Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekkstørrelse og forskjellige modeller (Bora 80 95. Gregory osv.)


PPe

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe sekk usett (og uprøvd for den del) fra Amerika. Sekker som mange skyter av, og som er aktuelle for meg er Bora 80 og 95, Gregory Palisade 80 og Whitney 95, Osprey Crescent 85 og Argorn 85.

Alle disse er i utgangspunktet aktuelle, men jeg er noe usikker på størrelsen. Det er jo en kjent sak at 95 liter ikke akkurat tilsvarer 95 liter hos alle merker.

Hvor stor er egentlig disse sekkene i forhold til sekker som disse?

Bergans Trollhetta 95 L

Bergans Alpinist 110 L

Norrøna Nansen 100 L

Hvilken størrelse og evt. modell bør jeg gå for for å få en sekk som er på størrelse med Nansen 100 L? (den er vel et hakk større enn Trollhetta 95)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallet bak en Bora om det er 80 eller 95 angir jo antallet liter sekken tar. Samme med de andre sekkene du nevner. Ikke noe problem å finne ut av. Osprey skal vistnok ha ganske store litere, og jeg vil nok holde en knapp på sekkene deres pga smarte løsninger og en utrolig grei måte å stramme hoftebeltet på. Kjøpte meg en Bora95 i fjor, men hadde nok gått for en Osprey 110 liter om jeg skulle gjort det igjen i år. Tror dette er en god størrelse du kan sammenligne med Nansen-sekken du nevner.

Du kan jo være litt sleip og stikke innom en butikk som fører disse sekkene for å teste før du bestiller.

Ellers kan du lese anmeldelser på www.trailspace.com. Osprey Crescent og den nye modellen som erstatter denne får generelt god kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet bak en Bora om det er 80 eller 95 angir jo antallet liter sekken tar. Samme med de andre sekkene du nevner. Ikke noe problem å finne ut av.

Hehe, joda skjønner hva tallet bak sier :D . Tanken bak innlegget var som du er inne på, at en Bergans 95 liter kanskje ikke er like romstor som en annen 95-litersekk av at annet merke.

Ettersom jeg ikke har prøvd eller sett en Bora 95 eller en Whitney 95, så lurer jeg litt på hvor store de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge et par produsenter brukes det enten en form for kuler til å bedømme volumet til en sekk. Kulene skal ha en viss størrelse, slik at for smale sprekker og sånt ikke skal telles med når volumet skal bedømmes. Om alle bruker de samme kulene vet jeg ikke... Noen tar med volumet av snøskjørtet helt fyllt, mens andre oppgir det som tilleggsvolum. Helt hva disse produsentene har som vane er jeg ikke sikker på heller.

Tror dette er gode sekker alle sammen, så du må nesten bare ta en sjanse! Mitt tips er som jeg sa Ospreys nye 110-liter, selvom Bora95 heller ikke er en dårlig sekk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.