Gå til innhold
  • Bli medlem

Matterhorn og/eller Monte Rosa


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen vært på Matterhorn og/eller Mont Rosa ?

Jeg og kjæresten skal til Zermatt i sommer. Vi har i utgangspunktet tenkt å prøve oss på en bestigning av Matterhorn.

Men er samtidig litt skeptisk. Mest i forhold til steinsprang. Vi var på Mont Blanc i fjor, kom oss greit og kontrollert opp på toppen (sliten, men ok form). Vi brukte ikke guide. Vet noen om klyvingen opp til Goutierhytta (normalveien til MB) kan sammenlignes med Normalveien opp til Matterhorn ? Hvor mye brattere er det opp til Matterhorn ? Vi er i relativ god form og har brukbar erfaring fra fjellet, men har bortsett fra kortveggsklatring (2-3 taulengder) mest erfaring med klyving (noe vi begge er relative trygge med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både gått Gouter-ruten på Mont Blanc og Hornli-ruten på Matterhorn. Disse kan ikke sammenlignes. Sistnevte er både vanskeligere og BETYDELIG lengre på "rocks". Men når det er sagt vil jeg ikke si at Hornli er spesielt vanskelig....

Mont Blanc PD (opp til grad II)

Matterhorn AD- (opp til grad IV men masse fixed ropes)

Litt informasjon om Matterhorn finner du på hjemmesiden min, og du kan også ringe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matterhorn er desidert vanskeligere og farligere enn MB.

Selv om faremomentene på Gouter ruta har økt grunnet oppvarming (stein/issprang), så er den ikke sammenlignbart med matterhorn.

Matterhorn er teknsik sett heller ikke vanskelig (max III) men krever konsentrasjon hele veien. Det vil si 6 timer opp og seks timer ned.

Faremomenter:

1)Steinsprang i høyeste grad

2)Kaos total! Så mange folk at det blir riskabelt med "forbikjøringer"

3)Riktig veivalg: nesten umulig om natta (når man starter)

Logisk sett er det helt ulogisk å klatre på matterhorn. masse folk-ukontrollerbare farer- ikke særlig fin rute (masse løst).

Men, har du en gang sett matterhorn (fra zermatt eller gornergratbahn), så må du bare opp...bare må ha det...

før jeg kom til zermatt så var jeg helt overbevist at jeg ikke skulle opp men istedet tar en eller annen 4000er ved siden. men da jeg så toppen fra gondolen, så måtte jeg bare opp. to dager etterpå stod jeg ved korset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å gå alternative ruter opp på Matterhorn da? Synes jeg har hørt at det er mulig å gå mer fra Italia- eller sørvestsiden, og det er mange færre folk men kanskje mer krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svarene! Det er nok de faremomentene jeg ser for meg også. Gikk dere mye i tau ? Og brukte dere "fixed-ropes" til å forankre dere ? Klyvingen på til Gouter føltes grei og vi brukte tauene stort sett til å holde i og/eller som markør på hvor vi burde gå. Er det slik på normalveien opp til Matterhorn også ? Eller bør en være forankret i taua (slik som noen gjorde opp til MB) ?

Ser forøvrig for meg et helvete av sinte guider, med kunder slepenes etter, som skal forbi. Begynner klyvingen/klatringen rett etter hytta ? Dette er mange spørsmål,og er takknemlig for de svar jeg får.

NB! Og har noen vært på Mont Rosa ? Rute ? vanskelighetsgrad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste går innbundet i 2-3-4 manns taulag hele veien opp, men det meste av tiden uten løpende mellomforankringer. På noen få steder er det nødvendig å etablere standplasser. Forankring i de faste tauene er nesten uglesett da dette vil skape kø med en gang, og hindre forbipasseringer.

Som du ser blir det mange brudd på sikkerhetsregler, på grunn av stress og kø. Derfor skjer det også mange ulykker på Matterhorn. Tauet blir en falsk sikkerhet, når man ikke har en løpende mellomforankring. Faller 1 person er det derfor en betydelig sjanse for at de andre i taulaget også blir dratt med...

Dufourspitze krever litt klatreerfaring og sikring den siste biten opp, i tillegg er det ganske luftig på et punkt hvor man må "ri" på eggen. Men det værste med Dufourspitze er den drøye oppstigningen. Man må ha et svært høyt tempo for å returnere over breen på et lagelig tidspunkt, dvs. før snøborene er alt for mye svekket av solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dufourspitze er langt mindre farlig i forhold til både MB og Matterhorn. Klatringen på slutten er ikke spesielt vanskelig sålenge man ikke lider av høydesyke. Også her er det mange folk (normalruta fra monte rosa hütte) men langt mindre enn på matterhorn. vil du være (nesten alene), gå på nordend. naboen til dufourspitze og nest høyeste topp i monte rosa gruppa. lettere en dufourspitze men like langt (6 timer opp).

