Gå til innhold
  • Bli medlem

Nord-Saulo (1768moh) - kommunetopp Saltdal og Norges høyeste grensetopp


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

Nord-Saulo passer ikke inn i det hele tatt! Med det mener jeg at når man ser denne svære granitt(?)blokka stikkende opp av et ellers rolig landskap så kan man lure på hvorfor den har havnet der? Kanskje Vårherre hadde en topp til overs etter at han så rundhåndet hadde ødslet med toppene nord og vest for disse høyslettene?
Hvorom allting er: Nord-Saulo har etter som jeg har kunnet finne den ære å være den høyeste grensetoppen i Norge. En status som burde gjort den betydelig mer attraktiv etter mitt skjønn. Mitt første møte med dette fjellet var i fjor da jeg måtte gjøre vendereis på grunn av nordvest og sludd. Jeg ønsker å oppleve toppene med den utsikten de kan by på, det er ikke nok bare å ha sett toppvarden!
Så i helga var det nytt forsøk. Metereolygen meldte om ypperlige værforhold, så kursen ble satt for Sulis og Balvatnet. Det er forresten ikke bare bare å finne veien innover til Balvatnet, men det gikk nå bra. Siden jeg er en gammel mann og usikker på formen så hadde jeg utrustet meg med telt og planla Basecamp ved Stjernevatna, som ligger like under fjellfoten på Nord-Saulo. Starta ved Coarvi-hytta i halvtre-tiden på fredag og ankom Stjernevatna ca 3 timer senere. Første del av turen fulgte jeg turiststien mot Mavas. Hvor man tar av fra denne må den enkelte selv vurdere: jeg har vært her to ganger og gått fire forskjellige ruter! Uansett er det snakk om rimelig lettgått terreng..
Lørdag startet jeg framstøtet mot toppen i 11-tida. Kursen ble satt opp mot skardet mellom den lille toppen Ballek som ligger like sør for selve Saulo. Etter bare en liten halvtimes marsj fra campen passeres svenskegrensen. Den gresskledte lia oppover her er ikke spesielt bratt, og rimelig lettgått. Da jeg kom opp til høydebrekket dreide jeg nordvestover opp aksla mot toppen. Her var det faktisk lett å se sti etter de som har gått her før, så det var grunn til å tro at jeg var på rett vei. Fulgte aksla opp mot toppen, og fant etter hvert et par små varder. Ny indikasjon på riktig rutevalg! Helt oppe under toppen traff jeg på en bratt snøskavl. Denne kan nok bli vanskelig å passere uten stegjern når man kommer utpå høsten, men med dagens fine vær var det forholdsvis enkelt å sparke fester i snøen. Fulgte sporene etter en som hadde kommet ned, antakelig dagen før. Her gjorde jeg min første, og forhåpentligvis eneste, brøler på turen. Fulgte sporene helt opp mot fjellet, stusset litt på at det plutselig så ut som det var to spor, men fortsatte ufortrødent opp fjellet. Ble litt klatring av det… På nedturen fant jeg forklaringen på de andre sporene: vedkommende som hadde gått før meg hadde snudd og gått ned på skavelen igjen og fulgt denne til sadelen mellom de to toppene. Derfra var det greit å gå opp til toppen.. (Det er for øvrig den sydligste toppen som er høyest).
Var nå ikke verre klatring enn at jeg kom meg da greit til topps, da.. Men de tre karene som kom opp ca ti minutter etter meg stusset veeeldig på rutevalget.. :P
Utsikten fra toppen var etter min ringe mening formidabel. I tillegg til de nærliggende toppene i Sulis var det mulig å se langt innover i Sverige, men jeg aner jo ikke hva jeg så.. :cry: Vestover dro jeg faktisk kjensel på Helgelandsbukken, og jeg tror da jeg kunne se Okstindan i sør.. Når det i tillegg var tilnærmet vindstille på toppen så var dette en av de fineste toppturer jeg noensinne har gjennomført.
Det visste seg at de tre som kom etter meg, samt en mann til som ankom etter hvert, var på dagstur fra Coarvi. De hadde brukt i overkant av fem timer opp, så det er absolutt overkommelig å ta denne toppen på en dagstur. Det ble faktisk til at jeg pakket teltet og dro hjem da jeg kom ned til Basecamp..

post-1708-133474565339_thumb.jpg

post-1708-133474565349_thumb.jpg

post-1708-13347456536_thumb.jpg

post-1708-133474565368_thumb.jpg

post-1708-133474565376_thumb.jpg

post-1708-133474565387_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hur är det egentligen med Nord-Saulo, på min karta ligger ev högsta toppen på svenska sidan om gränsen?

