Gå til innhold
  • Bli medlem

K2


steinur

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare kondolere med tapet av alle de som omkom, det er alltid trist at folk dør.

Men så vil jeg imøtegå noen av påstandene som er fremkommet i denne tråden:

Synes å ha hørt at K2 tar 25 % av bestigerene sine.

Da er risikoen enorm.

K2...verdens farligste fjell...En av 4 blir drept i forbindelse med klatring for å nå toppen av dette fjellet. DEN risikoen synes nå jeg er litt vel høy...dette er dårlig odds...

Ja, K2 er farlig, men det er ikke riktig at 25 % dør i forsøket på å nå toppen av K2.

Tar vi og regner med de som har omkommet frem til og med 2007, så er det 66 mennesker, mens 281 klatrere har nådd toppen og kommet ned igjen i live.

D.v.s. at minst 347 mennesker har prøvd å bestige K2, hvilket vil gi en statistikk på at ca. 19 % dør i forsøket, men dette er også helt feil, da de fleste som prøver seg på K2 gir opp i forsøket, hvor mange som har forsøkt seg på K2 vet jeg ikke, men trolig har langt over 1000 personer forsøkt seg, og når man legger dette til grunn blir prosentandelen vesentlig mindre.

Men man kan også se på det på en annen måte, og kanskje en riktigere statistikk, 281 har kommet seg til topps, og 24 har død på vei ned, dette gir oss en dødsrate på 8,5% dersom man har nådd toppen. For de som aldri har nådd toppen er sjansene vesentlig bedre.

For all del, fremdeles meget farlig, men en langt unna de 25 % som det her opereres med.

Jeg ønsker bare at man opererer med riktige tall istedet for å hause opp noen ikke reelle tall.

Edit: Vil bare gjøre oppmerksom på at det er en del usikkerhet involvert her, da jeg ikke har sikre tall på at de 24 omkomne er med i de 281 som har vært på toppen, eller om de er trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Aller først kondolerer til alle de etterlatte.

Sitat fra k2climber.net:

With the new summiteers; AdventureStats registered a total of 269 summits on K2, and 65 casualties, setting the death to summit rate on 24%. 23 of the mortal accidents on the mountain were due to climbers falling, a much larger number than those (13) who died in avalanches. In 2007, Korean team member Nima Nurbu from Thame fell to his death from the Bottleneck. Italian climber Stefano Zavka went missing after summit, last seen above the Bottleneck without means of communication.

Altså en dødsrate på 24% på de som når toppen virker det som. Jeg er litt forvirret over uttrykket "new summiteers". Betyr det at de som har besteget toppen før ikke er med i denne statistikken?

Hele artikkelen her: http://www.k2climb.net/news.php?id=16888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer til de nærmeste, spesielt går tankene til Cecilie Skog. Leste boken hun har skrevet, Rolf virket som en kjernekar. Et stort tap. Vet ikke hva jeg skal si. Jeg er sjokkert og ble veldig lei meg da jeg hørte det på nyhetene. Det var ihvertfall ikke dårlig planlegging og sjansespill som er grunnen til denne tragedien. De hadde ikke marginene på sin side. Det er bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først kondolerer til alle de etterlatte.

Sitat fra k2climber.net:

Altså en dødsrate på 24% på de som når toppen virker det som. Jeg er litt forvirret over uttrykket "new summiteers". Betyr det at de som har besteget toppen før ikke er med i denne statistikken?

Hele artikkelen her: http://www.k2climb.net/news.php?id=16888

Dersom du ser på denne statistikken så ser du at dette er feil:

http://www.viewfinderpanoramas.org/climbers/K2summary.xls

Denne listen skal sist ha blitt oppdatert i april-08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som går mer enn en gang på K2. Knapt noen.

Ellers er det vanskelig å sammenligne statistikk fra fjell til fjell fordi kompetansen hos de som besøker fjellet varierer enormt. K2 er det stort sett veldig flinke klatrere som forsøker seg på. I lys av dette er dødeligheten enorm.

Sikkert fint om maderator kan flytte disse statistikk-innleggene (inkludert mitt eget) til en egen tråd siden de er litt off-topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist!

