Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur til Rondslottet


alfred97

Anbefalte innlegg

Vurderer en tur opp på Rondslottet i løpet av første helga i august. Er ikke kjent i området, men jeg har inntrykk av at mange her på forumet er det. Så jeg har noen spørsmål:

- Risikerer jeg mye snø i høyden?

- Hvor er det greit å starte fra? Tenker da på parkeringsplass og sånt, samt kortest mulig vei til fjellet. Kjører opp fra Lillehammer, så jeg antar at beste utgangspunkt vil ligge et eller annet sted langs Rv27 nord for Atnsjøen.

- Hvordan er terrenget de første kilometrene, i forhold til valg av skotøy?

- Leker litt med tanken på å fortsette over mot Vinje- og Storronden. Hvordan er mulighetene for å komme seg ned igjen fra Storronden på riktig side? På kartet ser det temmelig bratt ut, bortsett fra en lang rygg i nordøstlig retning. Er denne fremkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at august er den måneden som det er minst sannsynlighet for å møte på snø på Rondeslottet. Jeg var der i oktober i fjor, og da var det car 15 cm snø, men den var hard og fin og var nesten bedre å gå på en steinunderlaget en ellers ville gått på.

Kommer du fra Lillehammer, vil jeg tro at det greieste er å kjøre til Otta og så opp til parkeringsplassen ved Spranget like over Mysuseter. Derifra er det ca. en time å gå inn til Rondevassbu (betjent DNT-hytte) som er et fin-fint utgangspunkt for Vinjeronden, Storronden og Rondeslottet, Vesle- og Storsmeden. Vi var på Rondevassbu en helg og tok de tre første på lørdagen og de to siste på søndagen.

Terrenget er veldig greit og fint, og byr ikke på noen store vanskeligheter. Underlaget er stort sett stein av varierende størrelse, noe mer mose og sti de første høydemeterene. Man bør ha gode fjellsko, men da vi var på Rondeslottet i fjor, kom det en gruppe på 5 skiløpere joggende kun iført kondomdrakt og joggesko.

Fra Vijeronden til Storronden ser det nokså bratt ut (nord-flanken på Storronden), men det går nokså greit og uproblematisk å ta seg opp denne bakken. Skal du derimot gå ryggen fra Veslesmeden til Storsmeden (eller motsatt) så er denne mer krevende.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det kommer en fæl kuldeperiode de neste ukene så er sjansen for å måtte traske i snø veldig liten på Rondeslottet. Jeg gikk 8 av 10 topper der oppe for to helger siden (inkl. Rondeslottet), og det var knapt så jeg måtte sette foten min på en snøbre.

Angående sko anbefaler jeg absolutt fjellsko pga all steinen.

Som tkjoerlaug sier så anbefaler jeg også å kjøre opp fra Otta over Mysusæter og parkere ved Spranget (stor parkeringsplass som det ikke går an å ta feil av). Jeg ville også å tatt med sykkel slik at du kan sykle inn til Rondvassbu (eller brua et par hundre meter før Rondvassbu). Dette er en grusvei, så du trenger ikke en 20 tusen kroners mountainbike. En gammel bestemorssykkel med ballongdekk holder i massevis. Den kjipeste delen av hele turen er nemlig å traske de 6 kilometerne mellom parkeringsplassen og Rondvassbu.

Det går helt fint å gå over til Storronden fra Vinjeronden. Det er en litt slitsombakk med en del halvstore steiner og 450-500 høydemeter fra skaret, men hverken luftig eller veldig bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar!

Ser at jeg tjener en del høydemeter på å starte fra Spranget i forhold til å gå opp fra motsatt side av fjellet, selv om distansen blir omtrent den samme. Det i seg selv er nok til at jeg anser dette som et godt forslag.

Jeg ser nå på muligheten for å gå fra Spranget via Rondvassbu og opp til Storronden, videre til Vinjeronden og til slutt opp på Rondslottet. Deretter samme rute tilbake, bare ned via Rondholet i stedet for å gå helt opp på Storronden igjen. Høres dette ut som en noenlunde fornuftig rute? Og ikke minst, blir den i lengste laget for en dagstur? Jeg er ikke redd for å bruke mange timer, men formen er ikke det den en gang var, så tempoet blir nok ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme ruta som jeg gikk for to uker siden. Vi brukte vel ca. 5 timer på turen fra brua rett før Rondvassbu, uten å stresse ettersom jeg sliter litt med et kne. Det var også tett tåke mesteparten av turen, så det bør ikke være noe problem på en dagstur.

Anbefaler imidlertid sykkel, som sagt, hvis du skal ta det på en dagstur, for det blir fort 2,5-3 timers ekstra gange hvis du skal gå fra parkeringsplassen til Rondvassbu og tilbake. Vi hadde telt og gikk tilbake til Spranget etter runden på Storronden, Vinjeronden og Rondeslottet, og hadde vel totalt 6-6,5 times gange den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.