Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyngst mulig sekk på fjellturen?


DagHE

Anbefalte innlegg

Viktig å pakke for det som KAN skje, ikke bare for det man har planlagt. Jeg går ofte med litt tyngre sekk enn turkameratene, og det er ikke få ganger at jeg har måttet trå til med noe av det ekstra utstyret jeg har med, fordi de har for lite.

Jeg bruker f.eks ikke dunpose selv om den er lettere. Blir den våt er det slutt på isolasjonen.. Jeg har med mat for et par dager ekstra (på nødrasjon) i tilfelle jeg blir liggende fast (ulykke eller uvær). Går ikke på lengre turer uten Jervenduk.

Det er ikke få ganger jeg har dradd opp førstehjelpspakka og gitt plaster, compeed, bandasje osv til folk som ikke har sånt med. For et par år siden hjalp jeg en stakkar som hadde ødelagt bindingen på skien under Hardangerjøkulen. Litt ducttape og ståltråd festet skoen til skien lenge nok til å komme ned til Finse.

Hvordan folk kan komme avsted om vinteren med sekk under 20 kilo er utenfor min fatteevne. Man MÅ ta høyde for å kunne tilbringe et døgn ute uten å fryse i hjel...

Og så litt "kos til kaffen" da...

Det hadde selvsagt ikke gjort noe om sekken var 5 kilo lettere, men jeg går ikke på akkord med sikkerheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Lett eller tung sekk?

Som gammel hjelpekorpsmedlem så har jeg nok lagt meg til vaner når det gjelder utstyr i sekken som mange ikke ville drømme om.

Jeg har også vert med noen år som turleder i Turistforeningen og min helt klare mening er at veldig mange av deltakerne på Turistforeningens fellesturer går i fjellet med en uforsvarlig lett sekk. Turistforeningen oppfordrer også folk til å gå med lett sekk. "Du finner jo stort sett det du trenger på hyttene". (Hvis du kommer frem ja.)

Jeg pakker alltid sekken med tanke på hva som kan skje, ikke bare det jeg ønsker skal skje. Dette fører ofte til at jeg får en sekk som er i overkant av det som er ideelt for min kroppsstørrelse og bæreevne, og det er ikke alltid like bra.

Det er nå over tre uker siden jeg kom hjem etter en ukestur med for tung sekk, og jeg sliter fremdeles med ettervirkninger.

Knær og ankler har nok fått litt mer juling enn de hadde godt av.

Det är nog inte vikten som oförsvarlig, utan ofta packningens sammansättning. Folk bär ofta med för mycket av fel saker. Självklart ska man ha beredskap för diverse strul, t ex att ryggsäcken går sönder, vilket hänt mig två gånger, men jag går verkligen inte med två kök eller extra tält

för den händelsen det ena skulle gå sönder. Sjukvårdsartiklar vet jag av erfarenhet vad som kan behövas, osv, matbehovet har jag också koll på.

Nu tänker jag ofta på säkerheten, t ex under nedstigning flera hundra höjdmeter från pass på, säg, 2600 möh, där en rullande sten kan få

allvarliga följder. Då hjälper det att vara lättpackad. Höjdskillnader på 1000 meter under etappen. är vardagsmat för mig

Ännu en aspekt är förstås min önskan att hålla packningen enkel, överskådlig och lätthanterlig, speciellt under den långa resan - senast var det väl 30 timmar.

Skrymmet kan också betyda en del på utsatta passager.

För 6 år sen gick jag tio dagar i Jotunheimen med 18-19 kg packning. Åtminstone en gång var det i mesta laget, när jag skulle över vid Kvitevatnets

utlopp, där det gäller att ta sig från sten till sten och hålla sig kvar.

Här är några exempel på hur jag minskat min packning de senaste 6-8 åren utan att avstå det ringaste från komfort.

Ryggsäck:

Förr 3 kg; nu 1.8 kg; UL <1 kg

Tält:

Förr 2.2 kg, nu 1.7 kg, UL < 1kg

Madrass:

Förr 0.8 kg, nu 0.35

Sovsäck:

Förr 1.6 kg, nu 0.6 (har använt dun under 210 nätter med mitt nuvarande tält, aldrig haft problem med det).

Lägerkläder:

Förr 1 kg, nu <0.3

Lägerskor:

Förr 0.7 kg, nu 0.03

Handduk:

Förr 2-3 hg, nu 0 (VEM använder handduk på en tälttur???)

Regnkläder:

Förr 8 hg, nu 4.

