Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia gassbrenner vs Primus EasyFuel


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg går å grubler på om jeg skal kjøpe Trangia Gassbrenner eller Primus EasyFuel.

Noen som vet effekten på Trangia brenneren?

Noen som har erfaring med EasyFuel'en og minusgrader - hvor kalt er det når den "slutter" å fungere?

/Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kan ikke si så mye om EasyFuel'en, for den har jeg bare såvidt prøvd, men gassbrennere syns jeg er fint. Nå finnes det jo bra gass både til bruk om vinteren og sommeren (MSR-gass om vinteren), og da er gass mye enklere enn parafin o.l. og litt lettere er det kanskje også?

:?

Mange som mener Nova eller Omnifuel er bra, de kan jo brukes til alt av brennstoff man finner for godt å ha med seg, men koster vel litt mer enn EasyFuel'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Effekten på disse er vel i gruppen "rikelig", uansett.

Når, hvor og under hvilke forhold skal det brukes? Har du Trangia fra før?

Hvor viktig er vekt?

Det er to bra produkter, og her er det kanskje mest spørsmål om hva du føler deg vel med.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som tror at jeg er en halvgal primusfanatiker, bør vite at jeg i 6 år ikke hadde noe annet enn en gassbrenner til Trangia som eneste "avanserte" kokeapparat. Avanserte fra std. spitbrenner og opplevde den totale revolusjon. Siden har jeg sagt at man ikke er ferdig med å kjøpe stormkjøkken før man har gassbrenneren på plass - evt. tilpasset Optimus Nova for Trangia.

Gassbrenneren har forvarmerbøyle - en stålslange som fører LPG i veskeform over brennerhodet. Varmen reduserer viskositeten og får den flytende propan-isobutan-butanblandingen til å gå over til gassform.

Gass fungerer normalt dårlig i kuldegrader. Enten brenneren heter Easy-fuel eller Trangia eller hva som helst er det her en del naturlover som jobber imot dette drivstoffet i kulde. Det handler om kokepunkt. Propan har kokepunkt på lavere enn 40 grader og fungere meget bra i Coleman sitt helt spesielle system. Vi andre må nøye oss med vanlig gassblandinger der butan ødelegger mye.

Gass er svindyrt og du må/kan regne med driftsbrudd der boksen ikke slipper ut mer gass når propanen er oppbrukt. Dette er ingen svakhet ved brenneren, dette er en svakhet ved drivstoffet.

Når det er sommer er gass det herligste som finnes med fantastisk presis gassutvikling for småputring av maten før den blir ferdig. Den trenger ikke mye plunder og heft med forvarming og/eller trykkpumping i drivstofftanken, men fyrer på direkten med piezotenner eller lightergnist.

Du må fremdeles bære med deg tomemballasjen ned fra fjellet og åpne lommeboka mer enn noen andre for å finansiere alle gassboksene. For enkelt, lett friluftsliv i lavlandet om sommeren vil gass være helt topp. Gode gassbrennere har kokt kaffevannet før vi med alskens parafinprimuser er ferdig med forvarminga!

Jeg kan varmt anbefale trangia gassbrenner om du har stormkjøkkenet fra før. Hvis ikke, bør du se på Moonwalker til Kovea i tillegg til å vurdere Easyfuel.

Moonwalker har en egen patent ifm sterk vind og forgassing ved brennerhodet. Frittstående brennere gir lavt tyngdepunkt og mulighet til å snu gassboksen på hodet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det akkurat samme brenner du vurderer opp mot hverandre.

Trangiabrenneren er produsert av Primus for Trangia. Til min kjennskap er det selvsamme brennerhode som sitter i EasyFuel og trangiabrenneren. Effekt og spredning burde mao. være nøyaktig den samme.

Noe annet er at avstanden opp til kjelen blir litt lengre når du putter trangibrenneren i stormkjøkkenet contra på kjelestøttene til easyfuel. I tillegg får du Pietzotenner på easyfuelen.

Når det gjelder gass på vintertur:Som TrondA sier, handler det mye om kokepunkt, altså ved hvilken temperatur drivstoffet går over i gassform. For vanlig propan er det -40. Butan, som er hovedbestanddelen i fritidspropan har et kokepunkt på -0,5 grader. Fritidsgassblandinger av butan, isobutan og propan gir som regel et kokepunkt på ca -4 grader. Men her er det flere faktorer, gassboksen har som de fleste sikkert kjenner til, en tendens til å utvikle kulde når den brukes.

De som forstår seg på det sier at det går rimelig greit å bruke gassen i minusgrader iom forvarmerbøylen, dersom du vender propanboksen opp ned (brenslet går i veskeform gjennom slangen). Selv sier jeg "better safe than sorry", og holder meg langt unna gass (og parafin) vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slenger meg på denne litt eldre tråd. Jeg har akkurat kjøpt meg Trangia med gassbrenner. Har bare brukt Trangia med rødsprit før. På Gass "tanken" jeg kjøpte står det bare til engangsbruk. Hva slags erfaringer har dere med dette? Det går vel an å skure beholderen på og av. Ellers er det noe upraktisk til tur.

Hvor lenge opplever dere at en beholder varer. Har kjøpt den minste på 220g. Tenker en tur på 3-4 dager 2 pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gass "tanken" jeg kjøpte står det bare til engangsbruk. Hva slags erfaringer har dere med dette? Det går vel an å skure beholderen på og av. Ellers er det noe upraktisk til tur.

Såklart du skrur av og på. Engangs betyr vel at du ikke skal bruke beholderen når den er tom, men punktere og kaste den.

På gassbokser med gjenger sitter det en liten ventil som lukker seg når du skrur av koblingen.

Står det noe annet på boksen din har du enten kjøpt en såkalt "punkteringsboks" (som ikke passer til trangia) eller så fraskriver de seg ansvar for å unngå amerikanske erstatningssøksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.