Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte vs telt for fersking


bonzai

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt sugen på en tur på Hardangervidda.. Jeg er ganske fersk innen friluftsliv, så har svært begrenset erfaring med dette. Dagsturer, ja, men har ikke overnattet ute på 20 år eller deromkring.

Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

1) Hytte eller telt? Jeg er som sagt fersk i gamet, men jeg må si at tanken på telttur tiltaler meg veldig.

2) Når på året? Lite mygg og lite/ingenting snø er nøkkelord :D

3) Kan man basere seg på at en del av maten vil komme fra selvfisket fisk? Hvor er de beste fiskeområdene? Hva fisker man med?

Til sist lurer jeg på om noen har et forslag til en fiskerunde på 3-4 dager? Jeg har ikke bil så jeg må basere meg på kollektivtrafikk til og fra start/sluttpunktet. Har base i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen fisker, og synes telt er helt OK. Det synes de fleste, såfremt de ikke får vondt i ryggen eller de er mer "hyttefrelst". Kan anbefale Torjustjønnan, Kvennavassdraget er også populært, men der går ingen gode merka stier. Om det hadde gått ville jo en runde vært: (ferje Skinnarbu-Mogen) Mogen-Lågaros (Torjustjønnan)-Besso (Nordmannslågen)-Litlos (Kvennsjøen/Litlosvatnet)-Kvenna-Mogen. :D Lite snø... hmm... det må nok bli i august, selv da kan det forekomme snøvær. Mygg må en vel belage seg på at det er, men KNOTTEN (som er verst) dukker oftest opp etter regnværsperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bergen er toget til Finse det enkleste. Det er mange gode fiskevann i området rundt. Fiskekort på INATUR.no.

Mygg kommer man ikke utenom. Myggen er en viktig bestanddel i ørretens føde, så et sted helt uten mygg vil også være et sted med lite fisk. Er det vind er den ikke plagsom, men på helt stille kvelder kan det bli mye noen ganger. Et myggnett til å ha over hodet er godt å ha... Myggen avtar utover høsten, men det gjør fisket også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er definnitivt mere komfortabelt å sove i en hytte, hvertfall med en litt sliten kropp. Opplevelsen er da derimot ikke sammelignbar med det å ligge ute i friluft, eller telt. Kunne velge hva du vil se når du våkner. Spise frokost med den utsikten du selv ønsker. Det er bare unikt.

Basisen for en god tur er planlegging, eller bestille ferdig tur. Bruk nettet for det det er verdt.

Noen regler for å bo i telt er da at du setter det opp på en tørr plass, og helt i ly for mulig vind.

Om du skal ha en fast leir, kan du tenke på en enkel lavvo.

Sørg for at du har med deg utstyr til både vått og tørt.

Ha et telt som er litt større enn du trur du trenger, da har du plass til utstyr også.

Når det gjelder hvor du skal??? Det er såpass billig å fly, om du bestiller i god tid, at det er egentlig fullt åpent. Alle rutetider for lokaltrafikk finnes stort sett på nett. Og mange organiserer transport fra flyplass, til utmarka.

Ellers er det bare opp til deg, og hva du selv ønsker.

Noen linker som kan hjelpe deg litt.

www.inatur.no

www.statskog.no

Lykke til.....

Kai Robert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var dritbillig ! Men dog er det helsport. Du må spørre i butikken om det passer for fjellet. Men jeg syntes det var tungt til bare å være 1-2. Jeg har et Hardanger 3 fra Helsport, det veier rundt 2,5 kg og er et sommertelt. Men det holder godt på fjellet og for meg vil det holde i mange år. Det kostet noe over 2000 kroner.

Jeg vil ha kjøpt det billige teltet. Man kan bygge opp litt erfaring uten å ha så dyrt utstyr. Deretter vet man mere hva slags telt man vil ha neste gang.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt, sovepose og fiskestang er nå bestilt. :wink:

Sitter med fingeren over bestill knappen på NSB for en tur/retur reise til Haugastøl, det ser ut som om det er mer vann i nærheten der i forhold til Finse. Nå ser jeg på Google Earth vel og merke. Tror kanskje jeg skal vente med å bestille til jeg har kjøpt meg et skikkelig kart over området. Siden jeg har muligheten for dette tror jeg faktisk jeg skal time avreisen med en god værmelding!

Stalltips på gode fiskevann i Finse / Haugastøl området mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt forskjell på Haugastøl og Finse.

Finse ligger på 1222moh ved siden av hardangerjøkulen midt oppe på vidda. ingen bil vei opp hit men tåg og rallarvegen(grusvei som mange sykler).