Av bara farten har jag sparat här och där på mindre saker, helt enkelt genom att alltid välja lättare när jag köper nytt. Fördelar går alltid att kombinera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig diskusjon dette her...

Jeg har en komfortgrense på 18-20 kilo på tur, over dette får jeg klart mindre glede av turen.

Med en slik grense må man tenke systematisk vekt, så jeg er nok en av disse vektjegerne (dog ikke ekstrem a-la- avkappet tannbørste..).

Jeg vil heller være vektkritisk enn å få redusert turopplevelsen, for det er masse flott utstyr som øker turgleden.

La oss få holde på i fred, alle er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at noen kilo for mye i løpet av noen timers tur stjeler noe av reservekreftene som skulle vært der når det trengs. (m.a.o : lett vekt er også et sikkerhetsspørsmål på langtur!) Men det må aldri gå på bekostning av grunnleggende sikkerhetsutstyr.

Min beste vektsparing var å droppe 10kg av kroppsvekten :) (samtidig som jeg økte styrken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrass, Ridgerest, c:a 320 gram. Duger åt min rygg, men gärna lite kläder i huvudänden. (vad som betyder mest för komforten är att marken är jämn och inte lutar!)

Sovsäck, Mountain Equipment, komfort +2 om jag minns rätt. Finns många modeller. Har även en lite tyngre för kallare förhållanden, den väger väl 800 gram.

Tält: Akto - de väger numera 2 hg mindre! Hr inte prövat enkelvägg eller tarp, eftersom jag gillar värmen. Det handlar om

5-10 grader varmare än omgivningen i gryningen, åtm. sommartid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en komfortgrense på 18-20 kilo på tur, over dette får jeg klart mindre glede av turen.

Da har vi samme komfortgrense, men jeg kan derimot ha like stor glede av turen med 25 kg på ryggen. Det går bare litt saktere og jeg klarer kanskje ikke å gå så langt.

Synes forøvrig marmottas liste ser grei ut, men posen er for kald for meg. Det er kun på store ting som telt, ryggsekk, og sovepose jeg ser litt på vekten når gammelt skal erstattes med nytt. Det viktigste for meg vil uansett være funksjonalitet og kvalitet. Synes lettvektsutstyr generelt har litt stive priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er 160cm og 53kg i skrivende stund. Når jeg skal dra med meg det som trengs, sier det seg selv at jeg er ganske ivrig på å begrense ubehaget. Jeg har få problemer med 25kg, men når det nærmer seg 30 er det ikke så artig lenger. Det er nesten en dyd av nødvendighet å redusere vekten dersom tur skal være artig. Og da får en knipe inn der en kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Vel, jeg er 160cm og 53kg i skrivende stund. Når jeg skal dra med meg det som trengs, sier det seg selv at jeg er ganske ivrig på å begrense ubehaget. Jeg har få problemer med 25kg, men når det nærmer seg 30 er det ikke så artig lenger. Det er nesten en dyd av nødvendighet å redusere vekten dersom tur skal være artig. Og da får en knipe inn der en kan.

Æ e 1,62 og 79 kg, forrige helg bar jeg sekk på rundt 50kg! Hadde med kajakk og diverse opp på en "kose" tur. Går grett en times tid, men tungt e det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar på tur tenker jeg ofte vekt. Er ikke behagelig å dra på tur med sekk som er altfor tung, selv om jeg fint kan gå med det. Ting som telt, sovepose og lignende er saker som det er mulig å spare inn mye vekt på ellers foretrekker jeg å heller fokusere på hvor magne ting jeg tar med, ikke på hva det veier. Synes det gir en god følelse av å klare seg med få ting på tur og da får jeg mye av vekttanken med på kjøpet. Har ikke noe i mot at folk tenker vekt, men synes det blir litt pinlig når folk som skal ut på en lett helgetur begynner å telle hvert enkelt gram. Om skjea veier 5 eller 7 gram har ikke etter mitt syn noen betydning før du skal på polferd. Blir litt merkelig om folk skal droppe sjokolade på turen for å få vekta ned i 13,5 kilo i stedet for 13,7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi samme komfortgrense, men jeg kan derimot ha like stor glede av turen med 25 kg på ryggen. Det går bare litt saktere og jeg klarer kanskje ikke å gå så langt.

Synes forøvrig marmottas liste ser grei ut, men posen er for kald for meg. Det er kun på store ting som telt, ryggsekk, og sovepose jeg ser litt på vekten når gammelt skal erstattes med nytt. Det viktigste for meg vil uansett være funksjonalitet og kvalitet. Synes lettvektsutstyr generelt har litt stive priser.