Men hva er greia med at de ikke kan redde eventuelle på bottleneck med helikopter? Tynn luft gjør at det er problematisk for helikoptere, men de har da klart det! http://www.everestnews.com/stories2005/everestcopter05272005.htm..

edit: Ser nå at de har prøvd å hente ut en italiener oppi fjella (dog langt under bottleneck), men ikke klarte å lande. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2573258.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankane går til familier og venner av Rolf Bae og dei andre forulykka. Verkeleg triste greier.

Kjempetrist!

Men hva er greia med at de ikke kan redde eventuelle på bottleneck med helikopter? Tynn luft gjør at det er problematisk for helikoptere, men de har da klart det! http://www.everestnews.com/stories2005/everestcopter05272005.htm..

Eurocoter sitt AS350B3 kan fly til ca 9.000-10.000 meter utan noko særlige problem, men den kan i praksis ikkje drive redning i den høgden. Sjølv om den har "landa" på Everest, så er den eigentlege operasjonshøgden rundt 8000 moh eller mindre, slik som South Pass på Everest til dømes, 7925 moh, der det landa og tok av på meir vanleg vis. Det forutsett også ein nokonlunde flat landingsplass i den høgden for å kunne gjere noko nytte for deg, slik som å sette av eller frakte ned utstyr/personar. For å drive redning med vinsj/heis må ein nok ned mot 7000-7500 meter for dette helikopteret, utan at eg veit det sikkert, det er mange faktorar som spelar inn ("in ground effect", vind, temperatur etc). Det vil i alle tilfelle også vera svært lite vekt å gå på under operasjonar i slike høgder, slik at det ikkje er sikkert at helikopteret kan ta med seg noko last utover piloten. Då dei flaug på Everest var det i eit strippa helikopter med lite fuel ombord. Høgderekorden for helikopter er rundt 12000 meter, satt allereie i 1972, av eit LAMA helikopter

Det er imidlertid nokre helikopterprosjekt for redning i store høgder. Det vesle selskapet TGR Helicorp Ltd har presentert noko med namn "Alpine wasp", eit ubemanna helikopter (UAV). Selskapet hevdar, utan å dokumentere det, å kunne frakte ned to personar (ca 227Kg) frå høgder opp til 9000 meter om dei får ferdigstillt prosjektet. Det synes imidlertid ut til å vera problem med både finansiering og teknologi og det er nok mange år fram i tid. Nettsida http://www.rescueoneverest.org har presentert ei løsyning for å stasjonere eit slik helikopter i Nepal når det er ferdig. Informasjonen på sida er ikkje blitt oppdatert på lenge og reflekterer nok meir eit ønske enn ein realitet. Fleire av dei store helikopterprodusentane utviklar UAV helikoptre som nok med tida også kan nyttast i store høgder. Ved hjelp av nye lette materialar, ny motorteknologi og spesielt egna rotorblad, så kan det sjå ut som om slike prosjekt kan realiserast, men realistisk vil det nok ta nokre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

triste greier dette. visst man veit att det er en høy risiko å klattre k2 men rolf var kappabel til dette.

rein uflaks uten dimensioner att han må få sin siste vile på dette fjellet.

man kan bare spekulere i hvordan familje og venner føler.

ikke før att det er noen trøst men hvem av den norska ekspidisionen var det som kom til toppen? kom cecilie opp?

har lest forskjellige saker på forskjellige steder.

håper de overlevende kommer ned i live.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke før att det er noen trøst men hvem av den norska ekspidisionen var det som kom til toppen? kom cecilie opp?

har lest forskjellige saker på forskjellige steder.

