Gå til innhold
  • Bli medlem

fyring i telt


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å prøve meg på litt mer vintertelting i år med skikkelig kaldt vær. Er mest vant til sommerårstiden.

Har vel ligget ute i vinter før, men ikke i ekstrem kulde. Derfor har jeg ikke vært nødt til å fyre i teltet ennå. Må man bruke petroleum? Hvem av dere har erfaring med å fyre i telt? Hva slags brenner bruker dere til dette og hvordan håndteres den? Jeg tenker på lettvekt-utstyr. Vi har nå en MSR whisperlite som trenger et underlag for å ikke brenne hul nedover. Vi er vant til å brenne den med bensin og det går ikke i teltet. Kan petroleum tennes i teltet eller må den tennes ute og tas inn?

Takk for eventuelle svar.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Viktigere enn type brenner og drivstoff er at du kjenner brenneren din ut og inn, og er trygg på den. Helt trygt vil fyring i telt aldri bli, men risikoen kan komme ned på et akseptabelt nivå - og den viktiste faktoren her er at man VET hva man gjør og har gode rutiner.

Har inntrykk av at de fleste, men ikke alle, tar forvarmingen inne i teltet, uavhengig av brennertype. Om du føler deg usikker, vil du så klart øke sikkerheten dramatisk om du fyrer opp utendørs og tar brenneren inn når den brenner stabilt. Men det er urealistisk å tro at man orker fyre primus utenfor teltdøra i ruskevær...

Selv fyrer jeg med parafin som forvarmes med rødsprit. Jeg tror ikke dette er spesielt mye mindre farlig enn bensinbrennere. Men så svir ikke min brenner hull i underlaget heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Jeg skulle selvfølgelig ha skrevet parafin i det første innlegget istedenfor petroleum. Det er så lett å bytte på ord, når begge to begynner på p... :)

Vi har bestemt oss for at vi skal kjøpe en ny brenner når vi er på en vintertur der vi er helt avhengig av den. Vi vet hvordan den gamle fungerer, men den er nå 20 år gammel og pumpen er litt dårlig osv. Er ikke 100% trygg på den lenger.

Men det er synd at du synes at parafinbrenning ikke er mye mindre farlig enn besin. Finnes det egentlig et tryggt alternativ? Tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er synd at du synes at parafinbrenning ikke er mye mindre farlig enn besin. Finnes det egentlig et tryggt alternativ? Tviler på det.

Min erfaring med bensinbrennere er egentlig null, så det burde jeg kanskje være litt mindre flåkjefta. Bensin sier VROMPF når det kommer en gnist eller fyrstikk borti. Parafin krever faktisk litt innsats for å få fyr på. Derfor opplever mange (deriblant jeg!) bensin som mer "farlig". Men det er ikke dermed sagt at bensinBRENNERE i kyndige hender er mer farlige enn parafinbrennere.

Parafinbrennere forvarmes ofte med rødsprit, som er MINST like lettantennelig som bensin. Hvis jeg forstår riktig, så er forvarmingen mye kjappere og enklere på en god bensinbrenner enn en parafinbrenner. Forvarmingen er den farligste delen av fyringen. Hvis forvarming ikke gjøres skikkelig, kan du lage "HV-bål" (ildkule, skyldes at dysen skyter ut dråper med drivstoff i stedet for damp) med både bensin og parafin. Dermed tror jeg faktisk bensinbrennere og parafinbrennere kommer omtrent likt ut når det gjelder sikkerhetsnivå.

Helt risikofritt blir det aldri, men det kan gjøres med et akseptabelt sikkerhetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Primus Omnifuel: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61038

Den er enkel å fyre opp med - og bruker man Heptan er det så og si ingen lukt og man dør ikke av å fyre inne i teltet heller.

Når det gjelder sikkerhet er det bare å øve på å fyre opp før man drar på tur så man vet hvor mye bensin man skal slippe ut før man tenner på for å forvarme brenneren. Når flammene nesten slokner og brenneren er blitt varm nok er det bare å løsne litt på bensintilførselen og så brenner det som bare det. Om man gjør dette for tidlig kan man oppleve å få ildkuler og det er ikke så artig. Men det går som regel bra om man følger med og får lukket bensintilførselen kjapt nok.

Eneste minuset er at Heptan er ganske dyrt - men finnes visstnok alternativer som jeg ikke har prøvd ut enda.

Er mange som bruker Omnifuel og som er veldig fornøyd med den.

De fleste brennere må man ha en plate eller noe lignende under for at de ikke skal smelte seg ned i snøen. Er bare å lage ei lite fjøl/bordbit eller noe som man har med på tur.

Lykke til med valg at brenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en brenner jeg kjenner ut og inn, og fyrer denne på bensin inni teltet. Har en underlagsplate med strikk-fester som sikrer stabil brenner og flaske. Forvarmer med bensin, men det er greit å heller forvarme et par ganger istedet for å bøtte på med bensin først.

