Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man tak i drivstoff til primuser?


karakas

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøp rensa bensin til vinterbruk, og gass til sommeren. Du får kjøpt begge i stort sett alt av sportsbutikker. Gass er enklere enn bensin, og du slepper forvarminga. Bensin funker bedre om vinteren, og soter betraktelig mindre enn vanlig bensin. Dessuten blir stort sett lufta i et telt klam nok uten at du skal fylle det med eksos i tillegg. Bare husk å skift dyse ut ifra hvilket drivstoff du bruker.

Veit at en del bruker gass også vinterstid, men det har jeg bare dårlige erfaringer med så der får noen andre svare for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konvertert til gass om sommeren Espen? :D

Et alternativ til bensinen er parafin. Ikke like eksplosjonsfarlig som bensin, men du trenger to typer drivstoff for å brenne det ettersom du bør bruke rødsprit til forvarming og ikke parafin ettersom det soter forferdelig. Bensin gir også litt mindre dyserens enn parafin, og bensin fordamper fortere fra utstyret om du skulle være uheldig å få lekkasje i sekken. Om du har med deg parafin som lekker tar det lang tid før det har tørket opp og jeg lover at det lukter. Ja, har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt poenge med å drasse med seg rødsprit til forvarming når du kan bruke parafinen som du har på tanken fra før. 40 sek med pittelitt soting tåler man vell, men bruk litt mindre parafin en du tror du trenger, jeg "brenner" meg alltid og kjører på formye parafin slik at det brenner en liten stund mer en det tar før den er varm nok.

Når det gjelder gass:

Er det noen som har følelsen av at "gassflammen" blåser lettere ut en "parafinflammen"?

(På Primus Omnifuel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, er ikke på tur når gradestokken kryper over 20 kalde. Det med gass var selvfølgelig ment reint hypotetisk:p

Det med eksplosjonsfare med bensin har jeg hørt om, men aldri vært borti noen som har opplevd det. Er du litt forsiktig med forvarminga og passer på å ikke fylle teltet med bensindamp tror jeg du skal være ganske så trygg. Og er du så urutt at du klarer det bør du så absolutt forvarme på utsia av teltet uansett.

Hva er egentlig forskjellen på miljø-og rensa bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensin fordamper fortere fra utstyret om du skulle være uheldig å få lekkasje i sekken. Om du har med deg parafin som lekker tar det lang tid før det har tørket opp og jeg lover at det lukter. Ja, har prøvd..

Og følgeleg er faren for forfrysningar også større dersom ein søler bensin på fingrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.