"Komfort" betyder givetvis olika för olika personer. Om gränsen +2 är bokstavligt sann så betyder det att jag klarar ett par minusgrader

utanför tältet; temperaturskillnaden i gryningen kan vara 5-10 grader sommartid, vilket många glömmer.

På min senaste resa hade jag frost på tältet en morgon när jag packade det, vilekt jag inte skulle gissat när jag vaknade.

800-gramssäcken har påstådd komfort -3, vilket kan vara bra att ha på låglandsvandring i mars-april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så morsomt at dere diskuterer den avkuttede tannbørsten hele tiden :roll: Jeg kuttet min tannbørste så den skulle passe i spisesettet mitt, og gjett om jeg fikk høre det! Jeg er også 170, og har lyst på kort sovepose - passer meg bedre, mindre å bære, mindre å varme, koster det samme... Kort exped liggeunderlag gir mindre å "blåse" opp, føttene kommer ikke høyere enn overkroppen, også passer det bedre til bruk i f.eks. en lavvu. Ett stormkjøkken på 3-4 pers er nok. Når man har spart seg for 200 gram på ti ting blir det plutselig to kilo, og for min del har det ikke gått utover komforten ennå. Skal jeg på en fellestur så lar jeg aldri de andre gå klar av bæringen, for de kompenserer alltid uansett ved å ta med ekstra mye unødvendig stæsj. Det er viktig å vite hvor lite man trenger av basisutstyr så man kan få med seg nok hvis det virkelig teller, som på klatretur, vintertur o.l..

Komfort er nok noe som sitter 50% i hodet og 50% i faktisk situasjon for ganske mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig i at det er lov å bruke hodet, og det går jo like mye begge veier.

hvis vekt og volum ikke er så farlig, så ta med deg to reinskinn, lavvu og en vedsekk, for all del!

jeg kommer aldri til og gidde og slepe mer enn jeg må , er ikke snakk om att jeg alltid skal ha for lite men

jeg vet selv av når kjekt-å-ha tankene slipper til, så blir det to gensere, en liter bensin og litt annet småtjafs som

aldri blir brukt. Å tenke vekt betyr ikke at man skal klippe endene av lissene og kutte tannbørsten, men

kanskje at man surrer en meter sølvteip rundt bensinflaska istedet for å ta med seg hele rullen, og tar med seg en liten

tube tannkrem istedet for en kilosboks fra smartclub.

kanskje du bare trenger skje, og kan la flåkniven og gaffelen ligge hjemme?

Vekt på rusleturer på vidda er en ting, men skal du rangle/klatre så er det plutselig mye annen dritt som skal i sekken,

klatreutstyr blir lett +10kg på en allerede god sekk (overnatting, mat, varmt tøy etc) og skal du jogge opp og ned i fjellet er

de ekstra kiloene en hindring, så lett er det.

Man MÅ nesten tenkte vekt i slike tilfeller, for i det hele tatt rekke og gjøre det man skal.

Men for all del, dere som har med dere kaffekjel av kobber og vedsekk, kos dere, men ikke rakk ned på folk som

prioriterer annerledes fordi de vil andre ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det her blir litt à la

"er overraskelsen at det ikke er noen overraskelse?"

bare "er poenget med turen at det ikke er noe poeng med turen?"

Man skal vel noe når man først er på tur, og da er vekt, volum og upraktisk utstyr ingen vits i å ha! Hvis det man skal på turen er å lage god mat av ting man finner i skogen, eller å lage bål for å sitte rundt det og drikke kaffe, så er jo en vedsekk og en kobberkjele velegnet spesialutstyr for sånt. Opplevelser får man i fleng uansett, men jeg har lært av smerte (uten at det resulterte i klokskap og skade såvidt jeg vet..) og kommer aldri til å kombinere mange typer tur i samme lenger. Det blir for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Det mange irriterer seg over er vel at det finnes fanatikere som teller gram også på korte sitte-rundt-bålet-turer...

Fanatikere? Jeg finner det mer fanatisk å irritere seg over at noen teller gram enn at noen gidder å sage over tannbørsta. Hvorfor irritere seg over hva andre gjør? Pleier du å bli plaget av gramtellere når du er på båltur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Fanatikere? Jeg finner det mer fanatisk å irritere seg over at noen teller gram enn at noen gidder å sage over tannbørsta. Hvorfor irritere seg over hva andre gjør? Pleier du å bli plaget av gramtellere når du er på båltur?

