Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny tursekk.


Truls

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en ny tursekk. Men jeg lurer på om dere her på forumet har noen tips eller anbefalninger om åssen sekk, type eller merke jeg burde går for? Skal ha en sekk til passe stor sekk til turer i fjellet. Ca 80-110 liter og maks pris rundt 2500kr.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Hvor stor sekk brukes på ukes sommer/telt-turer?

skal du gå en uke i fjellet med telt, bør du ha en stor sekk, minimum 90 liter! selv bærer jeg en Bergans Alpinist I, da får jeg plass til alt mitt i sekken, pluss at jeg har plass til det meste av fellesutstyret noe som bedrer humøret til dama.

den overnevnte sekken får du til 2999,- på coop:) og du må regne med å bruke så mye for å få en bra sekk.

Arc'teryx Bora finnes også i 95L, ellers er Norrøna Storen en bra sekk du bør prøve. be om å få lasta opp ca 20 kg i sekkene når du prøver og gå litt rundt i lokalet. Styr for all del unna Mckinley sekker!

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 kroner er fryktelig mye penger for en sekk som bare tar 80 liter.

Bergans Rondane f.eks er 5 liter større og 100 gram lettere. Listeprisen er 1800 kroner, men jeg fikk min slengt etter meg for omtrent 1400 på Torshov Sport. Praktisk og grei er den også med akkurat passe mange og store lommer. En diger loddrett glidelås gjør det lett å finne frem til de tingene man trenger mest og som man av en eller annen mystisk grunn har stappet på bunnen av sekken.

Det finnes haugevis med andre sekker som er på 80-90 liter og ikke koster mer enn rundt 1500 kroner. De er sikkert like bra som Arcteryxen som Sportsnett skal ha det dobbelte for.

Pengene man sparer kan man jo f.eks bruke til å bytte ut noe av utstyret man har med noe lettere og mer effektivt (f.eks ny brenner), så får man ned vekten og volumet ytterligere noen gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med Panda! jeg mener det er viktig å legge penger i en god sekk, og du får hva du betaler for. det er kanskje ikke en lineær sammenheng mellom pris og kvalitet, men Bergans Alpinist er fx en langt bedre sekk en Bergans Rondane, både når det gjelder bærekomfort, slitestyrke og kompresjonsmuligheter. tenker man å gå ofte og langt på tur, lønner det seg å kjøpe kvalitet først som sist.

det kunne jo være interessant å spørre om det er det mange her på forumet som går ukesturer i fjellet med ryggsekker i "interrail-klassen"?

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans Alpinist I på 130L. Det er en solid og god sekk, men hadde jeg handlet i dag så hadde jeg kjøpt en noe mindre sekk. Det er sjelden jeg har bruk for all plassen, selv på turer som varer en ukes tid. Sekken er også noe tung etter min mening (4.3 kg med sidelommer og topplokksekk).

Når det er sagt så mener jeg det lønner seg å kjøpe en skikkelig sekk som passer din rygg. Før Alpinisten så hadde jeg en billig Fjellsport sekk som var mildt sagt ubehagelig å bære med seg. Med unntak av dårlig fottøy så er det vel få ting som kan ruinere turopplevelsen så ettertrykkelig som en uggen ryggsekk.

Hvor mye plass du trenger er det strengt tatt bare du selv som kan avgjøre. Det kommer helt an på hva du liker å dra med deg. Pakker du lettest mulig? Eller *må* du bare ha med deg Brødrene Karamazov i 3 binds utgave med glossy papir og solid lærinnbinding. Uansett så lønner det seg å kjøpe en sekk av god kvalitet, og som passer din rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med Panda! jeg mener det er viktig å legge penger i en god sekk, og du får hva du betaler for. det er kanskje ikke en lineær sammenheng mellom pris og kvalitet, men Bergans Alpinist er fx en langt bedre sekk en Bergans Rondane, både når det gjelder bærekomfort, slitestyrke og kompresjonsmuligheter. tenker man å gå ofte og langt på tur, lønner det seg å kjøpe kvalitet først som sist.

T

Jeg tror alle er enige om at det er viktig med en god sekk når man er på tur. Mitt poeng er at det ikke trenger å være slik at dyre sekker er bedre enn billige.

Hva du kaller bærekomfort er ikke avhengig av prislappen. Det er en individuell greie som har sammenheng først og fremst med den som bærer sekken. Siden folk er forskjellige trenger vi også forskjellige sekker. Derfor finnes det også veldig mange merker og utforminger på sekker.

Du nevner kompresjonsmuligheter. Hvis du vil betale tusenvis av kroner ekstra for noen sånne reimer på siden av sekken så gjerne for meg. Har vel mistanke om at det er noe man kan klare seg godt uten.

Synes også at det er rart at du hevder at en type sekk har større slitestyrke enn en annen. Hvordan vet du egentlig det ?

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg helt enig med signaturen Bjørja (med unntak av at jeg godt kunne tenkt meg å lese brødrene Karamasov på tur).

