Gå til innhold
  • Bli medlem

KompaktKamera


Andeers

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe et nytt kamera, ønsker et kamera med disse egenskapene:

- Kompaktkamera (Ønsker ikke speilrefleks av flere grunner, som pris, plass/størelse, og man trenger ofte flere objektiver til forskjellig typer fotografering)

-kamerat skal brukes hovedsakelig til naturfotografering, landskap, ville dyr på god avstand, nordlys etc.

- Vil ha et med OK vidvinkel

- Ok Zoom (min 12x optik). Uten at det ødelegger bildekvaliteten, ikke altfor mye iallfall

- Bilde Stabilisator

- Greit med bildestøy, bare det ikke blir for mye, vil helst se hva jeg har tatt bilde av.

- Og det bør tåle en del minus grader til bruk om vintern

- Helst engangs batterier, (dersom det er oppladbare bør det ha lang levetid)

-Vekt: Max 500g

Så med andre ord ønsker et kamera som har kapasitet til å ta bilder på ting som er en liten avstand ifra meg, bilder som dekker litt større områder, og som kan feste Nordlys, og andre ting i dårlig lys.

Det trenger ikke være verdens mest profosjonelle kamera, bare som jeg at det blir et helt ok bilde med ikke alt for mye bildestøy, og som kan Zoome litt inn dersom det er litt avstand på feks Minken eller reven jeg tar bilde av.

- Prisklasse; 2-3000

Er det noen her som har noen anbefalinger på et slikt kamera med de egenskapene jeg er ute etter :wink:`?

mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,vil anbefale deg Canon Ixus 860IS,den har en vidvinkel på 28mm,den ligger på ca 2200,- ellers så har du jo canon powershot G9,den har en vidvinkel på 35mm,men der går det an å få en lite vidvinkel konverter så du får større vidvinkel.Den har mange manuelle instillinger omtrent som ett speilrefleks kamera,men prisen er 3990,- men det ligger jo litt over ditt budsjett,men om du kan strekke deg så langt får du ett godt kamera.

Uansett begge de to kameraene jeg har anbefalt levere knallgode bilder,men det ene har som sagt større valgfrihet med instillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har G9 og er veldig fornøyd. Har prøvd vidvinkelkonverteren i butikken og den er ikke bra. Det blir mye fortegning, særlig ut mot hjørnene.

Ellers ville jeg sjekket Lumix. God optikk og driftssikre kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har nå nettopp selv bestilt meg Canon Ixus 860is som NJB fra Oslo anbefaler. Har to Canon Ixus fra før av og er meget fornøyd med disse kameraene. Det første som er et 2.0mp kjøpte jeg i år 2000 (kostet kr 7000,- den gang :wink: ) og har nå i det siste brukt et på 4.0mp som jeg også er meget fornøyd med. Det jeg har savnet her er bildestabilisator som nettopp 860is har....pluss mange nye flotte funksjoner. Jeg har klokkertro på at jeg blir fornøyd med dette kameraet på mine turer. 8mp er nok mener nå jeg! Ferdes man mye i kaldt vær, -kan det jo være greit å ha et ekstra batteri som du har i lomma!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spekulert på å kjøpe meg et nytt kompakt kamera selv. Ixus har jeg vurdert, men en kollega av meg som har et slikt nytt ett syntes det virket svært "plastikk" og "billig" og ikke så solid som de gamle IXUS'ene. Ser det også er nevnt i en del tester.

Etter å ha lest diverse tester kom jeg selv frem til Casio Exilim 1200 Z som et godt alternativ. Har ikke bestilt enda - klarer ikke helt å bestemme meg i denne jungelen.

Man kan lese om Casio kameraet her

http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2007/09/18/Casio-Exilim-EX-Z1200/p1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Takk for mange gode tips:)

Må inrømme at jeg har sett på både Canon Ixus 860IS og canon powershot G9. Men 6x optisk zoom virket lite i forhold til å ta bilder av ting på avstand i fjellet.

Så imidertidlig på disse to kameraene her:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93783

har god erfaring fra Nikon at de gir gode bilder og er pålitlige og robuste. Men er skeptisk til oppladsbare batterier.

Noen med erfaring fra dette kamerat som kan si litt om hvor godt det egentlig er, og hvor lang levetiden blir i kaldt vær på dette kamerat?