Haugastøl ligger lengs med rv 7 på ca 1000moh. ca 25 km fra Geilo.

spørsmålet er : hvor er målet? deretter kan du velge startpunkt ifh til hvor langt du vil gå.

starter du på Finse så er du oppe på vidda og det er små kupert landskap. på haugastøl så er du nede

i en dal og går opp med en gang.

hvis jeg forstod det riktigt så var du nybegynner i fjellet så her kommer noen små tips:mange av hyttene selger mat som du kan ta med deg. ikke pakk før tungt, det blir bare ett slitt. hvis du ikke er en j...vel på kart og kompass, hold deg til stien. var ikke redd for å spørre andre på tur, fjellets folk hjelper hverandre. trenn gjerne på å slå opp teltet før du reiser ut på tur slik att du ikke mister motet første kvelden. ta gjerne med litt tynn tau for å binde fast teltet med. jeg bruker det slik: fest en tauende i teltets stormline, gjør en løke i andre enden og finn en stor sten som du legger inne i løka. da sitter teltet(jeg pleier å ta en ca tre fire steiner. er gresset unormalt grønt og fint på en plass men ikke 5 meter bort? ikke telt der(på det fine gresset) det er en grunn til det: vannet kommer der hvis det blir heftig regn og dere svømmer.

ellers ha en riktig god tur og håper du du liker deg på fjellet

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips!

Jeg er egentlig helt fri i start og sluttpunkt. Finse / Haugastøl er valgt fordi det er veldig lett for meg å komme meg dit med toget. Nå skal jeg til byen og kjøpe kart over området og så skal jeg finstudere det litt, så får vi se hvor turen går til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går fra Finse mot Hallingskarvet så ligger det flere fine vann oppe på Storetunga (platået nedenfor Hallingskarvet). Har fått ørret i Tverråvatnet og Lengjedalsvatnet. Gutta på jernbanestasjonen på Finse er lokalkjente. Bruk noen minutter på å spørre dem.

Det er også fin ørret i mange vann, og i området mellom Finse og Krækkja kan man til og med få den nå så sjeldne "finprikkørreten".

Det er forøvrig et veldig fint 1:50000-kart som heter Finse. Så slipper du en haug med løse kartblad (av en eller annen grunn oppholder man seg alltid i hjørnet mellom 4 blad..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte liksågodt Finse og Geilokartet. Jeg har bare studert litt og kom faktisk til samme konklusjon som deg: opp på Storetunga.

Ser det ligger en del høyere enn Finse på ca 1400-1450 meter. Når kan man vente at det er isfritt og for det meste snøfritt i den høyden? Jeg var ute og fløy med Widerøe for noen uker siden og da så det ut til å være mye snø på Vikafjellet og i Stølsheimen.

Et annet område jeg synte ser lovende ut er øst/sør for Krækkja. I følge www.senorge.no er det ikke snø i det området nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å gå fra Haugastøl og opp mot Krækkja. Mange fine vann og teltplasser. Jeg vet at det er fin fisk i Svartevatn, og sikkert i mange flere i nærheten også.. Når du kommer ned til Finsbergvatn er du inne på et annet fiskekort (Simadalen) som man må til Eidfjord for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker telt framfor hytte. Det hender jeg stopper opp ved hytter for å få meg ett måltid , eller kanskje en øl, men å sove på ett åtte manns rom er ikke noe for meg.Sliter med å sove når det ligger syv andre og snorker.

Sist jeg skulle forsøke meg på Raudhelleren endte jeg med å stå opp, og finne teltet, og slå det opp rett nedforbi hytta. Bare for å få sove i fred.

Og så er det dette at jeg kanskje litt makelig anlagt, og derfor kanskje ikke har lyst å gå en seks timers akkurat den dagen , men kanskje bare en to timers. Da er teltet fint å ha.

Jeg overnattet en gang ved vesle selstjørn legeret, og litt utpå ettermiddagen fikk jeg en fantastisk aure i vannet. Jeg hengte den opp på hytteveggen, og da to karer på vei til Raudhelleren kom forbi fikk de se fisken. Og han ene hadde lyst til å fiske. Jeg hørte på diskusjonen: "Men det er middag på Raudhelleren klokka seks. Hvis vi skal fiske nå så rekker vi ikke middagen."

Jeg skjønte da at jeg hadde valgt rett som var uavhengig av hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjertens enig med deg. Får heller bare ha en bratt læringskurve på telt/villmarkslivet, bruke fornuften og nyte friheten.