130 Liters sekk Bjørja ? Det var vel det studenthybelen min var på engang i tiden :wink: Blir vel såvidt jeg kan se plass til 260 ølbokser i en sånn sekk ? Teoretisk sett....

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du gå en uke i fjellet med telt, bør du ha en stor sekk, minimum 90 liter! selv bærer jeg en Bergans Alpinist I, da får jeg plass til alt mitt i sekken, pluss at jeg har plass til det meste av fellesutstyret noe som bedrer humøret til dama.

den overnevnte sekken får du til 2999,- på coop:) og du må regne med å bruke så mye for å få en bra sekk.

Arc'teryx Bora finnes også i 95L, ellers er Norrøna Storen en bra sekk du bør prøve. be om å få lasta opp ca 20 kg i sekkene når du prøver og gå litt rundt i lokalet. Styr for all del unna Mckinley sekker!

T

Synes minimum 90 liter var litt ekstremt. (Ville faktisk heller sagt maksimum 90 liter) Det går faktisk an å henge telt og liggeunderlag utenpå sekken :!:

Dessuten er det viktig å huske på at jo større sekk du har, jo mere unødvendig drit tar du med deg. Du skal jo også klare å bære sekken :wink:

En sekk på mellom 60 og 80 liter med mulighet til å løfte lokket er mer enn nok! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skal jeg si meg enig med Panda i at hva som oppleves som en god sekk er individuelt, men når det er sagt så har som regel sekker i den øvre prisklassen et bedre bæresysteme enn hva de rimelige sekkene kan skilte med. ta fx en titt på nettsidene til Bergans og sammenlign de ulike ryggsekkene dere:

www.bergans.no

å kimse av kompresjonmuligheter blir for dumt, dette gir sekken fleksibilitet med hensyn til bruksområder og er naturligvis spesielt viktig når sekken i utgangspunktet er romslig:)

når det gjelder å pakke tunge ting som telt utenpå sekken så funker det sikkert greit hvis en bruker en rammesekk, men å gjøre det med en anatomisk sekk med et integrert bæresystem vil ganske sikkert ødelegge tanken bak bæresystemet og redusere bærekomforten. det er svært vanskelig å plassere et telt på 3-4 kilo på et fornuftig sted utenpå sekken uten å innføre uballanse og ustabilitet i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kimse av kompresjonmuligheter blir for dumt, dette gir sekken fleksibilitet med hensyn til bruksområder og er naturligvis spesielt viktig når sekken i utgangspunktet er romslig:)

.

Det er vel ikke SÅ trangt oppå fjellet at man må komprimere sekken vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er egentlig en god sekk?? Jo, det er en sekk som passer akkurat DIN rygg. om den koster 1000 eller 3000, om det er en Bergans, norrøna, McKinley eller hva som helst, spiller ingen rolle.

GOD TUR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en god sekk?? Jo, det er en sekk som passer akkurat DIN rygg. om den koster 1000 eller 3000, om det er en Bergans, norrøna, McKinley eller hva som helst, spiller ingen rolle.

GOD TUR!!

Passformen er helt klart alfa og omega, men kvalitet på byggematerialene er viktig for hvor lenge du vil ha glede av sekken, og for hvor praktisk konstruksjonen er. Her er det nok ikke til å komme forbi at kvalitet koster.

Når det er sagt så er det jo opp til hver enkelt å finne ut hva slags behov man har. Skal man stort sett vandre fra hytte til hytte er det vel ikke nødvendig å kjøpe sekk som er beregnet på ekspedisjonsbruk etc.

Forøvrig Panda så må min uttalelse vedrørende behovet for å bringe med kjære Fjodors skrifter på høyfjellet slett ikke sees som en kritikk av det ønske, snarere en oppfordring til å velge ultralight versjonen - pocket :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å prøvde Bergans Rondane 85l sekken i dag. Dett passet perfekt å så ut til å ha god kvalitet. Noen som vet om et sted de selger denne sekken billig?? På den g-sport butikke jeg var på skulle de ha 1799.- for den, men jeg tror det finnes steder der de selger den billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke SÅ trangt oppå fjellet at man må komprimere sekken vel ?

:D - spøk til side, hvis sekken ikke er fullstappet så er det kjekt å kunne komprimere sekkerommet, slik får en vekten tettere inn mot kroppen og unngår samtidig at lasten forskyver.

til Truls, Rondane er en ok sekk, men vær obs på at den lange glidelåsen kan være et svakt punkt, sjekk den nøye og belast den før du kjøper sekken (har sett et eksempel på at glidelåsen på Rondane har gått i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Ute-butikken" i Trondheim er billig på kjente merkevarer. Sjekk www.ute.no for å forhandle pris på sjekk. Ring og spør etter Kjetil.

De ligger under veiledende priser på det meste av sekker. De har både Bergans, Norønna Arcteryx mv.

Lykke til med valg av sekk. Selv har jeg Bergans Alpinist på 130 liter. Kongesekk som har gode kompresjonsmuligheter. Uten sidelommer passer den fint som en normal dagstur/hytte-til-hytte sekk. Hvis du jakter får du jakt-skulderreim til denne sekken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror at det viktigste er å finne en sekk som passer godt til din rygg. Hvilket merke en kjøper er av mindre betydning sålenge du ikke går for sekker som er helt ukjent i frilufts sammenheng.

