Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skal kjøpe fjellsko til ei av døtrene, trenger råd til valg av modell


ottolund

Anbefalte innlegg

Kravet er i utgangspunktet at det skal være en god allbruk-fjellsko og med gore-tex, det vil si vanntett, og helst i prisklassen kr 500 til 1,000, men bør vi betale mer for å få en god nok sko, gjør vi det.

Vi har sett oss ut dette utvalget på XXL og kanskje modellen La Sportiva THUNDER GTX som er ganske rimelig.

Har noen erfaringer med noen av disse modellene og kan komme med anbefalinger?

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, trenger råd om det og. Vi har enda ikke gått noen spesielt lange, tunge, turer sammen, typisk blir det max 1 - 2 mil og så inn i hus igjen. Jeg har to par fjellsko og et par fjellstøvler, alle med gore-tex, så jeg har ikke prøvd noe annet på mange år. Trenger selv en liten oppgradering på sokkefronten, såvidt jeg husker var det et par med anti-gnagsår konstruksjon som var de mest komfortable jeg har brukt, kjøpt på G-Sport, var vel mest av ull, og noe syntetisk, trolig for bedre elastisitet og slitestyrke. Anti-gnagsår delen bak på hælen var et dobbelt lag. Fungerte etter min mening perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at det blir veldig varmt og klamt med sokker kun bestående av ull. Det samme sa de i butikken.

Men det betyr vel ikke at du ikke kan bruke det.....?

Jeg bruker ull i mine GTX.

Du bør nok ta henne med på en prøverunde, finn noe som sitter godt på foten. Hvis hun fortsatt vokser vil de fleste holde tett til de ikke passer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Crispi Besseggen som en god fjellstøvel, noe dyrere enn du antyder. En tynn sokk innerst og en litt tykkere utenpå hjelper mot gnagsår. Lufting/tørking av føttene under marsjen hjelper også. Ull er helt greit, smak og behag :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Crispi Besseggen som en god fjellstøvel, noe dyrere enn du antyder. En tynn sokk innerst og en litt tykkere utenpå hjelper mot gnagsår. Lufting/tørking av føttene under marsjen hjelper også. Ull er helt greit, smak og behag :):)

Følger agno's anbefalinger hær:) Knall sko dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre slik med sko og fottøy, at de må passe til den fot som skal bruke de.

Har brukt ullsokker i gore-tex sko mer enn andre sokker, og føler at ull er komfortabelt.

Nå finnes det mye ulikt, og jeg foretrekker vanlig bomusllsokk med gammeldags ullsokk utenpå.

På vinteren er det tynn fin ull innerst i stedet for bomull.

Igjen er det nok mye smak og behag, dette fungere greit for meg selv om jeg har tendens til å svette en del på beina. Andre løsninger har baremedført ubehag og en tendens illeluktende ben og sko.

Har forøvrig forsøkt adidas s.k. fjellsko, nermest som joggesko av utseende, og dette er kjempe til kort tørre lette turer.

Ellers har friluftmagasinet (magasinet.no) hatt noe brukbart fottøy, p.t. bruker jeg sandaler derfra til hverdags. Ulempen er jo at man må til Oslo Eller Drammen for å prøve sko. (Sandalene utvider seg forresten enormt, og må kjøpes trange.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona kjøpte Haglöfs Track Q (Link til test) i fjor høst, fikk de for kr 1000,- på salg. På en 6-dagers tur i Trollheimen i begynnelsen av juli i år påstod hun at hun aldri har vært så tørr og bekvem på føttene før. Hun insisterte også på at hun ble tørr på beina etter å ha fått vann i skoene etter en vading!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.