Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkteknikk i preparerte løyper og løssnø?


johndani

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjørt en sesong telemark nå, etter flere tiår med slalåm. Jeg vet det kanskje høres dumt ut, men jeg er stolt over å kjøre telemark! :o Har stått og sett på alle andre på telemark og sagt: "Skulle ønske jeg kunne det der". Men i fjor tok jeg steget, meldte meg på dagskurs, og fikk en knallgod innføring. Kjørt masse i vinter og vår, og føler meg nesten på nivå med slalåmen allerede. Overgangen var mye enklere enn jeg trodde.

Men jeg har to spørsmål:

1) Hvor dypt skal man gå, og hvor stor avstand skal det være mellom bena i preparerte løyper?

2) Hvor dypt skal man gå, og hvor stor avstand mellom bena i løssnø?

Like spørsmål, men i forskjellig miljø. Men dette er jeg alltid usikker på når jeg kjører. Skal jeg bevege meg veldig dypt slik at det fremste beinet har en knekk på 90 grader i kneet? Og gjelder det i løssnø og i prep. bakker? Og skal det være lang avstand mellom føttene i begge kjøreforhold, eller kort?

Takk for hjelp! Gleder meg til snøen kommer for fullt igjen, og vil lære mer teori nå om sommeren :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I konkurransekjøring i preparerte løyper er det regler å forholde seg til. Du finner sikkert noe om det her: http://www.skiforbundet.no/t1.asp?p=51913&sb=133

Til kjøring i løssnø har jeg bare et godt råd: Kjør masse på forskjellig føre, og finn en kjørestil som passer deg. I vanskelig føre er det helt naturlig å sitte dypt for å få et lavt tyngdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.