Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomullsklær er bannlyst på telttur?


Fjerten

Anbefalte innlegg

Annonse

Holdt seg hjemme.

Litt spøk og litt alvor, teltturer i skog og fjell foregikk vel ikke på samme måte som i dag. Men bomull, ull og skikkelige regnklær har jo vært på markedet lenge, og fungerer til sitt bruk. En MÅ ikke ha siste Gore-Tex eller Dermizaxmodell for å overleve på fjellet i dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid bomull. Feltbukse fra forsvaret og en jakke i Etaproof bomull. Så lenge man har ull under fungerer det også i regn. Puster mye bedre enn tex membran stoffer og tørker kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bomullsbuksa til Fjällräven i sikkert ti år i kombinasjon med HV-feltjakke og regnklær. Gikk over til Bergans Dermizax og Norrøna GTX da Fjällräven begynte å slurve med kvaliteten(og jeg begynte å tjene mer penger). Både buksa og jakken var slitesterke og behagelige og de holdt ute en god del regn hvis man var flittig med impregneringa. Bomull er dessuten suverent når det er skikkelig kaldt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ull er nok alfa-omega når det gjelder turgåing.

Ellers er ull blandet med halvsyntetisk noe å foretrekke hvis man vil ha noe som er litt mer slitesterkt.

Regelen er vel at man kan ha på seg omtrent hva man vil så lenge man har ull innerst (her tenker jeg mer på fjellstrøk).

Ellers fungerer også superundertøy av mikropolyester og lignende, siden disse også transporterer fuktighet vekk fra kroppen slik som ull. Det er likevel mer luft mellom fibrene i ull, så det isolerer bedre. Hvis man ikke liker ull mot huden, så kan man kjøre superundertøy og ullgenser utenpå.

Og for å svare på spørsmålet fjerten: De brukte nok ULL :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av den nyeste bekledningen i Forsvaret er av et stoff som har like egenskaper som bomull.

Sitter og ser på morgentv i Kermel/Viskose uniform. Puster bra, og er dessuten noe flammemotstandig for vi som trenger slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken nord eller sydpolen ble erobret i gore-tex eller dermizak, derimot ull og bomull...

Det samme gjelder de aller fleste fjelltopper rundt om i dette land og verden forøvrig. Dagens stoffer i klær gjør bare alt mye mer behagelig, (og takk for det) og friluftsliv generelt mer tilgjengelig for alle.

Og angående gamle dager - helsetrøye!!! det var saker det :oops: (og forsvarets fotkluter....gud bedre!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker skrev:

Folk flest bruker vel grilldress på tur?

Ja, selvfølgelig.

Men det hadde ikke de to jeg møtte nesten oppe på Snøhetta; De kom i dongeri bukse og jakke, cowboyhatt og ----cowboyboots. Gjett om de sleit i snøfonna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken nord eller sydpolen ble erobret i gore-tex eller dermizak, derimot ull og bomull...

Det samme gjelder de aller fleste fjelltopper rundt om i dette land og verden forøvrig. Dagens stoffer i klær gjør bare alt mye mer behagelig, (og takk for det) og friluftsliv generelt mer tilgjengelig for alle.

Og angående gamle dager - helsetrøye!!! det var saker det :P (og forsvarets fotkluter....gud bedre!!)

Forsåvidt enig gremlin, men hva N- og S-pol gjelder, så funker nok bomull ytterst og ull innerst fortsatt noenlunde greit ifht alternativene.

Dog, de som påstår tidligere i tråden at bomull tørker kjapt, ja....... de må ha et usedvanlig dårlig forhold til TID :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen benytter etaproof bomull. Jeg vet ikke hvordan det tørker i forhold til Schöller softshell, men det tørker mye raskere enn gore-tex XRC.

Fra Klättermusens nettside:

Etaproof (MFR 6–10 105 Pa cm/s). 240g/m2 or 205 g/m2. 100% organisk bomull RET 6 (Pa m2/w), vattenpelare 0,75 meter.

Mycket tätt vävd bomull som till exempel används i stridspilotoveraller, eftersom det håller piloten torr i två timmar efter att ha landat i vattnet, och eftersom det fortfarande släpper igenom lite luft när trycket drastiskt minskar (vid utskjutning på hög höjd, till exempel, då ett laminat skulle explodera). Vi använder det till stor del av samma orsaker. Gleipner-byxan är tillverkad i den tjockare kvaliteten, Einride- och Njal-jackan i den tunnare. Ekologisk bomull fluorcarbonfri impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med bomull er jo att det ikke skal brukes mot huden pga at det suger til seg fuktighet, og tørker sakte.

som ytterlag er det faktisk veldig bra!

Men dette er vel barnelærdom?

Nettopp. Men ikke all bomull tørker sakte og det kan impregneres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Klattermusen's Einride jakke.

Dette sier Klattermusen selv:

Jackan är inte vattentät, men den håller dig torr och skön även i lätt regn. I blåsigt väder släpper Etaproof-materialet ut vattenånga i en omfattning som inte matchas av något existerande laminat. Den rena designen och den mjuka bomullskänslan gör att denna jacka bara lär vara inomhus när du själv är det.

Einride mottog OUTDOOR INDUSTRY AWARD 2006, en utmärkelse som uppmärksammar exceptionellt god design inom friluftsbranschen.

Stoffet er meget behagelig (bomull) og det puster ekstremt bra. Lett regn preller rett av. Etter en halvtime i hardt regn blir jakken fuktig/våt på skuldrene. Når etaproof bomull blir våt utvidere fibrene seg, og stoffet blir enda tettere. Har man ull under fungerer det ypperlig som skalljakke i det meste av vær. Men skal du på lengre turer i hardt regn hadde jeg nok valgt en regn/laminat jakke. Jeg ender som regel opp med bomullsjakken min på tur, uansett vær, fordi den er så behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.