Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex jakke


cheetah

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter helårs gore-tex jakke.

Den skal være lett uten foring, samtidig som den skal tåle surt høstvær på høyfjellet.

Den skal kunne maskinvaskes.

Den skal ha bøyelig "stålbøyle" innebygd i hette.

Den skal ha snøring i midjen.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Arcteryx Alpha jakken virker det som mange er fornøgd med, meg sjølv inkludert. Lett jakke (600g) med utruleg bra passform. Det er ein klatrejakke, men egner seg like godt som vinterjakke/sommerjakke.

Den har ikkje stiv hettekant, men ein slags skyggekant som fungerer like godt (har prøvd den i liten storm - ingen problemer). Den har snøring i livet.

Prisen er litt stiv, ca 5000,- i Norge. Ned i 2500,- i utlandet.

Link til Arcteryx Alpha

Det er sjølvsagt mange andre gode jakker på markedet.

Klattermusen (http://www.klattermusen.se) vurderte eg også før eg til slutt tok Arcteryx'en. E-Vent stoffet som brukes der skal visst ha veldig gode pusteegenskaper

Kjenner ikkje så veldig godt til dei nye Norrøna-modellane, men Norrøna har jo hatt mange bra jakker tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretexjakker er grisedyre og grisebra! Er egentlig ikke så farlig hvilket merke man velger, men kjøper man Patagonia, Marmot, North Face e.l. får man garantert noe som er "bra nok"

Ergo: Kjøp en jakke av anerkjent merke på tilbud! Iblant får man goretexjakker billig hvis det er en litt ukurant farge eller fjorårets modell.

Det finnes endel andre pustende plastmaterialer (triplepoint osv..) som ligner Goretex. Har ikke erfaring med de der, men utfra hva andre har sagt er de bra de og, men ikke fullt så bra som originalen.

Passform er viktig. Jakka skal ikke være for svær fordi det da blir for lang avstand mellom kroppen og jakka slik at det dannes kondens på innsiden. Samtidig skal den være svær nok til at man får plass til gensere osv inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det bare et alternativ og det er Norøna Trollveggen!!!

Kjøpte min første for snart 10 år siden og den er like god den dag i dag, takket være godt vedlikehold. Den fungerer i all slags vær og ikke minst, den er svært robust og slitesterk.

Du kan f.eks kjøpe en brukt Trollveggen. Gå inn på steepstone.com på bruktmarked. Gjorde det selv i fjor, da jeg bare måtte ha en til :? En runde i vaskemaskin, med påfølgende impregnering og jakken er god som ny, om ikke bedre, til en tredjedel av prisen!!!

Uansett valg, lykke til med din nye Gore Tex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er utrolig mye bra jakker i markedet nå for tiden. Har nettopp anskaffet meg en fjelldress fra Norrøna - Recon jakke og bukse. Har prøvd jakken et par ganger her på Vestlandet (og her regner det som kjent endel). Blir fortsatt våt, men regner med at mesteparten kommer innenfra. Ellers virker det som om dressen puster bra og er bra vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du må hvertfall ikke kjøpe Gore - Tex fordi noen har lurt deg til å tro at den er vanntett, for det er den ikke og vil heller aldri bli det.

God tur :lol:

Basert på??? Riktig vedlikehold = regelmessig vask & imp holder jakken tett. Ja, det vil komme litt vann gjenom der stoffet er utsatt for trykk, eks: om du sitter i en båt i vann over lengre tid, skulderstropper på ryggsekk etc...

Men, gore-tex er vanntett så sant du overholder puntene ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Basert på??? Riktig vedlikehold = regelmessig vask & imp holder jakken tett. Ja, det vil komme litt vann gjenom der stoffet er utsatt for trykk, eks: om du sitter i en båt i vann over lengre tid, skulderstropper på ryggsekk etc...

Men, gore-tex er vanntett så sant du overholder puntene ovenfor...

Ved bruk langs kysten med saltvann og salt i luften kortes levetiden på gore-tex betraktelig dersom den ikke vaskes ofte. Saltkrystallene skjærer nemlig i stykker fibrene :lol: Altså salt+bevegelser=ødelagt gore-tex. Plagget/jakken bør derfor vaskes/skylles ofte. Men vask sliter også på plagget :lol: Men her var det vel snakk om jakke til bruk i høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ved bruk langs kysten med saltvann og salt i luften kortes levetiden på gore-tex betraktelig dersom den ikke vaskes ofte. Saltkrystallene skjærer nemlig i stykker fibrene :lol: Altså salt+bevegelser=ødelagt gore-tex. Plagget/jakken bør derfor vaskes/skylles ofte. Men vask sliter også på plagget :lol: Men her var det vel snakk om jakke til bruk i høyfjellet.

