Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny jakke (hardshell)


fred

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter ei "værstingjakke" i hardshell.

Valget står mellom disse:

Alpha SV fra Arcteryx

Alpinist X og Exum fra Marmot

Modulus og Free Thinker fra The North Face

Mirage fra Westcomb (bruker eVent-membranen)

Håper noen har erfaringer med en eller flere av jakkene/produsentene som de kan dele med meg og andre som er i tvil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at flere her inne har Stitchless Fountainhead-jakka fra TNF. Er det ikke dumt med ei jakke uten sømmer dersom sveisinga skulle ryke? Erfarte nylig at Falketindbuksa mi gikk opp i liminga mens jeg satt i sofaen...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Alpha SV. Knalljakke, du betaler for kvalitet og det får du. Leste noe om at den ikke er så robust, men etter et halvt års bruk (til klatring/turbruk) har jeg ikke merka noen slitasjer. Prisen ligger jo på godt over 5000 så jeg vil bare anbefale den til spesielt interesserte som kommer til å bruke utstyret under mer ekstreme forhold. Ellers er det mange rimeligere alternativer som fint kan måle seg med den. Jakken er skreddersydd for klatring, så du får med mange detaljer som er lagd for den typen bruk.

Blant annet; hette tilpasset hjelmbruk, brystlommer (+ en skulderlomme), glidelåser designa for å kunne åpnes med en hånd, snitt i fronten for å hindre at den bulker seg opp og hoftesystem for å hindre at jakken glir opp over selene. Den er også svært lett (550 gram eller noe sånt)

Dette er absolutt en verstingjakke, men om du bare skal bruke den til turgåing så finnes det rimeligere (og like bra) alternativer.

Vil absolutt anbefale Norrøna Vestveggen, er gamle jakken min. Brukt den under all slags tenkelig (og utenkelig) vær og den har aldri skuffet meg. Er tenkt som en klatrejakke, men jeg har brukt den nesten utelukkende til turbruk og til det fungerer den upåklagelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg klatrer som sagt ikke, så det er vel ryggsekk som kommer til å stå for slitasjen. Har du noen jakker å anbefale da?

Som nevnt ovenfor, så har jeg sansen for TNF Fountainhead, men er skeptisk til at den er sømløs. Er dette et mindre problem i og med at jeg ikke klatrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert Klattermusen? De har ikke membran, og det jeg har kjøpt fra den kanten har eksepsjonell slitestyrke. Noatun og Froste kunne jo vært aktuelle jakker. Litt dyre da med veil på 5200 og 5900...

De andre jakkene du nevner er jo også sikkert steinbra jakker, men det er langt mellom de som har fått ei membranjakke til å beholde egenskapene sine over lang tid... Vet ikke helt hva dette egentlig skyldes - om det er noe gærnt med membranen eller folka som ikke tar vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett :lol: Ved nærmere undersøkelse så er heter KMs membran duracoat! Kan godt hende jeg er offer for en hype i så tilfelle. Jeg er selv ingen bruker av det virkelig ekstreme slaget, men har fulgt rådene til de jeg kjenner som er det. Men når det er snakk om plagg på et såpass høyt nivå kan det hende at alt egentlig overgår det meste "vanlig" iherdig bruk kan utsette de for. Takker for korrigeringen! Jeg skal følge litt mer kritisk til hvordan Freke buksa og Froste jakka oppfører seg :shock: Kosta faenmeg flesk, så kanskje jeg burde det uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KM's membran er Cutan. Duracoat er forsterkningsmateriale.

Skal bli interessant å høre dine erfaringer Bugge da cutan'en ofte blir slaktet på forumet til www.utsidan.se . Men det er vel oftest sømkvaliteten som blir slaktet, kanskje ikke akkurat cutan'en. Hvem vet kanskje den virker!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg tenkte å satse på eBay denne gangen, og der er det lite med Klättermusen, dessverre.

Hadde vel egentlig gått for Arcteryx sin Alpha SV - men fant ut at det kanskje kan være verdt å sjekke alternativene, særlig mtp at jeg ikke er klatrer; da blir det fort mindre slitasje.

Noen som har erfaringer med Mammut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Marmot Exum. Veldig lett skalljakke som tåler masse slitasje. GoreTex Pro-Shell. Er muligens noe kort i ryggen, men er ellers storfornøyd. Koster 4400.- på XXL.

TH

Har hørt at skalljakker kan fryse og bli stive i kulde, stemmer dette? Kanskje man uansett bør ha på seg andre jakker når det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fred, skalljakker blir stive i sterk kulde!!!

Goretex ol..

blir for tette og et lite "is-/snø-lag" legger seg på innsiden. Vreng jakka og rist det av, selv om du samtidig mister all oppvarmet varme innafor. Et tips er å gjøre denne handlingen 10 min før pause, for egentlig er det katastrofe å slippe ut varme i streng vinterkulde!