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89545

Dette er det andre kameraet jeg har sett litt på den siste timen, det virker veldig bra, har de egenskapene jeg er ute etter, med god zoom og vidvinkel, og + for engangs batterier. Men med den prisen der (3920,-) Bør det holde en stund, og det bør tåle å ligge i ryggsekken når det er relativt kaldt.

Så noen som har erfaring fra dette kamerat, som kan fortelle om det holder stand i forhold til pris og om det tåler kulde og litt "risting" i sekken i røft terreng?

Mvh Anders :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andeers skrev:

Så imidertidlig på disse to kameraene her:

Dette er sikkert begge to flotte kamera til det bruket du planlegger. Selv har jeg i noen år brukt et Panasonic DMC-FZ5 som vel nå er erstattet av http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87641 . Dette har vært et utrolig godt kamera til slik bruk, og det har fått noen skrammer av uforsiktig bruk i fjellet, men er fortsatt med når jeg ikke gidder dra på speilrefleksen.

Når det gjelder oppladbare batterier, så har kvaliteten blitt utrolig mye bedre de senere årene. Både Panasonicen og Nikon SLRen tar flere hundre bilder i høyeste oppløsning/billedstørrelse pr. lading og jeg har ikke merket større reduksjon i kapasiteten i kulde ved disse enn ved utbyttbare batterier. Men det vil uansett være en fordel å legge batteriene så nært inntil kroppen som mulig vinters tid.

Jeg har også hatt et Casio kamera lik det kjiver satser på, og kan bekrefte at det er solig bygget. Mitt forsvant 40-50 meter nedover en bratt skrent og minnekortet falt ut underveis, men så snart det var på plass i kameraet, var det bare å fotografere videre til tross for en skikkelig skrape i huset - et plasthus hadde neppe klart samme lufteturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg ikke jeg :) Fikk kjøpt Canon Ixus 860is i dag for kr 2316,- inkl mva og frakt! Kameraet er lite og man skyter fra hofta...dersom motivet dukker opp. Trenger ikke ta av sekken...man tar dobbelt så mange bilder ved å ha kameraet i beltet eller lomma. Større sjanse for å få et blinkskudd... :):lol: Har man råd og ork til å bære,- kjøp speilreflekskamera i tillegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Så på det panasonic kamerat nå, ser at det vant Akam sin test for best bildekvalitet itilleg.... fikk veldg lyst på det, ser at det går på oppladsbare batterier. Men hvis det stemmer som du sier at det kan ta flere hunder bilder før det må lades på nytt (selv under kaldt vær) så virker det som et knall kjøp!

Kan jo også itillegg ha med et ekstra litet kamera som jeg har fra før http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89560

itillfelle det andre skulle gå tomt under lange vinter turer :)

Takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja Canon Ixus 860is virker som et veldig godt kamera, men var et avansert kompaktkamera som er i nærheten av speilrefleks jeg var ute etter, slik som det Andersno anbefalte :)

Tror nok Canon Ixus 860is har litt for dårlig bildekvalitet ved høy zoom, enn det jeg kunne tenke meg :) Men ellers takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke valgt et kamera uten optisk søker. I mørke og i sterkt solskinn er ikke alltid skjermen like lett å se på..

At G9 ikke har større tele tar du igjen med en vanvittig oppløsning (12 mega). Det er bare å ta utsnitt...

Dette kameraet har også alle manuelle funksjoner. Lukker, blender og til og med fokus.

Batterikapasiteten er veldig god. Den bruker samme batteri som EOS-serien. Det er forøvrig "blaing" i bildene på skjermen som bruker mest batteri, så man styrer i stor grad levetiden selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompaktkamera med 12x optisk zoom ? Finnes det ?

Tar "sjansen" på å anbefale Panasonic Lumix DMC-FX35:

http://www.cameras.co.uk/reviews/panasonic-dmc-fx35.cfm m/ testbilder. Ligger i prisklasse 2800-3000 kr. Vurderer dette selv. Har sett mange testbilder.

"This camera ticks most of the right boxes. Picture quality is very good, the camera is stylish and it is also easy to use. The camera also has the widest lens I have tested for a compact camera. It will also slip into a pocket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Sjøl om jeg er svoren NIKON tilhenger, må jeg nok innrømme att Canon`s powershot serie er noe av det beste jeg har vært borti av kompaktkamera`er!!

(men speilrefleks er det selvsagt NIKON - ingen over, ingen ved siden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.