Jeg bruker for tiden en Bergans trollhette 95l som jeg kjøpte på mx sport på tilbud for 1500kr. Fullpris tror jeg er 2500 men modellen er under utskifting så det er mulig at du kan få tak i denne rimlig.

95L er greit å ha for turer med telt. som går over flere dager.

Det er en smaksak om en vil henge noe utenpå sekken men jeg har stor sans for å få pakket det meste inn i sekken. Det er også bra med muligheter for å komprimere sekken når den ikke er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det lønner seg ikke å spare på pengene når det gjelder sekk til langturer i fjellet. Selv har jeg kommet til at bæresystemet QSS til Bergans er meget tilfredsstillende. Alpinist (110-130 liter avhengig av utgave) sekken er utrolig til tunge bører over lang tid. Systemet har oppnådd topp kritikk i flere tester. Selv bruker jeg en utgave som heter Alpinist Escape standard (130 liter). Den er svindyr, men god!

Ser og at Norrøna har kommet med et nytt bæresystem. Jeg har selv ikke erfaring med Norrøna, men bekjente som bruker disse sekkene gir dem gode kritikker.

Det er i hvert fall ikke noe lurt å kjøpe en billigsekk dersom du skal dra på utstyr for 1 ukes tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser at flere anbefaler de gamle Bergans Rondane og Bergans Trollhetta som fjellsekker. Er litt uenig her. Sekkene er fine til interrail osv. Men skal du langt til fjells bør du være oppmerksom på at disse sekkene går istykker veldig ofte. Litt kjipt når de langsgående (og forsåvidt svært praktiske) glidelåsene i dårlig kvalitet ryker langt til fjells og alt utstyret nekter å holde seg inne i sekken... De nye modellene er forøvrig bedre og Bergans toppmodell, Alpinsist/Viking, er på høyde med det beste i utlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Alpinist, og tror den er på ca. 110 liter med alle lommer. Suveren sekk på alle måter. Det gode med denne er at den har plass til det meste. Ulempen med den er også at den har plass til det meste... Det er så utrolig lett å ta med seg aaaaaaalt for mye i en så stor sekk, og jeg husker mang en tur som har blitt ødelagt av for tung bør. Blir sekken over 20kg blir det ubehagelig nesten uansett hvilken sekk man bruker. Skulle jeg ha kjøpt sekk i dag hadde jeg sikkert valgt den samme, men jeg må skjerpe meg neste gang jeg skal pakke den :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se litt ut av landet og prøve noe annet enn Norske Bergans og Norrøna? Det er ikke bare vi Nordmenn som lager gode sekker. Mitt tips er Amerikanske Osprey. Crescent 90 eller 75...Jeg har en grønn 90,og jeg er veldig fornøyd med den. Osprey lager noen av verdens beste sekker.Bedre enn Norrøna og Bergans,like bra som Arc'teryx. De selger Osprey Crescent på Oslo Sportslager til 3600,-. Smarte løsninger,bla avtagbar liten sekk,rumpetaske,åpning fra siden mm. Check it out:

http://oslosportslager.no/

http://www.ospreypacks.com/crescent90.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Osprey lager noen av verdens beste sekker.Bedre enn Norrøna og Bergans,like bra som Arc'teryx.

hvordan bedre? er farvene finere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må nevne at jeg har slitet ut to Bergans sekker nå på et år. Stoffet virker ok, men begynnte å frynse seg opp litt etter et par tre måneder. Men etter 5 til 6 måneder, så begynner sømmene å gå opp. Starter først med at glidlåssømmen begynner å løsne, og så festene til bærsystemene.

Jeg er stort sett på tur hver helg, hele året. Og har hatt endel sekker gjennom årene. Norrøna, Bergans, Berghaus, Hilleberg osv. Skal prøve Arcteryx nå tenkte jeg, men har til nå vært mest fornøyd med Norrøna. Bryr meg ikke om Bergans har et par gram lettere sekker eller om de har vunnet så så mange tester, når de ikke holder et halvt år en gang. Komfort er fint, men da må det tåle litt også.

Ellers så må jeg skryte av Berghaus, har en 65 liter sekk som har vært brukt til klatring i snart 7 år. Både i fjellet og i cragget. Brukt 3 til 4 ganger i uka gjennom de åra, og det er ikke engang ripstop! :-)

Angående ripstop, de sekkene jeg har med ripstop har fått hull fortere enn de eldre jegg har uten.Det er utvilsomt bra når man får huller i stoffet. Men lurer litt på om denne nyutviklingen har gjort at utstyrsprodusentene har benyttet seg av stoff med dårligere kvalitet. De dyreste sekkene har nok det beste av alt, anmoder jeg. Men billige sekker holder knapt, så styr unna ukjente merker som koster en brøkdel av det andre. Hvertfall til turbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.