Det mest fanatiska är förstås att, som OP, irritera sig över saker som inte har ett dugg med verkligheten att göra.

Jag är iaf botad från fördomen att detta slags

fördomsfullhet skulle vara ett svenskt fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å si det marmotta, men fordommer lever desverre i beste velgående her til lands også.

Viktig å pakke for det som KAN skje, ikke bare for det man har planlagt.....

Hvordan folk kan komme avsted om vinteren med sekk under 20 kilo er utenfor min fatteevne. Man MÅ ta høyde for å kunne tilbringe et døgn ute uten å fryse i hjel...

Og så litt "kos til kaffen" da...

Det hadde selvsagt ikke gjort noe om sekken var 5 kilo lettere, men jeg går ikke på akkord med sikkerheten!

Sorry Lompa, det er ikke nødvendig å pakke for alle eventualiteter!!!!!!!!!

>> Er du erfaren nok får du bla ikke gnagsår, da tas isåfall nødvendige tiltak før du drar på tur osv osv......

>> De fleste av oss som surret rundt i vinterfjellet ei ukes tid med 30 kg for 20 år siden, har forstått at komforten er den samme idag med under 20 kgs sekk

.... Faktisk langt høyere komfort pga vektreduksjon

>> Reduksjon av vekt i sekken har ingen verdens ting med hverken sikkerhet eller komfort å gjøre, det handler kun om erfaring el mangel på sådan :wink:

Ut og prøv, såfremt viljen er til stede, og endringsviljen ikke er helt borte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritasjonen har sitt utspring i at man blir lei av å høre alt gnålet om hvert enkelt gram...(ikke kilogram, GRAM)

Man trenger ikke være forberedt på alle mulige eventualiteter, men det ble heller ikke sagt. Det som ble sagt var vel at man skulle være forberedt på de overraskelser som fjellet kan komme med?

Igjen: Er helt med på å tenke vekt, men synes det blir for dumt når man teller enkeltgram på korte helgeturer i skog og på fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritasjonen har sitt utspring i at man blir lei av å høre alt gnålet om hvert enkelt gram...(ikke kilogram, GRAM)

Man trenger ikke være forberedt på alle mulige eventualiteter, men det ble heller ikke sagt. Det som ble sagt var vel at man skulle være forberedt på de overraskelser som fjellet kan komme med?

Igjen: Er helt med på å tenke vekt, men synes det blir for dumt når man teller enkeltgram på korte helgeturer i skog og på fjell.

Nå svarte jeg Lompa spesifikt da, men jo mer erfaren du er, jo mindre overraskelser kommer og desto færre eventualiteter trenger man å bekymre seg for!

Det er jo et kvantesprang mellom erfaringsgrunnlaget blant medl her!

Jo mindre erfaring, jo tyngre sekk, slik er det, og slik har vi med svært solid erfaring opplevd det også i hine håre dager.

Fortsatt "sliter" :) jeg med ett par tidl kompiser fra, og som fortsatt er i mil, med vekt i sekken. Nå tar jeg kun min del, og jammen blir sekkene deres litt lettere for hver tur.

Ingen oppegående kutter tannbørsten for en ukestur, men at noen lar seg irritere av såkalte GRAM, ja da har man jammen små bekymringer ellers;)

Det er ikke tøft å bære tungt, kun veldig dumt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre erfaring, jo tyngre sekk, slik er det, og slik har vi med svært solid erfaring opplevd det også i hine håre dager.

Bare for å kverulere litt :) så begynner man vel "karrieren" med litt for lite i sekken. Men etter første skikkelige møkkaværsturen, gjerne slik at man bare såvidt finner frem til en hytte, så går man til den andre ytterlighet med 40 kilo i sekken uansett årstid og turforhold. Etter en stund som man får mer erfaring går vekten ned igjen.

Jeg har begynt å droppe dunjakke i tillegg til soveposen. Det holder med soveposen for blir det skikkelig møkkingsforhold så graver man seg ned og kryper inn i posen. Dunjakken er egentlig overflødig. Samme gjelder telt. Er det skikkelig møkkings vil det sannsynligvis også være for harde forhold å sette opp teltet. Da er det bedre med en bivvypose på under kilo'n. Sekken kan egne seg liggeunderlag udner bena slik at man kun trenger et kort liggeunderlag.

En finurlig sak er å saumfare butikkhyllene etter mat som gir mest mulig "bang for the weight" - altså har mest mulig energi per gram. Det er utrolig hvor mye digg mat man tar med på tur når man tenker slik. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.