Bomull..

blir også fuktig, spesielt på ryggen etc (uungåelig ved bruk av sekk) og fryser delvis til tilnærmet "flatbrød". Dette må du faktisk leve med vinterstid ved lave temperaturer, såfremt du ikke stormtørker i teltet på kveldstid (men det tar du vel ikke med drivstoff til!)

No dritt her er ved bruk av dunjakke under pauser etc. Da tiner isen og trekkes ut i dunjakka som ikke er no gøy...

Alt i alt, intet er perfekt bortsett fra huden du klyper deg i underarmen på, men dithen har vi desverre ikke kommet ennå i skallbekledning :?

......Og nærmere kommer du ikke et fasittsvar pr 2008 :)

(Personlig foretrekker jeg bomull såfremt jeg er skråsikker på at hele turens lengde foregår under 10 kalde"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min Exum (Marmot) ned i 14 blå. Følte at dette gikk fint, selv om jakken ble ganske stiv og keitete. Synes dette er bedre med pro-shell enn GTX (forrige "pro-modell"), da pro-shell benytter et annet stoff på innsiden (inn mot huden).

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Ser at du har kjøpt deg jakke, men jeg kan jo nevne at jeg hadde TNF Stitchless Fountainhead. Leverte den akkurat inn og fikk reklamasjon på den grunnet delaminering. Synes heller ikke jakka var spesielt vannavstøtende. Det lakk vann inn i albuepartiene der hvor det er softshell. At det ikke er sømmer i jakka var ikke noe problem, men jeg vil heller gå for en jakke uten softshell eller TNF`s Hydra Vent neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale både Norrøna Recon serien og Haglofs sin Crux jakke på det varmeste!

Syke jakker begge to, men prismessig er haglofsen betraklig mye mer snill for lommeboken :D

Mistet reconjakken min etter 1 års bruk, men var så og si ingen slitasjer på stoffet i det hele tatt! Har samme erfaring med Crux jakken som jeg kjøpte som "arvtager", ikke noe å påsi ang kvalitet og løsninger (lommer ol.)!

Har hørt mye bra om Alphajakken, og regner med at det ikke er veldig mange som har erfart noe annet..!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

passform og bruksområde er stort sett overordnet alt annet, så folk som ikke passer så godt i alphajakka vil kanskje ikke ha så bra erfaring.

og skal man ha den til å gå turer i nordmarka så finnes det mange andre jakker som kan gjøre vel så bra jobb.

Kjøper man noe man liker farge/fasong på, som har lommer på riktige steder til det du skal bruke den til, og hette tilpasset det man skal ha den til i ett teknisk stoff fra en nogenlunde kjent produsent, har jeg vondt for å tro att man blir misfornøyd uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale både Norrøna Recon serien og Haglofs sin Crux jakke på det varmeste!

Syke jakker begge to, men prismessig er haglofsen betraklig mye mer snill for lommeboken :D

Mistet reconjakken min etter 1 års bruk, men var så og si ingen slitasjer på stoffet i det hele tatt! Har samme erfaring med Crux jakken som jeg kjøpte som "arvtager", ikke noe å påsi ang kvalitet og løsninger (lommer ol.)!

Har hørt mye bra om Alphajakken, og regner med at det ikke er veldig mange som har erfart noe annet..!?!?

Kan også gå god for Norrøna Recon jakka, makan til god jakke til å bruke til alt fra telttur til hlyfjellsjakt skal du lete lenge etter! Meget slitesterkt stoff, masse praktiske løsninger med lommer, feste til pels på hetta, stooot og god hette, langt snitt, jakka har rett og slett alt! Det er vel en grunn til at den brukes av spesialstyrkene i forsvaret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en Recon jakke.

Bra jakke, skikkelig panser, men den er VELDIG tung og "puster" MYE dårligere enn min Arcteryx Alpha jakke.

Recon har dobbelt stoff på flere steder, det gjør at den blir mye tettere.

Lommene nede på Recon synes jeg er håpløse, de er i veien for hoftebeltet, og når man har noe i lommene har de en tendens til å "stikke ut" under jakkekanten.

Jeg har en jakke til, en Mountain Equipment Kongur.

Det må være nær den ultimate fjelljakken etter mitt syn.

Den brukes på Polturer og ekspedisjoner.

Bra lengde. Bra hette. Store lommer. Virker veldig solid.

Passformen er for meg helt riktig.

Veier halvparten av Recon, har like gode løsninger (det eneste den mangler er feste til pelskant..) og "puster" MYE bedre.

Ofte på tur har man jo skalljakken i sekken og da er som sagt Recon veldig tung og veldig stor i sekken.

Kongur anbefales på det varmeste!

De har den på Sportsnett og Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borrelåsen er lange stykker 10 cm (?) med 3-4 cm mellomrom mellom hver. Helt øverst opp mot hodet er det et langt, helt stykke.

Jeg liker å ha klaff foran glidelåsen. Borrelåsen sitter godt, slik at man kan lukke fronten uten glidelås, men med borrelås og knapp nede, evt også knappen oppe, dette for å øke ventilasjon/lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.