Planen er egentlig bare å vandre rundt i området mellom Haugastøl, Krækkja og Hardangerjøkulen og prøvefiske alle vann jeg kommer over. Ser ut til at jeg er i grenselandet mellom to fiskekort der desverre :o

Jeg har enda et spørsmål. Hvor lenge brenner en 225g gassboks? Har planer om å kjøpe meg stormkjøkken med gassbrenner. Rødsprit utgår. Det hadde jeg i båten og er altfor lite futt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytter var egentlig avskrevet i utgangspunktet. Siden jeg er fersk på området tenkte jeg at jeg skulle spørre og se om det kom noen gode argumenter mot å telte. Men det har det (heldigvis) ikke gjort.

Gleder meg og følger langtidsvarselet med falkeblikk. Kunne bare posten få opp farten og levere utstyret jeg har bestilt så jeg kan teste det før jeg styker til fjells hadde jeg vært såre fornøyd nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytter var egentlig avskrevet i utgangspunktet. Siden jeg er fersk på området tenkte jeg at jeg skulle spørre og se om det kom noen gode argumenter mot å telte. Men det har det (heldigvis) ikke gjort.

Argument 1: Med telt veier sekken 5 kg mer enn om du skal på hyttetur.

Argument 2: Telt er bra i godvær. En natt med regn går også bra. Men ingen synes vel det er godt på fjellet når man skal slå leir når det har regnet i mer enn 24 timer?

Mine beste fjellturer har vært de uten telt (dvs. sove i lyngen), mine nestbeste på hytter og de dårligste har uten unntak vært i telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette området er bra i så måte, for om været blir forferdelig er det ikke så veldig langt til ei tørr seng om man trenger det. Ypperlig for en "første tur".

For meg holder en 225 g boks fint i ei uke, men da er jeg også gjerrig på gassen. Skal jeg ha en kopp kaffe koker jeg en kopp, ikke en liter. Jeg bruker den heller ikke til oppvarming, lys eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg kommer man ikke utenom. Myggen er en viktig bestanddel i ørretens føde, så et sted helt uten mygg vil også være et sted med lite fisk.

FJÆRmygg er en viktig del av fiskens føde. Stikkmyggen derimot er ikke. Fjærmygg klekker i tjern/vann og lignende, mens den mindre trivelige stikkmyggen klekker i pytter og dammer der det likevel ikke finnes fisk...

Men veldig mange ser ikke forskjell på en stikkmygg og en fjærmygg, og kliner seg inn med DEET når det surrer fredelige fjærmygg rundt i frykt for å bli stukket. Etterpå er de strålende fornøyde med at DEET'en virker for de har ikke blitt stukket en eneste gang i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argument 1: Med telt veier sekken 5 kg mer enn om du skal på hyttetur.

Argument 2: Telt er bra i godvær. En natt med regn går også bra. Men ingen synes vel det er godt på fjellet når man skal slå leir når det har regnet i mer enn 24 timer?

Mine beste fjellturer har vært de uten telt (dvs. sove i lyngen), mine nestbeste på hytter og de dårligste har uten unntak vært i telt...

Man har tyngre sekk med telt, ingen tvil. Mine beste fjellminner er uten tvil fra telt turer. Og de dårligste fra hytte turer. Men selvfølgelig, grunnen til det er at jeg bare har prøvd hytter to ganger. Den ene gangen ble jeg liggende på ett 8 mannsrom , den andre gangen på gulvet i dagligstua samtidig som en gjeng bergensere insisterte på å holde fest i samme stua.

Men en sekk trenger ikke å være avskrekkende tung selv om man bruker telt. Jeg klarer godt å holde sekken på rundt 20 kilo , selv om jeg har med mat for ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FJÆRmygg er en viktig del av fiskens føde. Stikkmyggen derimot er ikke. Fjærmygg klekker i tjern/vann og lignende, mens den mindre trivelige stikkmyggen klekker i pytter og dammer der det likevel ikke finnes fisk...

Men veldig mange ser ikke forskjell på en stikkmygg og en fjærmygg, og kliner seg inn med DEET når det surrer fredelige fjærmygg rundt i frykt for å bli stukket. Etterpå er de strålende fornøyde med at DEET'en virker for de har ikke blitt stukket en eneste gang i løpet av dagen 8)

Ørreten er ikke så kresen. Den spiser stort sett det som kommer flytende. Både fjærmygg og stikkende... Til og med knott står på ørretens meny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.