Hvis du er på utkikk etter ny primus, så har jeg en splitter ny MSR Dragonfly til salgs her på forumet.

Eneste grunnen til at jeg ikke bruker den er at jeg kjenner omnifueln min såpass godt at jeg ikke ser behovet for å bytte enda, da den fortsatt har mye å gi :)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at det er farligere å fyre opp en primus med parafin inne i teltet enn med bensin.

Med bensin er det lettere å forvarme og når en åpner forsiktig for med bensin når den er var er flammen mye lettere å kontrollere. Parafin kraver høyere temperatur og det kommer med drivstoff ut før det sier boff!

Med bensin slipper du også alle ulempene med søl som ikke fordamper og lukter i evigheter. Du slipper også eget brennstoff til forvarming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er skeptisk mot bensin i teltet. Jeg har opplevd høye flammer på primussen før. Det er vanlig når den er litt tett og må renses eller når den ikke er varmt nok. Dessuten gir bensin giftige damper som man helst ikke vil ha i teltet. Dette taler for å bruke parafin, men tenne på ute. Jeg kan tenke meg at man søler lettere med en egen lite flaske rødsprit enn med brennerens egen bensintank. Når jeg tenker meg om, då er flammene på primussen ikke så høye at de når telt-taket, men det er skummelt med store soveposer rundt som kanskje kan ta fyr.

Dette med en underlagsplate med strikker høres fornuftig og sikkert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Primus Omnifuel: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61038

Den er enkel å fyre opp med - og bruker man Heptan er det så og si ingen lukt og man dør ikke av å fyre inne i teltet heller.

Ser bra ut denne brenneren. Stemmer det at pumpen sitter på selve brenneren? Er den solide?

Hvordan er støyen fra den sammenlignet med en MSR whisperlite? Jeg synes den whisperlite bråker ganske mye allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere enn type brenner og drivstoff er at du kjenner brenneren din ut og inn, og er trygg på den.

Dette er nok det beste tipset. Jeg har både coleman og omnifuel-brennere. Begge er meget gode brennere. Coleman trenger svært lite vedlikehold og er både trygg og lett å bruke, men dersom noe går galt i felt så er den ikke enkel å mekke på. Omnifuel synes jeg også er en kjempebrenner som jeg føler meg trygg på også dersom noe skulle gå galt.

Jeg brukte parafin på vinteren før jeg gikk over til bensin. Parafin har etter mitt syn flere ulemper enn bensin. Den værste er sotingen og påfølgende rensing. Det er ikke noe morsomt å plages med slikt i 15-20 minus når du er sliten og trøtt. Bensin synes jeg gir klart mindre sotproblemer.

Om vinteren pleier jeg som oftest å starte fyring i kuldegropa i forteltet. Stikker en spade inn i snøen slik at den danner et "lokk" over kuldegropen i tilfelle stikkflammer. Når du er trygg kan du jo starte fyring i innerteltet også, men da bør du kjenne primusen nøye. Det er om morgenen jeg er mest tilhenger av å starte fyring i innertelt; kaldt og trøtt samtidig :)

Jeg har med to korkunderlag på tur. De er lette og greie i bruk. En til primus og en til å sette gryta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen på Omnifuel er på flasken ikke på selve brenneren - som du ser montert på den røde flaska på bildet.

Man må ikke bruke vanlig bensin(til biler osv) men renset bensin: Heptan. Syns å ha lest at noen bruker miljøbensin til gressklippere også(husker ikke nøyaktig hva det kalles).

Fordelen med Heptan er at den ikke soter(ihvertfall minimalt) og man trenger så og si aldri å rense brennern, om man ikke skulle klare å søle noe over den da...

Omnifuel bråker en del - spesielt om man ikke har en kjele oppå. Som regel når jeg har hatt den på har jeg smeltet vann i en kjele for å slippe så mye støy og så er det jo kjekt med litt vann når man er ute å sliter med pulken i vinterfjellet.

Funket fint i Pasvik og det holdt akkurat til de dagsetappene vi hadde før vannet var kaldt og begynte å fryse til på kvelden. Kokte opp mer vann når vi slo leir og hadde klart til om morgenen. Er jo ingen grunn til å la brenneren stå på uten å få noe mer enn varme ut av de dyre heptan dråpene. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer kun med bensin hele året, forvarmingen går raskere og du slipper å ha med rødsprit.

Dessuten gir bensin giftige damper som man helst ikke vil ha i teltet.

Bruk rensa bensin, så slipper du en del av de giftige gassene. Kjøp miljøbensin på Statoil til 125 kr for 5 liter.

Jeg kan tenke meg at man søler lettere med en egen lite flaske rødsprit enn med brennerens egen bensintank.

