Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling på Kalhovd - hvor kan man parkere?


Anbefalte innlegg

Senere i sommer skal jeg og noen turkamerater på telt/kanotur i området rundt Kalhovd.

Hadde tenkt å legge ut på Kalhovdfjorden omtrent der DNT har Kalhovd-hytta si (av praktiske årsaker i forhold til vei).

Kan man parkere hvor som helst nærme vannet, eller er det spesielle bestemmelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange parkeringsplasser langs vannet, og når det er tappet ned er det mange som kjører helt ned til vannet. Er stort sett sand rundt nord-øst området, så det skulle ikke by på problemer. Anbefaler også å kjøre videre inn til Mårvatn ved Synken. Husk å desinfisere kanoen før dere drar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer litt lenger inn på vidda, bort fra bobiler og tyskere. Slipper å se på et nedtappa vann og biler som kommer og går. Ingen av vannene er spesielt store, men jeg synes Mårvatn er finere. Går jo an å prøve begge hvis dere har noen dager på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Kalhovdfjorden så fikk jeg tips fra turistforeningen om at den vestre armen (Grytefjord, Sprogen og innover der) burde være ganske fritt for andre turister.

Merker man biltrafikken mye i området, siden du sier man ser (bo)biler komme og gå?

Ville Mårvatn vært stillere sånn sett enn den vestre armen av Kalhovdfjorden?

Hva med fiske i Kalhovdfjorden vs Mårvatn? Hørte at de setter ut garn i deler av Kalhovdfjorden på sensommeren, da er det jo greit å holde seg unna de områdene..

Kriteriene våre er: Litt kanopadling (ingen krise om vannet ikke er enormt), fiskemuligheter, ikke bli nedrent av fotturister der vi slår leir, og ikke ligge rett ved bilvei...

Hvordan tror du Kalhovd vs Mårvatn passer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den vestre delen av Kalhovdfjorden er det rimelig fritt for folk, siden det ikke går vei dit. Har ikke kartet foran meg, men minns det går an å padle inn noen elver vestover der også. Har ikke fisket i de to vannene, så kan ikke sammenligne de på det. Det eneste jeg vet om fiske i området er at Reksjå litt lenger vest skal være bra, aldri fått noe der selv men :)

Mårvatn er nok litt stillere, da det kun går bilvei til sydenden. Det eneste som er av trafikk er rutebåten inn til Mårbu.

Tror ikke du blir skuffet av noen av stedene, men det du kan gjøre når du kommer opp er jo å kjøre bort til Mårvatn, 10 min, og se hva du synes. Kjør forbi Kalhovdhytta og videre nordvestover til veien stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som andre har skrevet er det ikke noe problem å få satt fra seg bilen. Det er parkeringsmuligheter flere steder men ikke mange av de ligger nære vannet, men dette er jo ikke noe problem hvis du allikevel skal padle innover for å campe.

Skal du campe ved bilen er det derimot værre å finne en plass nær vannet da de få som er ofte er opptatt.

Kalhovdfjorden er pr idag noe tappet ned , omtrent 2m vil jeg tro men dette er ikke så galt da jeg har sett det mye lavere (og styggere). Mårvann er smekkfult. Jeg observerte flere biler med kano på taket det døgnet jeg var der oppe.

Grunneierne der oppe er av det grådige slaget og krever nå 25,- døgnet for å sette fra seg bilen og 100,- døgnet for fiskekort!!! Og da er det ikke lov å fiske fra båt/kano.

Dette er klart de høyeste kortprisene jeg har vært borte i for denne type fiske så her lever fjellbønda virkelig opp til sitt rykte.

Fisken i området er heller ikke av en kvalitet som forsvarer disse prisene. Men ellers er det jo et fint fjellområde.

Skulle vel være unødvendig å si at det er lumske værforhold og at det kan blåse KRAFTIG der oppe , så man må ta høyde for at padling til tider kan by på store problemer.

God tur :cry:

post-4521-133474565289_thumb.jpg

post-4521-133474565294_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Padla vestover fra Stegaros 8. juli. Vannet var ca 2 meter nedtappet, noe som gjør at du vil oppleve grunne partier i sunda. Det er grei bæring opp Hola til Holatjenn og videre til Vråsjåen. Skal du videre derfra er det en skikkelig drøy bæring opp til Kallungsjåen. Fine leirplasser og lite folk både innerst i Kalhovd og i vanna innafor. Pass på vind, spesielt Grytefjorden kan være tøff hvis vinden får bygge opp sjø tvers over hele fjorden.

God tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 8 år senere...
På 3.8.2008 den 21.12, eirikw skrev:

Hei!

Padla vestover fra Stegaros 8. juli. Vannet var ca 2 meter nedtappet, noe som gjør at du vil oppleve grunne partier i sunda. Det er grei bæring opp Hola til Holatjenn og videre til Vråsjåen. Skal du videre derfra er det en skikkelig drøy bæring opp til Kallungsjåen. Fine leirplasser og lite folk både innerst i Kalhovd og i vanna innafor. Pass på vind, spesielt Grytefjorden kan være tøff hvis vinden får bygge opp sjø tvers over hele fjorden.

 

God tur!

Eirik

Hei Eirik!

Tar denne turen til helgen, i mini-kajakk, hvordan er mulighetene for å komme seg opp fra Vråsjåen til Kallungsjåen?

Farkosten er såpass liten at den fint kan dras "som pulk" over lyngen. Har ikke vært i området før, så ble nyskjerrig da du skrev "skikkelig drøy bæring".

Og er det verdt strabasiasene når man først kommer opp dit? Regner med det er ok å padle medstrøms ned igjen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det en stund siden jeg skrev innlegget du viser til. Det er steinete terreng, 4, 5 km og 120 m stigning. Noen av hølene kan muligens padles. På pluss-siden kan nevnes at du har unnagjort mesteparten av stigningen og bæreingen opp til Bjornesfjorden.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.