Sant så sant!

Derfor e det viktig å vaske plagget så skånsomt som mulig, ikke sentrifuge & heller ikke det "hardeste" programmet du har på maskinen. Ullprogram el.l er det beste (så sant plagget ikke er skikkeligt gjennomtrukket av skitt, tenker da på svette ol. ikke jord som løsner med en gang det kommer i vann)...

Mange lar være å vaske goretexplaggene sine for å "spare" menmbranen, men i virkeligheten er dette mot sin hensikt, da det vil snarere vil ødelegge plagget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler meg ihjel :lol::lol:

Gore - tex er vanntett hvis at det og dersom at det......

Det blir det samme som å si at hustaket mitt er tett, men bare dersom alle taksteinene ligger riktig.

Regnestykket med Gore Tex er enkelt, dersom fuktighet kan gå en vei nemlig fra kroppen og ut, kan det selvsagt gå andre veien også. Men det er helt riktig, trykkforskjell er nøkkelen. Høyere trykk på utsiden, fører til at svetten fordamper men klarer ikke å trenge igjennom og tilslutt vil dampen igjen gå over i dråpeform fordi at mengden blir for stor og kroppstemperaturen faller. Veldig vanlig i regnvær hvor man holder et relativt høyt aktivitetsnivå. Til slutt vil trykkforskjellen føre til at du ikke bare blir våt av din egen svette, men også regnet trenger igjennom membranen.

Det er også helt riktig at ved å sitte i vann eller snø for den saks skyld, samt skulderstropper vil også føre til at trykket blir for stort og vann trenger inn. Poenget mitt med det hele er at det er feil å markedsføre Gore - Tex som 100 % vanntett, for det stemmer ikke. Greit nok at ved å oppfylle visse krav som å unngå å sitte i snø, unngå å bruke ryggsekk, unngå å bruke den i regnvær og svette samtidig. Men hva er poenget da???

Misforstå meg rett. Som nevnt tidligere i dette innlegget, jeg sverger til mine to Trollveggen jakker i all slags vær, året rundt og er strålende forrnøyd. Men det er fordi at for mitt bruk (og mange andres) er det det opptimale av det jeg kan forlange av et ytterplagg. Hadde det vært mulig å lage en jakke med de samme egenskapene som huden, 100 % vanntett uansett forhold og pustende, ja så hadde det sikkert blitt gjort, men det er pr i dag ikke mulig.

Derfor, Gore Tex er ikke vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ler meg ihjel :lol::D

Gore - tex er vanntett hvis at det og dersom at det......

Er klar over at det er noe "morsomt", men på samme tid er det som du selv sier, sant! :lol:

(At alle diskusjoner ang membraner i de aller fleste tilfeller er rettet mot gore-tex er på en måte å sette gore i "dårlig lys". Ingen av de andre membranene på markedet kan pr dags dato gjøre en bedre jobb - overall - enn hva gore-texen gjør.. Ikke det at det bryr meg, men :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex, Sympatex, Finetex, Triplepoint og gudene vet navnet på alle desse membranene. NESTEN det eneste som skiller dem er vel navnet. Det finnes fabrikker i Østen som produserer flerer typer membraner på samme fabrikk, så det er egentlig snakk om penger, lisenser og merkevare. Norønna har lisens for å bruke Gore - Tex, Lowe Alpine bruker Triplepoint, osv...

Men at Gore - Tex alltid kommer godt ut i tester er vel neppe tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ganske teit å skrive 100 % Waterproof Guaranteed og Guaranteed to keep you dry på alt av utstyr da egentlig, er jo bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ler meg ihjel :D:D

Gore - tex er vanntett hvis at det og dersom at det......

Det blir det samme som å si at hustaket mitt er tett, men bare dersom alle taksteinene ligger riktig.

God sammenligning. Hvis ikke gore-tex vedlikeholdes/passes på..... På samme måte som jeg smører inn skinnstøvlene med fett for at de ikke skal trekke vann, eller impregnerer buksa mi. Vedlikehold :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.