Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel i Femundsmarka.


larka

Anbefalte innlegg

Har vært et par turer i Femundsmarka siste måneden. Må si det er nedtur å finne enkelte leirplasser som ser mildest talt grisete ut. Det må være et minstekrav at alle tar med seg søpla hjem eller i det minste brenner den. Plastflasker for rødsprit, presenninger, klessnorer og mye annet rusk og rask lå og slang, bl.a. ved Røvoltjerna og ved Roasten. Man kan også fjerne bålrestene etter seg hvis man ikke benytter gamle bålplasser. Ta deg en kikk rundt deg når du forlater leiren og se til at området ser ubrukt ut. Velg også brensel med omhu. Med tusener av besøkende hvert år blir det en del slitasje på naturen. Det er alles ansvar å bevare marka så urørt som mulig for framtida.

Jeg vil oppfordre alle som lager nye kaffebål om å finne ei steinhelle å legge i bånn, dette gjør at marka ikke får brennmerker og ingen vil se at du har vært der.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist og skammelig! Hva feiler det folk idag egentlig?

Ser dette jaggu meg overalt, tilogmed ved stranda der jeg bor.. folk bare går fra dritten sin.. mon tro hvordan de har det hjemme, griser!

skulle vært utdeling av søppelposer ved de mest kjente inngangene til nasjonalparkene våres, og obligatorisk innlevering når man drar derfra.

Bøter til de som ikke følger opp!

hadde vært fint.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang., femundsmarka - dette er desverre noe av det "femundsmarka er blitt kjent for" :wink:

Lokal avisene i distriktet her, har flere ganger skrevet om hvor forsøplet femundsmarka har blitt. Men ikke bare søppel, folk hugger og sager ned skog for å lage seg gedigne leirplasser! (som de kun bruker en eneste gang) Enkelte steder ser det ut som om noen har holdt nato øvelse.....

Femundsmarka har alltid vært populær, men spesielt etter den tv episoden med Lars Monsen - nærmest eksploderte besøksantallet. Nå mener jeg IKKE att det er hr. Monsens skyld att folk forsøpler femundsmarka (og andre steder)

Selv i "mine" fjellområder hvor ingen kjendiser har vært, finns det søppel, hva får en person til å bære med seg en six-pack med øl og ikke greie å bære de tomme boksene med seg hjem igjen?? Eller den tomme vinflaska og engangsgrillen??? I min verden veier tomme ting mye mindre enn fulle. Den eneste grunnen jeg kan komme på i farten, må være att de har andre til å rydde etter seg hjemme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelposer (fantastisk ord - det hedder skraldeposer på dansk :wink: ) som skal "tvangsindleveres" efter tur er en rigtig god ide!!!!

Jeg mener at have hørt om flere steder, hvor man bruger dette koncept. Kender dog ingen steder i Danmark eller Norge hvor det fungerer sådan.

Vi har også mange problemer med søppel i Danmark, både i naturen og i byerne og jeg forstår ikke, hvad der sker for folk? Hvad tænker de på? Svaret må være, at de slet ikke tænker!

Øv. Nå, men jeg glæder mig nu alligevel til min 8-dages tur i Femundsmarka, som begynder på mandag - så får vi se, hvor beskidt der er! Man kan i hvert fald være sikker på, at det ikke blir MIT søppel, folk kommer til at finde i august!!

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ta som eksempel att i usa når man skal in i en park så er det kontroll og utlevering av foreskrifter og regler.

når jeg var i alaska så fikk vi utlevert sopsæckar(på svensk) som vi ved utfart skulle visse opp. samme med brænsle dunker osv.

ett godt system som virket. det var inget søppel og de som hadde gjort feil(kastet søppel i en bresprekk) og ikke kunne visse opp x-antall søppelsæcker(tom eller full) fikk heftig bot.

Ja til ren natur!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at det er ille i Femundsmarka, men vil protestere på at søppelproblemet er verre enn før. Nå har vi fått en oppmerksomhet rundt dette, og legger merke til søppelet. Går man 50 år tilbake var det mye mindre bevissthet omkring søppel, og de slengte blikkbokser og annet rask rett ned der de sto. Men på den annen side så er jo mye mer i dag pakket inn i plast, så hver og en av oss produserer mye mer søppel enn før.