Det er også en stor fordel at bensin fordamper om du søler litt, mens parafin derrimot blir liggende som en brannbombe i lange tider om du søler litt på underlaget eller soveposen... (og søle gjør du før eller siden...!)

Hmm, jeg er skeptisk mot bensin i teltet. Jeg har opplevd høye flammer på primussen før. Det er vanlig når den er litt tett og må renses eller når den ikke er varmt nok.

Bensin soter adskillig mindre enn parafin og du slipper at brenneren går tett og må rensen, du slipper også sotete kjeler.

En underlagsplate i tynn kryssfiner veier lite og sørger for å beskytte underlaget fra varmen, samtidig som den gjør at brenneren står stabilt og fint uansett hvor du plasserer den.

Med en skikkelig brenner og litt erfaring anser jeg det som relativt trygt å fyre primus i teltet, fortrinsvis bør det forvarmes i ytterteltet.

(jeg har forøvrig brukt Whisperlite det site halvannet året og er storfornøyd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin eller parafin.. smaken er som baken. "Noen liker mora" osv.. det er vel enda et tema hvor det er umulig for alle å bli enige.

Det viktige når det kommer til fyring i teltet er etter mitt syn:

- Ikke tenn på deg selv, de rundt deg eller tingene rundt dere. Pass altså på hva som ligger i nærheten av primusen. Ligger soveposen for nærme? Er det god nok høyde i teltet? Kan noe falle på primusen? Er maten og parafinflaska adskilt så man slipper å løpe ut av teltet senere på kvelden med en real magasjau? Jeg har alltid kniv tilgjengelig for å raskt kunne evakuere teltet hvis noe skulle begynne å brenne ut av kontroll.

- Lufting. Det kan være fristende å grave snø opp rundt teltet og lukke igjen alle luftinger for å få det skikkelig varmt og godt i teltet, men husk at det er en fordel å ha oksygen nok til å overleve. Riktignok begynner primusen å dabbe av og brenne dårlig før oksygennivået er kritisk lavt, men man blir slapp og trøtt lenge før det. Etter en slitsom dag går det fort å sovne fra brenneren uten å merke at den brenner dårlig. Worst case scenario er å dø av kullosforgiftning fordi brenneren ikke får nok O2 til å forbrenne alt drivstoffet fullstendig.

Så hvis man er sikker på at man kan bruke brenneren uten å tenne på ting og tang (da særlig under opptenning) og uten å falle for fristelsen å lage minisauna på vidda så er det bare å fyre på! Både bensin og parafin kan brukes til formålet. Svaret på hva som er best avhenger av hvem som svarer. Det beste er å gjøre seg opp en mening selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg kom i går på at vi faktisk har fyrt med parafin før, nemlig lampeolje. Det har vi forvarmet med lampeolje, på samme måte som vi gjør med bensin. Erfaringen sier at den oftere ikke er varm nok og derfor gir store flammer. Dessuten soter det adskillig mer og det gjør at brenneren ofte må renses. Vi har derfor gått tilbake til blyfri bilbensin.

Til vinter tror jeg valget faller på miljøbensin fra Statoil. Både for å puste inn noe renere luft og for å slippe å rense brenneren. Tidligere har jeg bare sett det i flasker til kr. 80/liter i sportsbutikker og det synes jeg er uhyre dyrt for en liter bensin. Men 25 kr/liter høres bedre ut.

Vi får teste ut om vi vil tenne inne i teltet eller prøve i kuldegropen først. Kanskje inne med stekepanna og soveposen godt stappet vekk.

Sjansen er stor at den nye brenneren blir en whisperlite igjen. Den kjenner vi tross alt godt, er meget lett i vekt og bråker minst av brennerne. Ulempen synes jeg er at pumpen sitter på flasken. Derfor en god ide å feste alt med strikker til underlagsplaten. Ellers høres også primus omnifuel veldig godt ut, men den veier en del mer.

Det med å smelte snø når du har på primus som varmeapparat er lurt, men det betyr at du bruker en del av energien til å smeltet snø og det gir mindre varme i teltet. Hvis jeg husker riktig fra fysikktimene. Så det spørs om det lønner seg. Men det er sikkert kjekt å ha vannet neste dag ellers må du smelte det en annen gang uansett.

Vi får bare sette i gang å prøve i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg kom i går på at vi faktisk har fyrt med parafin før, nemlig lampeolje. Det har vi forvarmet med lampeolje, på samme måte som vi gjør med bensin. Erfaringen sier at den oftere ikke er varm nok og derfor gir store flammer. Dessuten soter det adskillig mer og det gjør at brenneren ofte må renses.

Hmm... forvarming med parafin høres ut som en dårlig ide fordi parafin soter MYE når det brenner med gul flamme. Dårlig utgangspunkt for å få brenneren til å brenne reint.

