Gå til innhold
  • Bli medlem

Styggedalstraversen


fantomet

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegg å gå styggedalstraversen torsdag/fredag denne veka.

Er det nokon som har nokre tips/eigne erfaringar kring traversen.

Anbefalt exit? Via Storen-via slingsbybreen??

Det skal også vere nokre klatrepunkt på traversen. Nokon som veit graden på desse-og lengde?

På førehand-Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi

Gikk skagastølsryggen og styggedalsryggen 24-26 juli i år.

gikk fra nordre til gjertvasstind med overnatting på sentraltind. vi hadde ikke med telt eller sovepose, kun hvert vårt sitteunderlag(30cmx30cm) og vindsekk. det ble en kald natt på sentraltind. vi lå oss kl 22.30. det blåste litt noe som gjorde det ekstra surt og kaldt. kl 03 måtte jeg krype inn i vindposen til mine 2 turkamerater(posen er kun beregnet til 2 personer). Ingen av oss fikk sove p.g.a kulden og alle inntrykk iløpet av dagen.

Vi kom oss lett ned i gjertvasskaret med en rapell. vi hadde alle isøks og stegjern, noe som vi fikk bruk for opp til gjertvasstind (is/hardskare og 10cm snø). Vi retunerte ned gjertvassbreen(ser bratt ut men det gikk veldig fint)

Vi brukte totalt 35timer på turen innkludert søvn og pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vi gikk Styggedalsryggen og Skagadølsryggen 25 juli. Møtte 'hemsedal' underveis skjønner jeg :-)

Utfordringene langs Styggedalsryggen var:

Ned i Gjertvasskaret: For det meste bra snø, et par steder hard is like under snøen, en rappell over bare sva.

Opp på Styggedalstind: Fulgte snøen ca halvveis opp og kløv videre til topps på tørt fjell. Relativt bratt noen steder.

Mellom toppene på Styggedalstind: lite hakk (2-3 vertikale meter?) som vi kløv uten sekk.

Ned fra Styggedalstind: tok til venstre for å unngå det bratteste partiet langs eggen. Klyving.

Opp på Sentraltind:

- Første etappe: tok til høyre for eggen og opp, noe grufsete, bratt klyving, jeg valgte å bli sikret av førstemann og deretter inn på stor avsats.

- Andre etappe: Grei 3-er klatring med fine tak til topps.

Ned fra Sentraltind: rappell

Videre enkelt til Vesle Skagastølstind.

Mange velger å gå til Storen herfra. Har ikke gjort det selv, men jeg så flere rapellere fra Vesle og ned i Mohn Skard.

Vi gikk ut Skagastølsryggen og tilbake til teltet ved bommen til Helgedalen der vi startet. Totalt ca 19 timer + en øl på Turtagrø 8)

Vi hadde kjempeforhold underveis!

Essensielt utstyr: Isøks og stegjern til Gjertvasskaret. 2 * 50 tau til rapellene. Enkelt sikringsutstyr til klaringen. Slyngebånd til rapellene. Hva man trenger fra Mohns skar vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt subjektiv og personlig mening:

Skal man over Styggedals- og/eller Skagastølstraversen fortjener denne turen tilnærmet strålende vær (på lik linje med Lodalskåpa)!

Dette er såpass både krevende og strålende turer, at de fortjener ikke å oppleves ubehagelig i dårlig vær.

Spesielt såfremt dette blir deres eneste tur over der.

Selv har jeg 2 turer i drittvær på Storen.

Skagastøls- og Styggedalstrav skal jeg gjøre nå i aug!, og da slippes alt som jeg evt måtte ha av planer eller har i hendene på første og beste godværsdag!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har nokre tips/eigne erfaringar kring traversen.

De fra tinderangling.no gikk over der 4. juli i år. Kanskje er det noen tips å hente fra deres turrapport:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur080704.php

Problemene med snø på ryggen burde være langt mindre nå, selv om nysnøen fort kan dukke opp.

vi hadde ikke med telt eller sovepose, kun hvert vårt sitteunderlag(30cmx30cm) og vindsekk. det ble en kald natt på sentraltind. vi lå oss kl 22.30. det blåste litt noe som gjorde det ekstra surt og kaldt. kl 03 måtte jeg krype inn i vindposen til mine 2 turkamerater(posen er kun beregnet til 2 personer). Ingen av oss fikk sove p.g.a kulden og alle inntrykk iløpet av dagen.

Ikke godt å sove så mye uten skikkelig overnattingsutstyr der oppe nei. Vi prøvde å få blund på øynene mellom Vesle Skagastølstind og Halls hammer, men det ble vel 1 times søvn før den kjølige natten fikk ordentlig tak. De neste 5 timene ble lange…

Vi hadde heller ikke sitteunderlag eller vindsekk.

Mellom toppene på Styggedalstind: lite hakk (2-3 vertikale meter?) som vi kløv uten sekk.

Dette hakket, rett etter østtoppen, ser du litt av nederst på dette bildet:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=9734

Vi hadde 30-40 cm nysnø der, som du ser, og brukte diverse triks for å komme opp (stå på skuldrer, låne hverandres armer). :? Under tørre forhold er det helt sikkert enklere.

Skagastøls- og Styggedalstrav skal jeg gjøre nå i aug!, og da slippes alt som jeg evt måtte ha av planer eller har i hendene på første og beste godværsdag!

Lykke til :D

Lykke til til deg også (eller dere, du går vel ikke alene… :) )!

Ser fram til turrapport etter første godværsdag nå i august. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.