Jeg ønsker heller ikke å ha posepoliti som kontrollerer meg inn og ut av naturen. Naturen skal være fri og for alle til alle tider. Så får vi heller arbeide med bevisstgjøring omkring søppelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hejsa

Her kommer så en søppel-rapport!

Vi gik gennem hele nationalparken fra Elgå til Langen.

Der er en del søppel ved de lejrpladser, hvor folk har lavet bål - blandt andet var det ved Muggsjøen så slemt, at vi valgte at tage en plastiksæk fra rygsækken (bruges normalt til vad) og samle sammen og afleverede det ved Ljøsnåvollen. Det var dåser, glas og sådan.

Men der hvor der ikke var lejrpladser var Femundsmarka ganske uberørt.

Helhedsindtrykket var, at der stadig var ganske pænt og uberørt, men selvfølgelig kan det ses, at området bliver brugt. Desværre.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan tage sit søppel med sig.

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i Finnmark også. Der har jeg sett en haug med tomme bensin eller oljekanner til snøscootere eller 4-hjuling som lå i et søkk i terrenget. Siden de var av plast, blir de liggende i all evighet. Dette blir altså ikke kjørt ut av folk med tilgang til motorisert transport!

Ellers er det fylt med tomme whiskyflasker og rester med real-aluminium som er igjen når du brenner en tom Real-pose. Også makrell i tomatbokser som bare brenner halvt opp. Ellers mange rester etter (ulovlig?) garnfiske i stabburselva.

Problemet er at Femund blir brukt til "overlevelsesturer". Mange utlendinger ser Ray Mears på TV som stadig bygger seg leir ved å hogge trær. Dette må selvfølgelig imiteres. Men jeg vil tippe at det også er mange nordmenn som hogger og forsøpler. Det er trist, men det er ikke plass til at veldig mange skal kunne gå på overlevelsestur med bygging av gapahuk. Hvis alle hogger seg gapahuk er det ikke noen trær igjen. På steder hvor det ofte bor folk kan det også være lite død ved og det gjør kanskje at en del begynner å hogge ned friske trær. Bra med bensinbrenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bøttevis med søppel ALLE steder der det ferdes folk! :arrow: Var selv i Børgefjell nasjonalpark for to uker siden, selv der lå det en del søppel. Spesielt i områdene nære innfallsportene, f.eks. ved Orreksvatnet. Mye plastikk, hermetikk, tomme ølbokser og annet ræl som folk drasser med seg, som bruker lang tid på å brytes ned i naturen. Det holder ikke å gjemme det bak en stein, selv om mange tydeligvis innbiller seg det :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg betviler ikke at det er ille i Femundsmarka, men vil protestere på at søppelproblemet er verre enn før. Nå har vi fått en oppmerksomhet rundt dette, og legger merke til søppelet. Går man 50 år tilbake var det mye mindre bevissthet omkring søppel, og de slengte blikkbokser og annet rask rett ned der de sto. Men på den annen side så er jo mye mer i dag pakket inn i plast, så hver og en av oss produserer mye mer søppel enn før.

Her bommer du lompa, det er mye mer søppel. Spesielt etter Monsen var i femundsmarka. Det er fint at det norske folk drar på tur, men, folk fra byene som aldri har vært i marka eller vant til fysisk fostring er dårligere til å ta med seg søppel og overskuddsmateriale!

Kan være en sammenheng med at turen blir lang og slitsom fordi det er uvant, folk slutter å tenke på et tema som er viktig når man kanskje bare vil hjem osv.

Vil anbefale førstereis i femundsmarka en ting, la kanoen ligge hjemme. Har sett så mange sette den igjen, ikke kommet seg opp røa eller vært strandet fordi de ikke har turt å våge seg utpå( femund er en uforutsigbar og stri sjø, på dårlige dager) når femund båten ikke har gått. Ring lokale å spørr om info og orienter dere før dere reiser inn i marka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bommer du lompa, det er mye mer søppel. Spesielt etter Monsen var i femundsmarka. Det er fint at det norske folk drar på tur, men, folk fra byene som aldri har vært i marka eller vant til fysisk fostring er dårligere til å ta med seg søppel og overskuddsmateriale!

