Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Litech Trek Kettle vs. Optimus Terra Weekend


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg enten Primus Litech Trek Kettle eller Optimus Terra Weekend 1-manns kokekar,og ser Primus sin har sånn Titanium "non-stick" belegg noe Optimus ikke har.

Er det noen som har erfaring med Primus sitt Non-stick belegg,og er det noen som har erfaring med overnevnte koke kar og mini stekepanne? Er det kjekt med sånn Non-stick belegg?

Mvh.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Non stick er kjempebra, spes i stekepanner for turbruk.

I kjeler jeg stort sett har vann i, er det ikke så nøye.

Erfaringa mi med titanbelegg er ikke bra. Dyrt, og løsner det også.

I tillegg er det akkurat som det er porøst, og må mettes med fett.

Bruker mye steikepanna til Trangia, den med no stick.

Primus og Trangia er vel to sider av samme sak :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle bruke den lille stekepannen til å steke egg og kanskje lage noen mini pannekaker.

Men hvis titanbelegget på Primus Litech løsner så blir jeg litt betenkt på og velge den.

Kasserollen skal bare brukes til å koke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et titanbelegg skal kunne løsne høres naturstridig ut! Et slikt belegg er lagt på elektrolytisk, altså i et elektrokjemisk bad der titan binder seg til grunnmaterialet i et noen mikrometer tykt belegg.

Jeg regner faktisk med at når runegutt sier titanbelegg så mener han teflonbelegg, men det kan han selv oppklare. Et teflonbelegg vil kunne løsne ved høy varme, produsentene advarer da også mot slik bruk. Bobler i teflonbelegget kan også oppstå. Det er dessuten lett å lage riper i.

For at et titanbelegg skal "løsne" må stekepanna smelte, og så sterk varme bruker vel de færreste.

Jeg er faktisk så fornøyd med titanbelegg at alle stekepanner i heimen nå har titanbelegg. Uslitelig er det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at et titanbelegg skal "løsne" må stekepanna smelte, og så sterk varme bruker vel de færreste.

Jeg er faktisk så fornøyd med titanbelegg at alle stekepanner i heimen nå har titanbelegg. Uslitelig er det og.

Har du noen anbefalinger (merke, type) om kjeler og stekepanne med titanbelegg for turbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et sett ville jeg tatt en titt på dette:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61677

Hadde jeg kjøpt nytt idag ville jeg kanskje valgt dette, hardanodisert aluminium med titan-belegg innvendig - lett og slitesterkt. Jeg har imidlertid kasserolle i rustfritt stål fra MSR (Stowaway pot 1,1 liter), veldig sterk og en fin container siden det er klemme på lokket.

http://www.msrgear.com/cookware/alpstowpots.asp

Jeg har stekepanne fra Trangia med et teflonlignende belegg, det har gått bra siden jeg bruker redskaper av plast eller tre og ikke bruker for høy varme, men belegget blir ripete etter en tids bruk uansett:

http://www.oslosportslager.no/produkt/stekepanne-non-stick-7809.aspx

Generelt vil jeg råde deg til å kjøpe hardanodisert aluminium og gjerne med titan non-stick belegg, hvis du vil ha aluminium kjeler. Hardanodisert aluminium er langt mer slitesterkt enn vanlig aluminium, og med titanbelegg innvendig risikerer du ikke å få aluminium i maten, noe som kan være helseskadelig på lang sikt.

Kjeler i rustfritt stål er nærmest uslitelige og trygg på alle måter når det gjelder matlaging, og bare litt tyngre enn aluminium.

Jeg synes det vanskeligste var å finne en god stekepanne, men den jeg kjøpte er fin på den måten at den er litt tykkere i bunnen enn de fleste (og tyngre), ulempen er som sagt et litt pinglete teflon-belegg (?). Den Litech stekepannen er nok bedre på det området.

Det jeg vil fraråde deg å kjøpe er kjeler i vanlig blank aluminium som f.eks. Trangia. Jeg mistenker at disse avgir mer aluminium til maten og det er ikke bra. Hvis du gnir med tommelen på en slik kjele blir tommelen svart/blå, jeg synes ikke det virker helt tillitvekkende.

