Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyngbrann i Femundsmarka


mattis

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg fikk dessverre ikke opp linken din, men dette fikk meg til å tenke på noe liknende:

Jeg var i Femundsmarka tidligere i sommer, og gikk da gjennom et ganske stort område med gamle, brente furustammer, både stående og liggende, i området mellom Kratlvola og Stor-Svuku. Det er bare tegn etter brann på de gamle, store furutrærne, rundt omkring er det frisk mose, lyng og bjørketrær. Det er sikkert 50 år siden disse furutrærne har brent.

Er det noen som vet noe om denne brannen/brannene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En østerdøl jeg kjenner sier at det fins et ordtak der oppe: "Om det slokner i helvete brenner det fortsatt i Rendalen". Hele dette området (som er en del av taigaen) er preget av barskog, som brenner lett. Det er tørre og nedbørsfattige områder så vær forsiktig med bålet!

Men det er sant som det sies over her: Det kan være godt for mangfoldet. Oppslaget av vegetasjon i et tidligere brannområde gir god biotop for mange planter og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.