Det skyldes muligens også at noen ikke er oppvokst med foreldre som har drillet dem riktig. For meg føles det nesten kriminelt å kaste en ispinne utenfor en søppelbøtte, så selvfølgelig er det å holde den på meg til jeg kommer til en søppelbøtte. Men jeg ser langs veien hjemme at det er mange som kaster McDonaldsinnpakninger, pizzaesker, sigarettbokser, blikkbokser og alt mulig rart rett ut av bilen når de kjører hjem. Jeg rtor til å med at det er en bestemt person som gjøre dette og siden har gjør det dagelig, blir det mye søppel. Og det samme ser man mange steder. De menneskene er i mine øyne veldig rare, men de har tydeligvis ikke den vanen å ta vare på avfallet sitt til de kommer til et egnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... rester med real-aluminium som er igjen når du brenner en tom Real-pose. Også makrell i tomatbokser som bare brenner halvt opp.

Etter et par dårlige erfaringer har jeg begynt å praktisere følgende: Hvis du står foran et bål med noe rask i hånden og tenker: Alt brenner bare det er varmt nok! så skal rasket IKKE på bålet. Det er nemlig så og si aldri varmt nok i et vanlig bål. Skulle det være varmt nok er det alltid noe av rasket som havner utenfor den varmeste kjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dårlige erfaringer har jeg begynt å praktisere følgende: Hvis du står foran et bål med noe rask i hånden og tenker: Alt brenner bare det er varmt nok! så skal rasket IKKE på bålet. Det er nemlig så og si aldri varmt nok i et vanlig bål. Skulle det være varmt nok er det alltid noe av rasket som havner utenfor den varmeste kjernen.

Blikkbokser ol i jern forurenser ikke. Om man brenner det blir det så skjørt at det kan trampes flatt før man graver det ned. Helt unødvendig å bære sånt med seg hjem. Plast derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blikkbokser ol i jern forurenser ikke. Om man brenner det blir det så skjørt at det kan trampes flatt før man graver det ned. Helt unødvendig å bære sånt med seg hjem. Plast derimot..

Forsåvidt en grei løsning på blikkboksene. Selv tar jeg de med hjem, men så går jeg heller sjelden så langt at mengden søppel i ryggsekken er sjenerende - det er uansett mye lettere enn på tur ut. Bare husk at nedgraving ikke funker i permafrostområder - det kommer til overflaten igjen etter et par år.

Halvbrent alu-folie er meget stygt. Løsning: Drit i å prøve å brenne real-posen, ta den med hjem. Dette gjelder det aller meste av det folk er troende til å hive på bålet - det blir stort sett bare griseri og stygt, halvbrent søppel utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på mat, forsøpling og Femundsmarka, så har jeg en opplysning og et spørsmål.

1. Etter å ha snakket med naturforvalteren i Femundsmarka nasjonalpark, så vil jeg opplyse om at det er STRENGT forbudt å hugge ned noe form for vegetasjon i Femundsmarka Nasjonalpark!! Dette kan svi med bøter på over 7000,- mener jeg han sa.

Var en del boss opp Røa, og rundt nedre Roasten. Jeg hadde en sekk som veide ca 45kg, så det var dessverre uaktuelt for meg å bære noe ned igjen.

2. I og med at Realposene etterlater litt aluminium, og at vi helst vil unngå denne type mat på de neste turene...

Er det noen som har gode tips til litt god turmat, som ikke veier allverden og tar liten plass?

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gode tips til litt god turmat, som ikke veier allverden og tar liten plass?

Daniel

Hei Daniel.

Godt det er flere som er opptatt av at de som kommer etter oss skal få en fin naturopplevelse.

Kan disse sidene være til nytte for deg?

Sjekk: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11510

eller: http://www.ute-skole.com/God%20turmat.html

eller du kan Google: "god turmat,"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.