gå her.

Vi var 5 stykker i følget, med varierende erfaring fra toppturer, men vi kom alle opp på toppunktet selv om en hadde litt problem med stupet mot øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er leit at Storsylen utgår for egen del, men har sett bilder, lest turbeskrivelser og hørt kjente fortelle om hvordan skrekkens tårer trillet på vei til topps. Så jeg går for andre og ikke fullt så luftige fjellturer. Mange toppturer man går glipp av, men høydeskrekk er ikke å kimse av. Håper at høydeskrekken kanskje kan avta litt etter litt ettersom jeg blir mer fjellvant. Det er lov å håpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket på den snutten fra nrk tror jeg ikke storsylen er noe sted for enkelte på jobben min. Vi har spesielt en som er engstelig for høyder.

Det blir nok heller en tur på egen hånd dit.

Vi var inne på tanken om Reinheim og da må det evnt bli avreise tidligere på dagen.

Hva med Fongen, noen som har erfaring med den for litt høydesvake folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5-2timer fra Trondheim, finner du Storulvån Fjellstasjon(svenske turistforeningen). Du kan kjøre helt inn til stasjonen, (som egentlig er et høyfjellshotell, med nydelig mat, og flotte omgivelser).

Jeg har vært der mange ganger, både sommer, og vinter, og er du ute etter en turgledeopplevelse, så kan jeg anbefale deg dette som utgangspunkt.

Rett utenfor døra stiger Getryggen 1400moh, og derfra har du en flott utsikt mot Sylmassivet osv. Får dere klart vær, er utsikten fantastisk, og den gav i allefall meg mersmak og inspirasjon til å gå mopp på Storsylen.

Det er mange turmuligheter fra Storulvån, og maten og fasilitetene er bra. I tillegg får du en bra "fjellfølelse2 pga av de bratt omgivelsene ret utenfor. Du ser også Sylmassivet fra spisesalen.

Ønkser man en topptur, er "Blomsterstigen" og til Getryggen en fin, og "lettgått" tur, uten utfordringe, men det går oppover, og oppover, så man blir trøtt i beina. det er ingen luftige partier, og mange flott steder man kan raste på veien. Turen opp og ned, tar effektivt ca 3timer. 2timer opp, og 1time ned. (tror jeg).

Andre flatere alternativer er å gå mot Sylstasjonen. det er 16km til Sylstasjonen, og halveis er det et vindskydd, Spåime, hvor man har fin utsikt mot Sylan. Hit er det 8km.

Et annet alternativ er å gå mot Ulvåtjern, ca 8km. Denne turen er ganske flat, og kanskje ikke så spennende, men en fin tur, hvor man har utsikt til toppene, og fjellene rundt. Er været bra, kan man bade i Ulvåtjern.

Personlig liker jeg Storulvån veldig bra, og har som sagt vært der masse. Stedet er lett tilgjengelig, og bilturen fra trondheim tar ca 1,5 til 2 timer, avhengig av trafikken. Man kjører forbi storlien, og tar av til høyre mot Hendøl & Storlulvån, ca 5-8 km etter Storlien. Herfra er det ca 15km til Storulvån.

Du kan evt sjekke noen turrapporter jeg har lagt inn her, under "Sylan"-kategorien, for mer info. Eller så kan du sjekke denne linken:

http://www.svenskaturistforeningen.se/

www.storulvan.se

Tror at dette vil gi dere en mulighet til å kombinere, og tilfredstille de fleset behov. Du har god atmosfære, god mat, topper,og 2flatere2 alternativer, samt flott natur rett utenfor døra.

Lykke til..

Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansund og Nordmøre Turistforening har en rekke hytter i umiddelbar nærhet av Trondheim. Kjør innerst i Valsøybotten( ca.1 1/2 time fra Tr.heim) på fredag ettermiddag. Ta av opp bomvei til Botnavatnet. Følg merket sti til Hardbakkhytta( en flott ny hytte med fantastisk beliggenhet.) ca.2 1/2 time. Etter en god frokost lørdag, går turen til Tverrlihytta (ca.4-5 timer) i rolig tempo. Tverrlihytta er også en forholdsvis ny hytte. Søndag går turen tilbake til bilen. En flott weekend-tur både sommer og vinter. Begge hyttene ligger i Fjordruta. Gå inn på sidene til KNT og les mer om hyttene og rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.