Håper dette var til litt hjelp, matlaging på tur er skikkelig kos.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et titanbelegg skal kunne løsne høres naturstridig ut! Et slikt belegg er lagt på elektrolytisk, altså i et elektrokjemisk bad der titan binder seg til grunnmaterialet i et noen mikrometer tykt belegg.

Jeg regner faktisk med at når runegutt sier titanbelegg så mener han teflonbelegg, men det kan han selv oppklare. Et teflonbelegg vil kunne løsne ved høy varme, produsentene advarer da også mot slik bruk. Bobler i teflonbelegget kan også oppstå. Det er dessuten lett å lage riper i.

For at et titanbelegg skal "løsne" må stekepanna smelte, og så sterk varme bruker vel de færreste.

Jeg er faktisk så fornøyd med titanbelegg at alle stekepanner i heimen nå har titanbelegg. Uslitelig er det og.

Hvor har du info om at belegget i alu-settet er elektrolytisk påført?

Det står i beskrivelsen at det er et belegg...oslo sportslager sin beskrivelse sier at den har flere lag med belegg, noe som i mine ører høres ut som noe som er sprayet på...

Hvis det hadde vært elektrolytisk påført, ville iallefall jeg som prodsent opplyst om dette, da dette er helt overlegent i forhold til å blegge noe med f.eks spray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen anbefalinger (merke, type) om kjeler og stekepanne med titanbelegg for turbruk?

Jeg har da fått masse riper i mitt titanbelegg på stekeplaten jeg bruker til vanlig. Ikke spør meg hvorfor, siden jeg ikke bruker annet enn plastredskaper - men det er nå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den forrige utgaven av Litech-settet der kjelen er litt større og lokket bare er et lokk. I kjelen ligger stort sett en gassboks og en brenner og skramler rundt dag etter dag på tur, og det er etter tre år ingen tegn til at noe belegg er på vei til å løsne. Men det sier seg jo selv at det ikke blir så varmt i kjelen jeg bare koker vann i som det kan bli i den lille stekepannen, så hvor lenge den holder kan jeg ikke uttale meg bombastisk om. Mulig at belegget er annerledes på disse to modellene også for alt jeg vet...

Har du forsøkt å spørre Primus direkte om hva dette belegget er, eller hvordan det er påført? Kan jo hende de svarer på en mail...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand om at titanbelegget er elektrolytisk påført har jeg fra en ansatt i XXL, han dro en lang historie om produksjonen og jeg må innrømme at jeg trodde på han siden jeg stod med produktet i handa. Selgeren ripet i belegget med en binders uten at det syntes spor i det etterpå. Men som det sies: "Stol aldri på en selger". Jeg har derfor undersøkt saken nærmere fordi, som "Gaardern" skriver; det står i produktbrosjyren at det er et belegg, men ingenting om hvordan det er påført. Jeg gjorde derfor som "justanothernut" er inne på; jeg sendte en mail til Primus i Sverige:

- "Hei,

hvordan er titan non-stick belegget i Litech produktene påført? Elektrolytisk eller som en slags spray?

På forhånd takk for svar!

Best regards"

Og her er svaret jeg fikk:

- "Hej

Beläggningen är en plast som sprayas på i flera lager. Den innehåller teflon för att förhindra att maten fastnar men också metallpartiklar som skyddar plastbeläggningen mot nötning; partiklarna ”sticker upp” i plastlagret ungefär som stenar i en sjö.

Mvh

Urban Kihlström

PRIMUS AB"

Det er altså et plastbelegg (!) med metallpartikler og teflon i, hvordan det blir med "truth in advertising" som det heter på nynorsk, vet jeg ikke, men "titanbelegg" høres vel bedre ut enn "teflonbelegg" eller enda verre; "plastbelegg". Det blir vel samme sak som "steinbitkaker" som inneholder 25% steinbit, 25% sei og 25% hyse +++.

At belegget er hardt, har jeg sett ved selvsyn, men erfaringen til runegutt er altså at også dette belegget kan løsne. Det man sitter igjen med er altså hardhet slik at man kan bruke metallbestikk uten å skade belegget, og det er jo noe.

Moralen må vel være - igjen - stol aldri på en selger, men undersøk saken selv. Hvilket herved er gjort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.