Ellers er jeg tilhenger av at drivstoff og brenner må være tilpasset hverandre. Parafin på bensinprimus er jeg skeptisk til, uten å ha prøvd det. Jeg klarer rett og slett ikke tro at det vil funke optimalt. Bensin på parafinprimus høres eksplosivt ut. (Via dyseskift etc kan man selvsagt "bygge om" fra bensin til parafin eller omvendt.) Jeg er nok sterkt inspirert av Runegutt, men for meg virker det lite sannsynlig at en og samme brenner vil fungere optimalt på ulike drivstofftyper uten ombygging. Enten bra på det ene og sånn noenlunde på det andre, eller halvbra på begge. Lykkelige eiere av ymse "multi"-brennervarianter vil sikkert være uenige... dem om det.

Mitt tips: Hold deg til en brenner som du vet funker bra med en bestemt type drivstoff, og fyr utelukkende med det. Om valget blir bensin eller parafin spiller mindre rolle, men vær konsekvent selv om brenneren heter omnimultitrippel aldri så mye, og reklamen lover at du kan fyre med alt fra vinterdiesel til metangass... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer sjølv med rensa bensin i telt, det sotar ikkje og brenn reint å fint på min Primus Gravity MF. Trikset er å IKKJE forvarme med bensin, det er svært lett antennleg og brenn med høg flamme(lite morro i eit telt). Rødsprit er favoritten når det gjeld forvarming, det brenn kontrollert og med ein jevn og fin flamme som ikkje går for høgt. Brukar ca 2 te-skjeier rødsprit for å forvarme. Forvarm heller aldri ein varm primus, la den bli kald mellom kvar gang den skal brukast.

Lykke til, og prøv heime før du legg ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer sjølv med rensa bensin i telt, det sotar ikkje og brenn reint å fint på min Primus Gravity MF. Trikset er å IKKJE forvarme med bensin, det er svært lett antennleg og brenn med høg flamme(lite morro i eit telt). Rødsprit er favoritten når det gjeld forvarming, det brenn kontrollert og med ein jevn og fin flamme som ikkje går for høgt. Brukar ca 2 te-skjeier rødsprit for å forvarme. Forvarm heller aldri ein varm primus, la den bli kald mellom kvar gang den skal brukast.

Lykke til, og prøv heime før du legg ut på tur.

Bruker du noen spesiell flaske for å helle rødsprit i forvarmingsskålen? Det blir lett søl ellers. Jeg kan tenke meg at en knipeflaske med liten åpning kan være praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omnifuel og ein "ny" coleman 442. Begge på bensin. Er du litt forsiktigt, fylle drivstoff utføre, muligt tenne på den utføre, e det ingen problem å fyre i ytterteltet. Innerteltet har eg ikkje våget å prøve meg på. Alttid mye stasj så ligge der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen spesiell flaske for å helle rødsprit i forvarmingsskålen? Det blir lett søl ellers. Jeg kan tenke meg at en knipeflaske med liten åpning kan være praktisk.

Bruker du linser, eller kjenner du noen som gjør det? En flaske med rensevæske til linser er ideell: En spruteflaske med bitteliten dyseåpning gjør det kjempeenkelt å dosere. Fåes også i små størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre her fyrer jeg med miljøbensin. Forvarmer i ytterteltet og tar den inn når det brenner godt. Før forvarmet jeg utenfor teltet for sikkerhets skyld, men nå gjør jeg det i ytterteltet. Ser ikke helt poenget med å bruke rødsprit til forvarmingen. Det blir jo ikke så høye flammer av bensin - i alle fall ikke av min primus omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på info cd'en jeg fikk med min omnifuel forvarmet de med bensin ganske enkelt ved å pumpe trykk, åpne, la bensinen sprute noen sekunder, stenge kranen for så å fyre på. da flammen nesten var borte åpnet de kranen og brenneren brant perfekt. blir vel ikke særlig enklere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på info cd'en jeg fikk med min omnifuel forvarmet de med bensin ganske enkelt ved å pumpe trykk, åpne, la bensinen sprute noen sekunder, stenge kranen for så å fyre på. da flammen nesten var borte åpnet de kranen og brenneren brant perfekt. blir vel ikke særlig enklere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på info cd'en jeg fikk med min omnifuel forvarmet de med bensin ganske enkelt ved å pumpe trykk, åpne, la bensinen sprute noen sekunder, stenge kranen for så å fyre på. da flammen nesten var borte åpnet de kranen og brenneren brant perfekt. blir vel ikke særlig enklere... :)

Akkurat slik gjør vi det om sommeren. Bensinen samler seg i en liten skål nede. Når den begynner å fylle seg, skrur man kranen igjen og tenner på.

Så det er altså noe å si for å forvarme med bensin. Jeg tror vi skal teste med begge deler, rødsprit og miljøbensin. Se hva som funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.