Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til 2 dagers tur nær Tr.heim?


0lav

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da jeg driver å trener litt til jeg skal inn i millitæret så har jeg tenkt meg på en liten fjelltur, men problemet er at jeg ikke har peiling på hvor jeg skal gå. :D

Nå i første omgang har jeg tenket på en tur hvor jeg må overnatte 1 natt, og det hadde kansje vært artig å gått opp på en topp som ett lite mål for turen.

Har tenkt å gå turen ved hjelp av kart og kompass og det hadde også vært fint om det ikke er for folksomt der. :lol:

Hadde også vært fint om dere kunne ha kommet med tips til hva jeg bør huske på når jeg skal ut på tur og andre ting som jeg kansje bør tenke på, da jeg selv ikke har vært på så alt for mange lange turer før.

Har planer om å gå turen i sommer, om ca. 2-3 uker.

På forhånd takk og en god sommer! :)

Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Fra Trondheim har du mange muligheter. Ved 1 overnatting fungerer bymarka bra. Der det ikke er markert "veier" og øverst i marka finner man mindre folk. Men folk er det hær. Topper i bymarka er vell tindene geitgjellet, gråkallen og storheia, men disse kan man definere som små åser xD

- Trollheimen ligger nærme Tr.heim. Eventuelt buss fram, eller bil og man har mange muligheter til å bestemme hvor lang turen skal være. Hvis du r ute etter fjell i nærområdet anbefales trollheimen.

- Dette gjelder også Dovre som ligger veldig nærme trollheimen. Hær finner du snøhetta som ligger i et fantastisk fjellområde.

- Sylane (rundt tydalsområdet) ka man bestemme selv om man vil på fjelltopper eller ikke. Fin natur, hvor du har flere muligheter:)

Dette er blant de nærmeste fjellområdene (til Trondheim) som alle er flotte områder som anbefales på det sterkeste. Bestem deg hvor du vil gå, og se deretter på kartet. Uansett, Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Trollheimen høres veldig bra ut! Har muligheter for å bli kjørt dit så da går det greit.

Men er det noen ruter der dere vil anbefale? Hvor starter jeg og hvor går jeg til?

Kan jeg bruke dette kartet, eller blir 1:50 000 en for stor målestokk? Og er kartbutikken.no er grei plass å kjøpe det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ville brukt det kartet. synes 1:50 000 er det beste for turer i fjellet.

En turmulighet er inn til Trollheimshytta fra Jøldalshytta. Her er det tre mulige ruter så du ikke trenger å gå samme vei fram og tilbake.

Sjekk turistforeningens info her: http://www.turistforeningen.no/cabin.php?ca_id=1&fo_id=6292

Du kan gå over Trollhetta, Geithøtta eller gjennom Svartådalen. Fine ruter alle tre.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Hei og takk for svar!

Men er det noen ruter der dere vil anbefale? Hvor starter jeg og hvor går jeg til?

Kart:

Turkart trollheimen 1:75 000

er utgitt av folket som kjenner Trollheimen og dette kartet er riktig, både mht navn, landskap og påtegnete ruter.

Kjøpes rimeligst hos City Syd /nord, evt på Bruns bokhandel.

Om du vil ha en tur uten å gå i hælene på folk; start ved Resheim, gå TT stien til Bjønnaråa (4 timers tur, fin teltplass her)

Fra teltplassen har du to store toppturer like ved: Trollhetta og Rindhatten.

Tilbaketuren: Tja over Liagarden til Trollheimshytta (4-5 timers tur) eller korteste veien over Åkerdalen til Jøldalsshytta (3 timers tur)

Ellers har jeg jo enddel andre turforslag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut! Men tror jeg utsetter turen til trollheimen litt, først har jeg nå tenkt på en tur nær Selbu, da jeg var oppe på Vekta å så for noen dager siden, og det så veldig bra ut.

Mottok idag 1:100 000 kart over Sylan, og 1:50 000 kart over Trollheimen, men kunne ha tenkt meg 1:50 000 over selbu/sylan også.

I selbu har jeg tenkt å gå ifra Vekta mot Gråfjellet og Litjskarven, før jeg går nedover og følger løypa mot Schulzhutta også gå mot nord-vest oppover mot Vordfjellet, Holmfjellet og Brenntoppen før jeg kommer tilbake til parkeringsplassen på vekta igjen. Høres dette ut som en grei tur, og dekker dette kartet hele dette området? Evt. forslag til endringer i ruten?

Er det foresten noen i Trondheim som selger slike Topokart, eller må jeg bestille på nett?

Takker igjen for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør sørover til Soknedal, ta av mot Budal, kjør inn mot Bjørgan, ta av inn mot Sommervollvollan(!). Da har du Litjfjellet, Sandfjellet og området der å boltre deg på. Sandfjellet ligger i nordvestenden av Forelhogna nasjonalpark, og det skulle vel være nok til å holde deg i aktivitet i noen dager. Nydelig terreng! Lå akkurat der inne i telt sammen med kone og barn, hadde det suverent! :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.