Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang gjennom Rondane


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Er det noe poeng i å ta med seg fiskestang gjennom Rondane i slutten av juni?

Skal gå fra Hjerkin og sørover sammen med ei venninne som ikke har tolmodighet til å se på at jeg fisker, så det blir kun fisking ved hyttene.

turen blir slik: Hjerkin-Grimsdalshytta-Dørålsæter-Børnhollia-Eldåbu-Gråhøgdbu. lurer på om noen her som har fisket i noen av de elvene som renner forbi disse hyttene (bla Grimsa og Atna)??

mvh

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Rondane har ikke så mye å by på når det gjelder fiske.

Men Grimsa er fin fiskeelv. Tok min første ørret på fluestang der, en skikkelig pen en på ca. 300 gram. Det var rett nedenfor Grimsdalshytta. Ellers så er det fin elv å fiske med mark i. Atna over Atnasjøen er ikke særlig å satse på trur eg. Ellers så er det fin fisk spesielt på Vulutjønnene mellom Bjønnhollia og Eldåbu. Spesielt indre Vulutjønn har bra med fisk. Fryaelva er også god fiskeelv, men da helst med markstang eller kanskje fluestang? Brukbare fiskevatn på Venabygdsfjellet også, før du kommer til Gråhøgdbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirerende svar, godt å høre at det tross alt finnes muligheter for fiske i Rondane. så det blir vel til at jeg tar med ei lett fluestang, kan jo ikke sitte inne på hytta og spille kort hele dagen heller:)

noen som vet om det er et fiskekort som dekker hele Rondane? hvordan ser forresten Atna ut nedenfor Dørålseter? på kartet ser den jo fisk-bar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort må løses for de respektive statsalmenningene. Har ikke hørt om noe felles fiskekort i Rondane ihvertfall. Tror det selges fiskekort på Turisthyttene.

Vet at fisken er spesielt vanskelig å lure i elvstrekningen rett over Atnasjøen nede i Atndalen. Men vet egentlig ikke noe særlig om Atna-elva lenger opp ved Dørålseter, har aldri hørt om noe fisking der. Men det er nok fisk der. Tror den for det meste har ganske stort fall forbi Dørålseter og derfor er ganske stri og vanskelig å fiske i. Men dette varierer litt og det er kankje verdt er forsøk hvis du har med fiskestang likevel? Men tror mark-fiske hadde vært å foretrekke.

Mitt tips for fluefiske er å helst satse på Grimsa og evt. Frya-elva. Desse to er passe store og fine elver for fluefiske. Vulua, som renner ut fra søre Vulutjønn, er også ei lita og fin elv, som er fiskbar. Men den ligger vel litt på "avveie" for din tur? Eldåa forbi Eldåbu kan også ha fine fiskemuligheter, men der fiskes det helst med mark. Det kan stå veldig pen fisk i slike småelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du får kjøpt fiskekort for flere statsallmenninger på www.inatur.no Her finner du også info om de ulike områdene. GOD TUR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.