Gå til innhold
  • Bli medlem

Gutt (15) savnet i Jotunheimen


Carl F

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva skal man med fiender når man har fjellfolk:

Litt senere møtte han noen andre fotturister som han spurte om vegen til Glitterhø. Det viste seg ikke å være det aktuelle fjellet som ble utpekt, og dermed gikk unggutten ytterligere feil. Han forsøkte å returnere samme vegen som han hadde kommet, det vil si tilbake til Glittertind, men fant ikke ruten.

Det burde jo være noen flaue mennesker i fjellheimen om dette stemmer? Å ende på Glitteroksle når man er på vei fra Glittertind til Spiterstulen er ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå alene i fjellet utenfor sti er det en fordel om man vet hvor man skal og kan finne veien. Det var jo ikke slik at det var dårlig sikt eller noe på onsdag. Det var faktisk en veldig fin dag. Til tross for en del godværsskyer var hele Jotunheimen godt under disse.

En kompis forteller meg at politiet har gått ut i media i dag og oppfordret folk til ikke å gå alene i fjellet. Rull inn a' Alle kan vel få en hendelse, men dette er jo ren skjær mangel på retningssans. Hadde han enda havnet på V. Glittertindoksle, men i følge media havnet han på A. Glittertindoksle? Det er jo nesten samme vei han kom fra, og nødvendigvis over en bre. Fjellvant? Det er vel mange grader av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også forundrer meg er hvordan man i det hele tatt har mulighet til å rote seg bort i så mange timer på Glittertinden. Det som slår meg er at gutten muligens hadde blitt stresset da han mistet kartet og når telefonen døde. I følge en teori vi har vært gjennom og testet på diverse øvelser så heter det seg at du reagerer på en av tre måter under stress. Det er freze, flight og fight. Enten setter du deg ned og gjør ingen ting. Det kan hende du vil prøve å finne vegen ved å stresse i rundt. Det tredje punktet om stikke av kan være noe vanskelig i denne situasjonen.

Det kan jo skje at folk tar irrasjonelle handlinger når de begynner å fryse og blir stresset av f,eks å miste kartet.

Men det som allikevell overrasker meg er at det er først klokken 16.00 på torsdag at gutten blir funnet. Betyr det da at han har sittet og ventet på samme plass hele natten og dagen...?

Det her er det utklipp fra dagbladet: Gutten ble funnet ved Glitteroksle, nordøst for Glittertind ca klokken 16 i dag. Herfra ble han fraktet til Spiterstulen hvor han ble gjenforent med foreldrene. .

Man kan gjerne si at man er fjellvandt, men det er først på soloturer man finner dette ut :wink: , mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå at guttungen fortjener honnør for å ha dratt til topps for å bli funnet, jeg! Da jeg hørte at han var savnet etter å skulle gå ruten alene, ble jeg ikke bekymret i det hele tatt - en gutt som går alene i fjellet har nok vært i fjellet før (eller er TOTALT idiot, men det er jo mer sjelden).

Så slutt å disse småen, han klarte seg bra og lærte nok masse! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morten vedr å kunne gå alene i fjellet. Iblant tar enkelte politifolk på seg en "Erfaringshatt" som er hinsides....

Tror ikke jeg noensinne har kranglet mer med folk, enn med politi om nettopp dette emnet :P

Jeg synes nå at guttungen fortjener honnør for å ha dratt til topps for å bli funnet, jeg! Da jeg hørte at han var savnet etter å skulle gå ruten alene, ble jeg ikke bekymret i det hele tatt - en gutt som går alene i fjellet har nok vært i fjellet før (eller er TOTALT idiot, men det er jo mer sjelden).

Så slutt å disse småen, han klarte seg bra og lærte nok masse! :wink:

Bifalles!

Bratt læringskurve dette, og en god en sådan; sålenge det heldigvis gikk bra :D

Håper han ikke ble skremt bort fra fjellet nå, for her høstet han nok 2 års erfaring iløpet av et lite døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.