Ifølge NRK og VG var Cecilie Skog og Lars Nessa på toppen, men kjeldane for dette er ikkje oppgitt (truleg nokon frå eit anna team). Grunnen til at ting er/var så uklart, synes å vera at den norske ekspedisjonen ikkje har hatt tilgang til sine egne satelitt-telefonar eller anna kommunikasjonsutstyr den siste tida. Dei har då måtte sende meldingar gjennom andre. Kva dette skyldes er uklart, men Cecilie Skog skreiv i bloggen 31.juli at satelitt-telefonen vart lagt igjen i C3 7400 moh dagen før toppstøtet. Kan hende har desse ikkje blitt henta på veg ned igjen, er øydelagt etc. Ulykka har jo skjedd og eg reknar med at rapportering tilbake til Norge ikkje har blitt prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NRK og VG var Cecilie Skog og Lars Nessa på toppen, men kjeldane for dette er ikkje oppgitt (truleg nokon frå eit anna team). Grunnen til at ting er/var så uklart, synes å vera at den norske ekspedisjonen ikkje har hatt tilgang til sine egne satelitt-telefonar eller anna kommunikasjonsutstyr den siste tida. Dei har då måtte sende meldingar gjennom andre. Kva dette skyldes er uklart, men Cecilie Skog skreiv i bloggen 31.juli at satelitt-telefonen vart lagt igjen i C3 7400 moh dagen før toppstøtet. Kan hende har desse ikkje blitt henta på veg ned igjen, er øydelagt etc. Ulykka har jo skjedd og eg reknar med at rapportering tilbake til Norge ikkje har blitt prioritert.

På www.klatring.no er denne lagt ut, virker som en riktig beskrivelse av hva som har skjedd:

http://klatring.no/default.asp?V_DOC_ID=2081

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mennesket har ingenting på K2 å gjøre. Et fjell kan aldri beseires. Det bare ler overbærende av de få utvalgte mennesker det viser nåde og slipper til topps...

Ja visst - K2 er nok et krevende fjell å bestige. Jeg kjenner ikke K2, men generelt applauderer jeg ekspedisjoner enten de går til høye fjell eller fjerne poler. Verden hadde stått stille dersom ingen hadde påtatt seg risiko eller tatt noen sjanser. Mange mennesker ville dessuten gått glipp av store opplevelser dersom ikke nye steder hadde blitt "oppdaget" og dermed gjort "tilgjengelige" for flere. Så lenge folk kommer seg ut på tur, tror jeg det er håp for verden. Den dagen folk mister forholdet til naturen, har vi et problem.

Generelt - i fjellet skjer ulykker oftest fordi vi bruker hodet mer eller mindre underveis. Enten turen går til Himalaya, Rwenzorifjellene eller Jotunheimen bør fjellvettregler og røde varsel-lamper tas på alvor. Generelt er folk mindre klare i hodet i store høyder - og derfor er det ekstra viktig å hjelpe hverandre underveis. Hvem som skal snu sammen med hvem - og ikke minst NÅR, bør være avtalt før man starter slik at ikke grenser flyttes underveis.

Jeg har lest litt om K2-ulykken, men kjenner ikke detaljene. Jeg tror ikke jeg orker det heller, for det er alltid så mange som skal uttale seg når slikt skjer. Jeg mener tilstedeværelse og erfaring er en forutsetning for kvalifiserte uttalelser i slike saker. Og ingen bør dømme; man bør heller bruke energien på å ønske folk vel, støtte dem som er i en vanskelig situasjon og bidra positivt når folk planlegger nye ekspedisjoner.

Det som har skjedd er forferdelig trist; ingen bør dø så unge. Men når dette er sagt, så holder jeg fortsatt på mitt motto: "Det liv er ikke lengst som lengst har vart. Den levde lengst som fylte livet best". Har man ikke lest Arne Næss' bok "Livsfilosofi" allerede, er dette en gylden anledning til å hente ny inspirasjon til fremtidige turer og ekspedisjoner. De store toppene må ikke nødvendigvis "beseires" - det gjelder å oppleve de små gledene underveis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et spennende og engasjerende foredrag med han på Highcamp på Turtagrø nå i vår. Men må jo si at etter en slik artikkel får man et annet inntrykk - enn det positive en fikk av han den gangen.

Dette er jo rett og slett veldig trist...

Les hele artikkelen: http://www.k2climb.net/news.php?id=17472

Ikke akkurat særlig flaterende for Fredrik Sträng! Den artikkelen levner han ikke akkurat mye ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du setter ? til slutt springsteen, men de fleste kan lese mellom linjene...