forøvrig er det mange 4000er som er mye finere å klatre på enn matterhorn. min tips er weisshorn. den toppen er av lignende vanskelighetsgrad som matterhorn men mye tryggere. uten kaos, uten kø. vi har gått traversen (nordgrat - ostgrat) i fjor august. og dette var den fineste fjellopplevelsen jeg har hatt noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært tidligere beskrivelser av Matterhornbestigningen på dette forumet. Sammenligninger blir gjerne subjektive. ”Guts” og gå-på-humør kan også svinge fra dag til dag og gjøre sammenligninger ubalanserte. Men jeg opplevde Mont Blanc som kosetur sammenlignet med Matterhorn. På Matterhorn var vi dessuten bare to i lag (som egentlig er en fordel tidsmessig) og var usikker på ruta på flere steder. En svær stein som smalt i fjellet bare vel en meter fra meg, hadde nok også noe å si for nervene. Og det kom mer stein. Som jeg sa til kona som en spøk, men med en undertone av alvor, da vi møttes nede på Schwarzsee etter bestigningen: Vi var kommet langt ned på fjellet under nedstigningen før jeg begynte å øyne et lite håp om at vi skulle komme fra dette med livet i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lyngve

Breen under Weisshorn på normalruta er relativt trygg. Hadde ikke gått den uten tau da vi gikk. Det var siste august etter en katastrof sommer for breene. Men i utgangspunkt er det ikke noen særlige sprekkområder på den breen, og vanligvis et greit spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nok en gang takk for nyttige svar! I Chamonix finnes flere "guide"-bøker på engelsk, som beskriver bra rutene til fjellene rundt byen, f.eks MB. Finnes noe lignende for Zermatt ? Har kun vært der på vinteren, fant da bra stoff om Haute Raute, men lette ikke etter klatre/Vandre guider da ? Har sjekket på nettet, bla siden til Lyngve, som var bra + andre som det tidligere er blitt tipset om her på dette forumet.

Skal noen ned til Zermatt i sommer ? Vi skal dit den andre uken i Juli. Hadde vært morsomt å høre om andre skal nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som heter "4000er der Alpen - Die Normalwege" som beskriver alle normalruter på alle 4000er.

Boka er i utgangspunkt på tysk men så vidt jeg vet oversatt til flere andre språk.

Autoren er Richard Gödeke.

Kansjke du finner den engelske versjonen på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Du spør om Matterhorn og Monte Rosa, men vil anbefale deg å gå Mt. Blanc først etter grundig aklimatisering.

Jeg har selv gått samtlige tre normalruter fra Fransk side, og likte best ruten fra Aguille de Midi (3800moh - heis hit) over skuldrene til Mt Tacul (4200) og Mt. Maudit (4400) og til topps (4810). Denne ruten har blitt mer krevende de siste tre årene pga. flere bresprekker. Dermed bør Gouter-ruten være førstevalg. Her er risikone steinsprang i en utsatt renne. Bruk Goedekes bok til planlegging.

Klatreteknisk er Matterhorn mer krevende enn Monte Rosa (vi snakker her om normalveiene). Sistnevnte har jeg til gode og planlegger jeg å gå til sommeren. Som det tidligere er sagt ligger klatreutfordringen i toppryggen - opp til grad 2+ på 4500 meter! Men først og fremst betrakter jeg normalruten fra hytta på 2800 moh. som en kondisprøve. Det dreier seg om over 1800 meter stigning - pluss retur.

Så til Matterhorn som jeg klatret via Løveryggen sommeren 2003 (også kalt den Italienske ryggen). Anmarsjen her starter i Cervinio (Italia) på 2000 meter via Abruzzi-hytta på 2800 moh., Carell-hytta på 3840 (se vedlagt bilde), via fortoppen (4200) til topps (4470). Vi la inn en teltovernatting på 2800 og en overnatting på Carell-hytta. Det er mye kjetting og faste tau på ruta som rent klatremessig starter på ca. 3650. Den skal være noe mer krevende enn Hørnli (AD vs. AD-). Det er noen vertikale passasjer og et par overhengspunkter. Spesielt godt husker jeg den bråe starten fra Carellhytta 04.00. Jeg måtte bli forbannet på overhenget for å komme over med store støvler med sekk. Uten kjettingen hadde jeg trolig måtte gi meg. Utfordringen på Løveryggen er likevel først og fremst de lange passasjene med bratt gåing og klyving uten store sikringsmuligheter. En tur jeg vil huske resten av livet.

GunnarF.

post--1-133474389761_thumb.jpg

post--1-133474389767_thumb.jpg

post--1-133474389772_thumb.jpg

post--1-133474389776_thumb.jpg

post--1-133474389781_thumb.jpg

post--1-133474389788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.