Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av sko, bukse og jakke


breisladd

Anbefalte innlegg

Jeg har Hagløfs track Q fjellsko(goretex), feltbukse (som i millitæret), og Norrøna falketind jakke og bukse.

Fikk en noe ubehagelig opplevelse denne helga da det begynnte å regne på fjellet, skoene sugde til seg vann som svamper og det lakk litt gjennom noen sømmer på ryggen på falketind jakka. Og hadde likt å ha feltbuksa litt mer vann-avvisende.

Noen som vet om en bra impregnering til disse tingene?

Må vel ha en forskjellig type til hvert plagg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoene er jeg ikke helt sikker på, så vil ikke uttale meg. Men med jakken, så vil nokk dette være reklamasjonsrett om du sender den inn til leverandør (om den da ikke er for gammel). Buksa trur jeg det er bare til å spraye på med noe god impregneringspray, evt. en god voks. Men dette kan jeg ikke. Jakken bør du vertfall hørre i fra deg om hos leverandør, om det er som du sier; at den lekker i en søm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til buksa har jeg med godt hell vasket inn impregnering.

Syntes dette ble dyrt, og har testet biltemas Kalesjeimpregnering. Litt vanskelig å få sprøytet på overalt, men det virker. Tror ikke jeg gidder å gjøre den jobben mer når flaska er oppbrukt, så det blir nok vaskemaskinen med Prelle eller Nikvax igjen.

Sko krever generelt mye vedlikehold, det er en grunn til at forsvaret alltid vil ha nypussede sko.

Kjenner ikke dine støvler, men blir du våt på beina ville jeg vurdert å klage, er det lær utenfor så må det behandles, semskede er vanskelig å beholde pent, men det finnes spray løsninger. Generelt skal læret ha fett og ikke silikon hvis pusteegenskpene skal opprettholdes.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen til fjellreven er egnet for G-1000 stoff. Vet ikke om det vil ha noe spesiell effekt på denne buksa..

Voksen kan anbefalast på feltbuksa. Eg brukar det sjølv, og uavhengig av mine erfaringar, har eg fått det same anbefalt av folk som har brukt feltbuksa som arbeidsantrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.