Skal man få gjort noe, så spør de som allerede har mye å gjøre!

Mao, veldig mye rett i sitatet ditt Mitandi, syns nå jeg da :)

Jeg la til spørsmålstegnet pga at jeg ikke er helt sikker på om jeg selv er enig i at det er egoisme, eller at egoisme er feil.

Dog synes jeg det er veldig langt mellom å sitte foran TVn og det å gi seg ut i strabaser der prosentmuligheten for å dø kryper opp i tosifrede tall. Har man virkelig rett til å utsette familie og venner for den belastningen det er å motta ett dødsbudskap? Man kan fylle livet med alminnelig mye action og allikevel være 99,99% sikker på å komme frisk og rask tilbake til de andre.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Expressen skrev om saken.

http://www.expressen.se/1.1254387

Är nog en del överdrifter i k2climbs artikel, till exempel så uppfattade jag det inte som att han sa att han "One of these climbers, Swedish Fredrik Strang, made especially big waves - with heroic tales of himself saving at least ten people single handed, carrying bodies, dead and alive on his back " - vore ju bra med nån form av källa.

Här finns en redogörelse från ett par dagar sen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3022432.ab

Tydligen hade folk omkommit redan innan isväggen rasat:

"- Men det var också upprörande att folk - trots olyckorna - fortsatte att försöka nå toppen."

Vet inte om detta stämmer, men det är nog troligt.

K2climb-artikeln verkar blanda lite mellan antipati och hörsägen, samtidigt som det finns seriös kritik, synd att den drunknar i det andra.

Han Sträng kanske har tagit på sig, eller mer troligt av medierna som citerar honom, mer ära än han förtjänar. Det är synd i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la til spørsmålstegnet pga at jeg ikke er helt sikker på om jeg selv er enig i at det er egoisme, eller at egoisme er feil.

Dog synes jeg det er veldig langt mellom å sitte foran TVn og det å gi seg ut i strabaser der prosentmuligheten for å dø kryper opp i tosifrede tall. Har man virkelig rett til å utsette familie og venner for den belastningen det er å motta ett dødsbudskap? Man kan fylle livet med alminnelig mye action og allikevel være 99,99% sikker på å komme frisk og rask tilbake til de andre.

Eller?

Personlig syns jeg ikke hverken du, jeg eller andre skal sette oss til dommer ovenfor andre.

Syns heller ikke særlig om ordbruk som action/spenningssøkere etc.....

Kanskje handler dette rett og slett om et ønske/trang til å oppleve egenkontroll og beherske elementer, mao langt fra såkalt action. Om det er destruktivt eller egoistisk syns jeg kanskje det hverken er tid eller riktig tråd å diskutere akkurat her og nå.

Det er vel usmakelig nok det personen på andre siden av kjølen her har forsøkt, gjennom eget forsøk på heroisering ifm denne tragiske hendelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel usmakelig nok det personen på andre siden av kjølen her har forsøkt, gjennom eget forsøk på heroisering ifm denne tragiske hendelsen :)

"I watched as the line of climbers stopped and some went back to help and was somewhat shocked when I saw the line of climbers continue up the route towards the summit. Eric and Fred[rik Sträng troligtvis] went up with water and a sleeping bag to help the injured/deceased climber and bring down the body."

http://www.nickrice.us/index_files/k2dispatch63.htm

Jag tycker det är väl tidigt att bedöma om han har försökt heroisera sig själv, det du och jag vet har vi väl läst i tredje eller fjärde-hand:

Fredrik säger nåt till sin presstalesman som säger nåt till pressen som lägger till lite själv och som sedan du, jag eller k2climb tolkar, välvilligt eller med personliga uppfattningar.

Nu verkar han ha, med fara för sitt eget liv såsom många av klättrarna där osjälviskt gått upp och hjälpt skadade klättrare. Det känns för enkelt att sitta och beskylla klättrare på plats för feghet eller försök att heroisera sina egna bedrifter. Vi vet för lite, både om händelserna och personers avsikt med uttalanden.

Det är synd om alla på och kring berget och de som är hemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.