Gå til innhold
  • Bli medlem

Veggli-Blefjell


Jornis

Anbefalte innlegg

Annonse

Klikk deg inn på www.turistforeningen.no og let deg frem i turplanleggeren der. Killingskaret ligger ca 30 minutter fra Dagrøhytta som er en DNT-hytte. Jeg vet ikke akkurat hvor Blestua er, men det finnes DNT-hytter i området som du kan bruke som referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har gått fra Knutehytta til Bolkesjø. hadde da en overnatting i nærheten av Daggrøhytta. Brukte en kort dag (3-4 timer)fra overnattingen og ned til Bolkesjø. Vet ikke hvor langt det er fra Bolkesjø til Blestua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått fra Knutehytta til Bolkesjø. hadde da en overnatting i nærheten av Daggrøhytta. Brukte en kort dag (3-4 timer)fra overnattingen og ned til Bolkesjø. Vet ikke hvor langt det er fra Bolkesjø til Blestua.

?? Daggrøhytta ligger ikke akkurat langs en naturlig rute mellom Knutehytta og Bolkesjø, og bruker du 3-4 fra Daggrø til Bolkesjø er du rimelig kjapp... Det ligger 3 DNT-hytter mellom Daggrø og Bolkesjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i rimelig form er det ikke noe problem å gå fra Killingskardet til Blestua på to dager dersom du får starta fra morgenen av på dag 1. Det er ca 4 timer mellom hyttene på hele strekningen fra Killingskardet til Bolkesjø.

Fra Killingskardet følger du DNTmerking forbi Daggrø via Øvre Fjellstøl til Eriksbu. Eriksbu er ubetjent så der må du ha med mat. Den videre turen ville jeg gått utenfor DNTmerka stier, så her må du kunne bruke kart / kompass.

Fra Eriksbu følger du ikke merkinga mot Sigridsbu, men følger Åklivanna ut mot Krokstul. Gå stien mot Hukasetra og fra østenden av Åklivanna går du på sti via Bråtahøl til Krokstul. Fra Krokstul går det sti til Gunnulfsbu og videre til Fagerfjell. Før du slipper deg ned til Fagerfjell er det lettest å følge den vintermerka (hesjestaur!) løypa mot Strutåsen. Fra Væråsen har du sti forbi Strutåsen og til Blestua.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett utfyllende turforslag :). Da jeg har lyst til å gå hele Bleryggen kommer jeg til å gå til Sigridsbu via Bletoppen. Videre derfra ned til Vasshølet og over Krøkla/Flotta til Strutåsen. Er rimelig lommekjent i området sør for Storeble så jeg ønsker absolutt ikke å gå ned til Fagerfjell/Sandtjern for å følge skiløypa til Strutåsen. Denne strekningen har jeg gått alt for mange ganger, etter alt for lange dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk turen Imingfjell-Lufsjå-Øvre Fjellstul (om Slepeskardet)-Blestølen (om Åkliskaret-Gunnulvsbu-Strutåsen) på SKI påsken 2006. En flott tur på 3 dagsmarsjer, har ikke gått turen til fots men GÅR man i raskt tempo rekker du trolig fram til Eriksbu fra Killingskaret på en dag, og neste dag til Blestua => 2 dagsmarsjer. Jeg ville anbefalt tre dagsmarsjer, altså en overnatting på Øvre Fjellstul, antakeligvis en av de koseligste ubetjente DNT-hyttene i landet. Men som tidligere nevnt er Eriksbu-Sigridsbu mer sjarmerende enn Eriksbu-Blestua :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.