Gå til innhold
  • Bli medlem

GR 10 Pyreneene ?


Anbefalte innlegg

Planlegger å gå en del av ruten GR 10 fra Hendaye til Banyuls sur -mer. Planlegger å starte i Hendaye og gå i ca. 8 - 10 dager, i første halvdel av september.

Noen her inne som har gått her og kan gi noen tips ? Trengs det noe særlig med varme klær ?

Er de fjellhyttene (gites) som er på rutene veldig fulle eller går det greit når sesongen er litt på hell ?

Har vurdert å gå med telt og stormkjøkken men begynner å helle mot lett oppakning og sove under tak med litt ferdiglaget mat .

Alle tips mottas med takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Hvis dette er den turen fra Atlanterhavet til Middelhavet møtte vi en canadier på toppen av Coma Pedrosa (Andorras høyeste fjell) i sommer. Han hadde til da brukt en måned og hadde unnagjort godt over halvparten av ruta. Han lå over på en del Refugis (hytter), noen tar betaling, noen har hyttevakter (slik som norske betjente DNT hytter) og enkelte er gratis (noen har kokemuligheter tror jeg). Særlig i regionen Aragon var det luksus med gratis hytter med enkel standard. Det litt frustrerende mente han, var at flere av dalene i pyreneene går øst-vest og man må opp på fjellet, ned i dalen og opp igjen. Iblant kunne man snu seg og se tilbake på der en gikk for tre dager siden. Da vi traff på mannen skulle han ned i Andorra la Vella, spise en bedre middag og handle til resten av turen :lol:

Virker som et spennende prosjekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den turen jeg skal gå en del av. Blir ca. 10 dager så får en se hvor langt en rekker på den tida. Har kuttet ut telt og kokeutstyr nå ,men vurderer om en skal ha med et pledd i tillegg til lakenpose. Grunnen er at i en bok fra Cicerone om turen skrives det at som regel finnes pledd ,men at en ikke kunne stole på det. Så litt i tvil der men ønsker lett pakning da.

Takk for info da, alle små detaljer hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jada det ble tur og fin tur sådan. Jeg hadde kjøpt en engelsk bok som dekker hele turen oppdelt i dagsetapper fra Cicerone på internett. den var ganske bra. Men bestillte også bøker fra federation francaise randonnee (www.ffrandonnee.fr ) Disse er på fransk men var bedre oppdatert og bedre kart med mye symboler for butikker og overnatting. De er også oppdelt i 4 bøker for hele turen så litt mindre og drasse på. Jeg tok fly til Paris og hurtigtog ned til Hendaye ( ca 5 timer med tog tror jeg det var). Og da er det bare og ta beina fatt fra jernbanestasjonen og sikte på Middelhavet.

Jeg gikk 12 dagsetapper og kom da frem til en hovedvei med en liten by og det var brukbar bussforbindels til en større by som het Pau og da kan du ta tog derfra i flere retninger. Avhenger av hvor langt du skal gå men det er med jevne mellomrom mulighet for å avslutte turen og ta buss til en større by.

Turen er brukbar merket med små malte merker men en må være litt våken.

Jeg hadde en kjempefin tur. Gikk i september og hadde litt varierende vær, men har hørt at august er veldig mye folk da det er fellesferie i de trakter.

Det er bare og sette i gang planleggingen !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ble det noe av turen? Jeg har ingenting å gjøre i sommer.. Har du noe info om flyreise og buss? Og hvor kjøper man kart?

Blir meget glad for svar! :wink:

Hvis du er interessert i mer fjell enn det er i begynnelsen av GR10, kan du f.eks. begynne turen i Lescun og ende opp i f.eks. Gavarnie. Da vil du få med deg mye av det beste i Parc National des Pyrénées. Lescun og Gavarnie er begge mulige å nå med buss + evt. tog fra Pau, søk på nettet for rutetider. Et godt alternativ til å følge GR10 er Haute Route (HRP) som holder høyden mer enn GR10. Ellers er det verdt å nevne at man normalt bør reservere overnatting på hyttene, men det går nok greit uten fra slutten av august og ut september. I Norge kan man kjøpe kart på Nomaden; de i 1:50000 er gode og tilstrekkelige.

