Gå til innhold
  • Bli medlem

Sleip utstyrstesting?


MH

Anbefalte innlegg

DNT gjør etter min mening mye bra. Synes forsåvidt at vi har nok hytter og merkede løyper nå, men det vil det være diskusjon om bestandig. Med unntak av dette vil jeg si at jeg stort sett stiller meg bak organisasjonen

Noe jeg derimot allikevel ikke fatter er hvordan de har mage til å drive med utstyrstesting i Fjell og Vidde når de(i hvert fall etter mitt syn) ikke kan kalle seg nøytrale i det hele tatt med tanke på at de har samarbeidspartnere som for eksempel Bergans og Åsnes. Det er suspekt at når de har tester som eksempelvis Bergans er med i så er det statistisk stor sannsynlighet for at Bergans vinner for å si det slik... Uansett om det er bevisst sleip markedsføring og utnyttelse av posisjon/tillit eller om det ikke er tilsiktet overhodet, vil det uansett framprovosere mistanke.

Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må skille mellom synspunktene til DNT so organisasjon og synspunktene til "Fjell og vidde". Dersom DNT hadde presset Fjell og Vidde til å skrive pent om visse produkter ville det overrasket meg.Intet tyder på at de menneskene som jobbe ri noen av organisasjonene mangler integritet.

Problemstillingen finnes ellers over alt ellers i presse og kringkasting også. Aviser og nyhetskanaler driver journalistikk rundt bedrifter de selv har som annonsører. VG for eksempel har sponset hopplandslaget samtidig som de driver sportsjournalistikk om dem. Dert har egentlig aldri blitt sett på som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også inntrykk av sponsorene kommer veldig ofte ut som best i test. Selv om det skulle være en uavhengig test, er det mistenksomt. De kan bevist eller ubevist foretrekke sponsorene. Det hadde også vært feil om de hadde utelukket sponsorene fra testene, fordi det er mye verdt å være testvinner.

Det har vært en tråd om dette før på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo slikt som forekommer i alle mulige slags magasiner, se f.eks. på data-magasiner der de f.eks. tester skjermkort, og midt i testen er det ei dobbelsides annonse for en skjermkortprodusent. Og om jeg ikke usker feil så var det vel en spillprodusent som trakk tilbake alle reklameavtaler med ei nettside pga at spillet deres fikk en svak karakter tidligere i år.

Både organisasjoner, nettsider og magasiner er avhengige av annonsører/samarbeidspartnere, så dette er noe vi brae må venne oss til, og ikke stole blindt på enkelttester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel driste meg til å påstå at det er litt forskjell på at f.eks. Villmarksliv tester utstyr og at Fjell og Vidde gjør det, selv om også Villmarksliv har reklame-annonser. Hos Villmarksliv kjøper vel produsentene reklameplass? Villmarksliv selger heller ikke de produktene de tester, det gjør DNT. Tross alt, om XXL eller G-sport hadde lagt frem en utstyrstest hvor en av deres produkter vant hadde det ikke vært noen som hadde stolt på den testen... Poenget mitt er at uansett om det er gjort med vilje eller ikke vil det virke mistenksomt.

En annen diskusjon er jo også om DNT egentlig også burde holdt seg for gode til slikt. Synes ikke slikt står helt i pakt med tanken om enkelt friluftsliv. Det er nemlig slik at det de skriver har stor innvirkning på folk. Jobber i butikk og legger merke til at mange kommer inn med utrevne utstyrstest-sider fra Fjell og Vidde eller har sett en annonse i bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Fri Flyts forlag som eie Fjell og Vidde nå? At DNT er sponset av Bergans betyr jo ikke at F&V er det. Men selvfølgelig kan det ha noe å si dersom utstyret er testet for F&V av "dedikerte" medlemmer av DNT..

EDIT: My bad... Fri Flyt har kjøpt Klatring og UTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke la seg styre av en enkelt test i et enkelt magasin. Sjekk andre tester og dersom jakka jevnt over får god kritikk kan man med rimelig sikkerhet konkludere med at jakka er bra. Det som da skiller de er hvilke detaljløsninger man liker best, og det som passer for meg passer kanskje ikke for deg.

Dessuten tror jeg ikke det er så stor forskjell på de ulike merkene. Den "beste" fra Bergans er vel hverken bedre eller dårligere enn den "beste" fra Norrøna.

Har hatt jakker og bukser fra Norrøna, Lowe og Marmot, og har vært godt fornøyd med alle. Med unntak av Marmot er alle er kjøpt i butikk så jeg har hatt anledning til å fingre litt med klærne og prøve dem før pengene ble lagt på bordet.

Marmotjakka viste seg å ha speilvendt glidelås i forhold til det jeg er vant til, så her fomler jeg litt. Den har derfor ikke fått være med på vinterturer ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen diskusjon er jo også om DNT egentlig også burde holdt seg for gode til slikt. Synes ikke slikt står helt i pakt med tanken om enkelt friluftsliv.

Friluftsliv uten klær, sekk, telt, ski og hva det nå er de tester blir litt vel enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel poenget mer å spørre om DNT bør være med på utstyrskarusellen ved å gi ha det fokuset på utstyr som jeg mener de har. For all del, er selv bevisst på utstyr, men en slik organisasjon burde kanskje fokusere mer påtanken om at enkelt utstyr også fungerer bra? Må ikke være det dyreste og nyeste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.