Enligt Petter Bjørstad: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Norway/1000pf.html#nordsaulo

"# Nordsaulo

# 1768 m

# Primary factor 1038 m

# Location: On the border between Norway and Sweden. Border cairn 236 Aa, northeast of Balvatnet. This is the highest point on the entire Norwegian-Swedish border.

# Note: The actual summit point is in Sweden. Thus, this peak is defined to be Swedish. "

Observerade du annorledes?

Annars ligger 155B, riksröset strax nedanför Storsylen rätt bra till (ca 1740 möh) , vad jag förstår försökte de sikta med hjälprösen så att gränsen gick över högsta punkten, gränsuppdragarna tyckte väl det såg "omöjligt" att komma upp på toppen. Nåt liknande är det väl med Nord-saulo, men där fick svenskarna högsta punkten?

Finns ett flertal norska, PROMINENTA toppar (Nordland) som verkar ha Riksrösen som topp-punkter ( http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Norway/Nordland.html sök på "cairn"), så skanderna

För övrigt på samma, förvisso utmärkta sida: "

Taken together with the 569 Major Mountains of Norway, this makes a grand total of 650 Major Mountains in Scandinavia.

(We regard one peak, Nord Saulo, to be shared between Norway and Sweden.) "

Varför är då inte Storsylen delad? Eller alla toppar där Riksrösen utgör högsta punkten?

Jag hoppas kunna utarbeta en fullständig kartläggning snart över svenska toppar liksom Petter har gjort det för Norge, vilket har varit till stor inspiration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på dette.. Det som lignet en grensevarde, i hvert fall et oppmurt byggverk med gammel maling på, ligger faktisk etter hva jeg kan se ikke helt på høyeste punkt.. Selve toppen er ganske flat og har rimelig stor flate i ganske jevn høyde. Etter hva jeg kunne se lå varden (på det bildet jeg selv er med på), på det høyeste punktet.. Hvor grensen går, nøyaktig, vites ikke... :)

post-1708-133474565484_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på dette.. Det som lignet en grensevarde, i hvert fall et oppmurt byggverk med gammel maling på, ligger faktisk etter hva jeg kan se ikke helt på høyeste punkt.. Selve toppen er ganske flat og har rimelig stor flate i ganske jevn høyde. Etter hva jeg kunne se lå varden (på det bildet jeg selv er med på), på det høyeste punktet.. Hvor grensen går, nøyaktig, vites ikke... :)

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/nsaulo.html

Här står det om vad Petter tyckte:

"The above quotation claims that this mountain is "unclimbable", that no cairn can be built on it. It further remarks that the mountain is very prominent as it is disconnected from all other mountains.

I would certainly put my vote behind the very natural proposal to adjust the border in such a way that the official top cairn on the peak becomes a new and well defined border cairn. In this way, the two countries would share the highest point along their common border and thus also share a very prominent mountain. It seems utterly "clumsy" to have the border pass just a couple of meter away from such a very significant landmark. "

Det kan man tycka är vist, men då ska väl gränsen gå över Storsylen i Sylarna/Sylane och inte ett par meter ifrån? Men det ena eller det andra går nog inte. Tror inte ens Petter (pb) ville göra ett sånt byte?

Grattis till en svensk 1000-meter promninens topp! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at grensa ikke går over Storsylen er været.

Da de skulle sette opp riksrøysa var været så dårlig

at de valgte å sette den opp nedenfor toppen.

(En topp hadde vel ikke alverdens verdi på 1700 tallet)

Men opprinnelig plan var å følge vannskillet på Kjølen.

En intressant upplysning. Röset är ju nästan på vippen att trilla ner på Sylglaciären nedanför, då blir Norge ändå litet större! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.