Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor tung kløv ?


FjellMannen

Anbefalte innlegg

Annonse

En grei regel er 1/3 av hundens vekt.

Men start rolig så han ikke blir lei, hvis han ikke er vant med kløv.

Om han ikke har brukt det før så start med noen håndklær på noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har en Boxser på rundt 30kg som er 3 år. Går med ca 8-10kg på 3-4 timers etapper. Viktig med kvile og ro mellom øktene. Skal på en 3-4dagers tur fra i mandag 14/7 da starter han med 10kg og det går heilt fint. Men det eg har erfart tildligare er at det er viktig med ro og kvile for bikkja, sjå etter gnagesår og sjekke potene.

God tur

Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kraftig kar må jeg si :)

Det kommer helt ann på hvor mye trening hunden får og hvor lange turer. GS er godt egnet til kløv etter Irsk. Men ettersom den er så kraftig får du med deg mye mer enn en vanlig GS.

Den kan kløve opptil 30 kg og trives med det uten belastninger hvis den får nok trening.

Trener dere lite så følg rådet over med 1/3 del.

Ettersom han nå er 2,5 år så er det bare å trene i vei og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en gordonsetter som jeg har brukt til kløvhund. Min hund veier ca 25 kg. Normal vekt på kløven har vært opptil 12-13 kg og det har ikke vært noe som helst problem. Når den er i god form kunne jeg trolig presset det noe mer, litt avhengig av turens lengde, terreng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner jeg å glede meg :D:D skal prøve å se hvordan han takler 12 kilo etterpå... problemet mitt nå er vell at lommene på kløven er for små :D

luksusproblem ? men ettersom jeg er så sterk selv :P så trenger jeg på død å liv ikke presse så mye som mulig oppi til han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg et litt OT spørsmål.

Hvor lang tid i forveien starter dere med "øvelse tilvenning"?

Her en snart 4 år gammel Flat Coated Retriever på ca 33kg.

Sprek som fy fasan. Går mye tur i skog og mark, men skal "debutere" på skikkelig fjelltur nå i sommer.

Har tenkt mye på dette med kløv, men det har stort sett blitt med tanken.

Er nok for sent til den første turen, men hadde vært fint at han kunne bære litt på tur han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på sden første turen med den andre gordon settern vår så la jeg oppi 4 kg... å det gikk fint.. prøvde kløven på han med et par puter oppi et par ganger før det. grunnen til at han ikke hadde mer enn 4 kg oppi var/er at han har en svak grad av HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan kløve opptil 30 kg og trives med det uten belastninger hvis den får nok trening.

Hvis du belaster hundene dine med en kløv som er like tung som dem selv, er jeg glad jeg ikke er bikkja di!!

Det er rett og slett alt for mye spør du meg. De fleste som driver mye med kløving holder en knapp på ca 1/3 til 1/2 av kroppsvekt. Avhengig av turens lengde og hundens form...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg ikke er din hund, fuglehunden, hvis jeg hadde måttet bære hele min vekt på ryggen på tur!

Her i huset er regelen 1/3 av vekta på tunge turer (tungt terreng feks, evt langtur i type mer enn 5dager), og 1/2 av vekta på kortere (enn 5dager) og/eller lette turer. Bikkja mi veier ca 20kg, og jeg ser ikke noe vits i å skulle presse ham til å bære mer enn 10kg på lettere turer. Jeg vil i alle fall at bikkja skal leve lenge og være med på mange turer fremover. Og ja, jeg har en muskelbunt som er veldig godt trent og som jobber på og aldri sier nei til hverken å bære kløv eller trekke pulk, selv om han egentlig burde ha vært både sliten å lei, men jeg presser ham ikke til å bære sin egen vekt selv om han sikkert hadde bjeffet "ja ja ja!".

Det er forskjell på å klare å bære mye, og hva som er sundt for hunden å bære. Et menneske greier jo også å bære sin egen vekt på tur, men hvor sundt er det over tid? Jeg bærer i alle fall ikke mer en 1/3 av min egen vekt på langtur, og når bikkja bærer sin mat (+evt litt til) så jeg ikke får noe ekstra vekt så er i allefall jeg storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.