JBB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Den 28.5.2011 at 23.17, rolf skrev:

Jada det ble tur og fin tur sådan. Jeg hadde kjøpt en engelsk bok som dekker hele turen oppdelt i dagsetapper fra Cicerone på internett. den var ganske bra. Men bestillte også bøker fra federation francaise randonnee (www.ffrandonnee.fr ) Disse er på fransk men var bedre oppdatert og bedre kart med mye symboler for butikker og overnatting. De er også oppdelt i 4 bøker for hele turen så litt mindre og drasse på. Jeg tok fly til Paris og hurtigtog ned til Hendaye ( ca 5 timer med tog tror jeg det var). Og da er det bare og ta beina fatt fra jernbanestasjonen og sikte på Middelhavet.

Jeg gikk 12 dagsetapper og kom da frem til en hovedvei med en liten by og det var brukbar bussforbindels til en større by som het Pau og da kan du ta tog derfra i flere retninger. Avhenger av hvor langt du skal gå men det er med jevne mellomrom mulighet for å avslutte turen og ta buss til en større by.

Turen er brukbar merket med små malte merker men en må være litt våken.

Jeg hadde en kjempefin tur. Gikk i september og hadde litt varierende vær, men har hørt at august er veldig mye folk da det er fellesferie i de trakter.

Det er bare og sette i gang planleggingen !!!!

Hvordan var det med proviantering, for hvor mange dager måtte du handle om gangen? Og er det slik at man kan satse på tak over hodet hver kveld, eller er telt smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 20.7.2016 at 16.22, paddelunde skrev:

Hvordan var det med proviantering, for hvor mange dager måtte du handle om gangen? Og er det slik at man kan satse på tak over hodet hver kveld, eller er telt smart?

Muligens et litt for sent svar, i tilfelle du allerede har gått ruten eller deler av den.

Jeg gikk selv ruten i 2013, og har her prøvd å gi noen råd til de som ønsker å gå ruten:

http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/02/gr10-oppsummering-tips-og-triks.html

Selv opplevde jeg at teltstangen min knakk ved første teltoppsett. Det gjorde at jeg ble litt redd for å belaste teltet for mye før jeg kom til den delen av ruten hvor jeg ville trenge det (Ariegen). Så jeg endte opp med å overnatte mer på overnattingssteder enn i teltet enn det jeg ønsket. Når jeg til slutt kom dit, opplevde jeg at tingene hadde forbedret seg i henhold til det jeg hadde lest på forhånd, men ønsker man å overnatte under tak hver kveld bør man ha gjort en liten forberedelse før man ankommer området. Jeg har i linken ovenfor prøvd å sette opp et forslag til hvordan man kan gjennomføre Ariegen uten å ta med seg telt, men det fordrer minst en overnatting i en av de åpne hyttene som man finner i Pyreneene. Disse er veldig spartanske, alt de har er brisker til å sove, bord og et ildsted, alt ellers må man bringe med selv. De fleste av dem har en vannkilde i nærheten. For øvrig anbefales det å overnatte i en av dem. Jeg hadde et kjempe opphold i Cabane d'Aula, som nå har fått ett nytt tak. Å bringe med deg et telt derimot gir deg en vesentlig større fleksibilitet i henhold til å overnatte.

Når et gjelder proviantering så ble dette ett mindre problem da jeg som nevnt overnattet på steder i større grad enn i teltet. Nå blir dette litt tipping, da jeg nå ikke i farten husker alle stedene og at jeg ikke ble så avhengig av å finne butikker enn opprinnelig planlagt, men vil regne med at man ikke trenger å handle mat for mer enn fire dager på det lengste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.