Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur opp på Møysalen i Vesterålen - 3 august 2008.


jhs

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott rapport fra et flott fjell! Var der i fjor sommer og det er jo betydelig mindre snø der nå enn da vi var der i Juli i fjor. Vi fikk dessverre tåke på toppen, noe som var utgjort siden vi hadde OK sikt ellers på turen. Utrolig mange flotte fjell i området og flere har blitt lettere tilgjengelige etter at Lofast ble en realitet.

En kollega av meg gikk ut Lonkanfjorden i mørket uten hodelykt. Visstnok en krevende sti og lite brukt siden de fleste ordner seg skyss med båt. Vi brukte kajakk.

En topp som er vel verdt et besøk dette ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Ut fra tilbakemeldingene så greide jeg visst å vidreformilde denne usedvanlig fine turen.

Det er ikke alltid lett å få fram dimensjonene fra en slik tur på en dataskjerm.

Som kona sier .... det er jo bare stein alt sammen :-)

Mål for framtiden må være å besøke området flere ganger. Jeg padler litt kajakk og en kombinasjon av fjellturer og kajakk er perfekt i dette området. En "hard dag" på fjelltur og en "hviledag" med kajakker. Fin kombinasjon og ikke for slitsomt. Der kommer den nye LOFAST veien godt med for gode og mindre besøkte fjorder/områder.

Kjiver - som du sier. Stien utover fjorden gikk ikke rett fram nei. Misunner ingen som prøvder den i mørke.

averk - det så stille ut Møysalvatnet, men vi var jo litt unna. Jeg må jo også innrømme at fjellene stjelte mye av oppmerksomheten :-)

- janhugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du leverer flotte bilder kommer ikke som noen overraskelse på meg, siden jeg har vært og snoka på websiden din opptil flere ganger før. Men det der var virkelig en vanvittig bildeserie... her ser jeg ingen annen utvei enn å notere Møysalen høyt oppe på lista over turer som skal gås. :P

Hvis du forresten har tenkt deg noe til Narvik-området med det første, og vil opp på noen lett tilgjengelige topper med flott utsikt, så anbefaler jeg Skjomtind og Beisfjordtøtta. For en utflyttet narvikværing med et snev av hjemlengsel hadde det vært en stor glede å se turrapporter derfra, spesielt hvis kvalitetsnivået er på høyde med skildringen din av Møysalen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fantastisk flott billedserie og presentasjon du har laget fra turen deres!!!!

Kanskje husker du den enslige vandreren dere møtte like under toppen da dere var på retur?? Det var meg...... Hadde nesten lyst til å bli værende der oppe denne kvelden...... det var bare uforglemmelig!!

Hilsen Arne i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysalen ja! Da jeg i fjor sommer var på Vågakallen trodde jeg at det var den høyeste i området, så skjønte jeg senere at Hermannsdalstinden var høyere, så dukket Higravtinden opp. Noen uker senere pratet Kjiver om Møysalen på over 1200 moh i Vesterålen!! :wink: Den må da skille seg ut noe veldig tenkte jeg, og det har din bildereportasje vist med glans! :) Enig med andre debattanter her, hit må man ta seg en tur :D:D:)

Gratulerer, og tusen takk for nydelige bilder og en utfyllende rapport Jan Hugo. www.ryggsekk.net, legges til favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en del andre fjell i Lofoten ble nevnt av 500fjell, så legger jeg ut et lite bilde i fra Hermandalstinden tatt i sommer, mot bl.a. Møysalen og Vågakallen. Toppen av Hermandalstinden var en Nunatak under siste istid så det vil si at dette er rette stedet å oppholde seg om det blir ny istid :wink:

Det er en av disse tindene som heter Helvetestinden...

Jeg innbiller meg at noen har sett på det fjellet og sagt" Ka skal vi kall det der helvetes fjellet!?". Så har svaret kommet av seg selv! :)

Så stiller jeg hodet mitt lagelig til hogg for om man kan se Møysalen her i fra eller ikke :)b

post-497-133474576287_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en del andre fjell i Lofoten ble nevnt av 500fjell, så legger jeg ut et lite bilde i fra Hermandalstinden tatt i sommer, mot bl.a. Møysalen og Vågakallen. Toppen av Hermandalstinden var en Nunatak under siste istid så det vil si at dette er rette stedet å oppholde seg om det blir ny istid :wink:

Det er en av disse tindene som heter Helvetestinden...

Jeg innbiller meg at noen har sett på det fjellet og sagt" Ka skal vi kall det der helvetes fjellet!?". Så har svaret kommet av seg selv! :)

Så stiller jeg hodet mitt lagelig til hogg for om man kan se Møysalen her i fra eller ikke :)b

Är det Helvetestinden på Moskenesøya? Den har tro det eller ej svensk förstabestigning från 1938 vad jag läser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det Helvetestinden på Moskenesøya? Den har tro det eller ej svensk förstabestigning från 1938 vad jag läser.
Det er den ja. Artig at svenskene fikk førstebestigning på denne.. Jeg vet ikke hvilken det er.

Ut i fra literaturen så er det en del topper som det mest sannsynlig helt sikkert har vært folk på før, men som man ikke har dokumentert. Jeg vet ikke om det gjelder denne toppen, men det gjelder Møysalen og Higravtinden S.

Edit:Beklager at jeg kom litt på siden av selve topic i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.