Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen x-trem 3 camp fra Hel sport


Fjelljenta85

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale folk som skal innvestere i telt om å kjøpe Fjellheimen x-trem 3 camp fra Helsport. Jeg og samboeren min kjøpte et slik telt til vi skulle til Rondane. Vi ble veldig fornøyd med den type telt,det veier lite,tåler mye,har storm matter,det er god plass,blir ikke kondens grunnet gode lufte ventiler som du kan åpne og stenge som du selv vil. Det er et to duks telt.

Jeg har dårlig erfaring med en duks telt fordi det blir mye kondens når det ikke blir så mye luft.

Det var mye vind det ene døgnet og teltet sto like stødig.

Det følger med en netting hylle som du kan henge opp i taket i innerteltet,den ble flittig brukt.

Det er god plass i forteltet til å lage mat om det dårlig vær ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig å høre....

Sitter med samme erfaring jeg etter å ha brukt det både sommer og vinter. Utrolig bra ventilasjon, ingen problem med matlaging i dette teltet.

4,2kg veid på kjøkkenvekt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt for vel en uke siden, skal til rondane på jomfrutur med det i helgen. Ser frem til det, lest mye og vel om diverse telt etc og dette ble den en soleklar favoritt, selvsagt også mye pga særdeles gode økonomiske avtaler tilgjengelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre....

Sitter med samme erfaring jeg etter å ha brukt det både sommer og vinter. Utrolig bra ventilasjon, ingen problem med matlaging i dette teltet.

4,2kg veid på kjøkkenvekt :lol:

Det er bra å høre at det er flere som synes det teltet er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dette teltet (4manns) i fjor sommer. Jeg er også veldig godt fornøyd. Kan også skrive under på at det tåler bra med vind, da jeg fikk prøvd det i full storm (i følge lokale værmeldinger på nrk radio) i Rondane i fjor høst. En av stormmattene fikk en liten rift, men det var på grunn av steinen som lå på hadde en skarp kant. Teltet har god ventilasjon, lite problem med kondens i innerteltet. Dog krever det ganske flat grunn for å få satt det opp perfekt og hindre at innerteltet berører ytterteltet i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis man skal ligge i telt i sterk vind er ørepropper. En natt i storm, medførte svært lite søvn. Det var som å ligge inntil et uendelig langt godstog. Ørepropper blir med neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får henge meg på jeg også og si at jeg fikk et slik telt av samboeren min i bursdagsgave, og jeg kan heller si annet enn at jeg er storfornøyd. Har ikke fått prøvd det vinterstid ennå, men nå gleder jeg meg til snøen kommer! Har blant annet satt opp teltet midt i ei myr der det var vått over alt, ikke noe problem. Det ble faktisk en del kondens i ytterteltet da, pga. den ekstremt våte bakken, men inne i teltet var det fortsatt tørt og godt og kaffen var perfekt. ;)

.:vegard:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt deilig å høre om folk som er veldig fornøyd med dette helsport-teltet. I tråder hvor det er snakk om helsport blir de som regel rakket ned på av hilleberg frelste. Det er derfor flott å se fornøyde helsport-telt eiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt deilig å høre om folk som er veldig fornøyd med dette helsport-teltet. I tråder hvor det er snakk om helsport blir de som regel rakket ned på av hilleberg frelste. Det er derfor flott å se fornøyde helsport-telt eiere ;)

Jeg har hatt ett annet type fjelltelt og det var Bergans,men etter en tur i Rondane i fjor med enduks telt og telt uten stormmatter så måtte jeg gjøre en innvestering. Og det angrer jeg ikke på. Etter en ukes bruk merket jeg stooor forskjell på Helsport og Bergans. Dessuten slapp jeg å ligge våken om natta for å holde fast teltet. Så jeg har blitt helsport frelst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg oppdaget at xxl solgte dette teltet for bare 3999 forrige helg så jeg bestillte meg et, det kom i posten på fredag og jeg dro straks på helgatur med teltet 8) Så langt er jeg storfornøyd :D Har en Varanger lavvu og et Ringstind 2 fra Helsport fra før som jeg er godt fornøyd med. Var på xxl sine hjemmesider et par dager etter jeg bestillte teltet og da har de fjernet det fra sine sider... Mulig det var feilpriset, et fjellheimen 3 camp kostet også 3999...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har også kjøpt det samme teltet:P Trodde det var feilpriset, så kjøpte det fort.. :)

Har satt det opp i hagen, og etter at det har stått ute i regnet et par dager, så merker jeg det at i innerteltet, så går det en søm, og den er ikke tett, kommer inn vann dersom jeg legger hånden på den... :) Noen som har vært borte i det samme? Har sendt mail til helsport for å høre hva de har å si.

Ellers virker det til å være et kjempetelt! Stort fortelt er viktig for meg. Og god plass er helt konge! Gleder meg til å reise på tur aleine i et tremannstelt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innerteltet er ikke vanntett på samme måte som ytterteltet, og som det står i brosjyren kan det hende noen sømmer (i ytterteltet altså) trekker litt vann før tråden får trutnet. du skal ha fått med en tube med sømtetningsmiddel, som kan hjelpe på hvis det går seint.

er ett veldig godt telt, så det skal nok være i orden.

er lekker det inn gjennom ytterteltet og legger seg på innerteltet? eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innlegg på forumet.

Morro å høre om så mange fornøyde brukere av X-trem teltet.

Dette teltet ble kjøpt som erstatning for et annet Helsport telt. Et 3-manns Rondane fra 1979! Dette har fungert utmerket i snart 30 År!

Bortsett fra en defekt glidelås som Helsport skiftet for en billig penge. Topp service og positiv kundekontakt.

Kjøpte teltet hos XXL for 3.999,- De skulle visst holde denne hyggelige prisen utover høsten!

Kan noen komme med anbefalinger på hvordan man benytter luftemulighetene for å oppnå minst mulig kondens?

Samme bruk av lufteventiler i kaldt vær som fuktig vær? Hvordan lufte hensiksmessig for å få det varmest mulig?

Del erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra emne! Jeg har de samme spørsmålene.

I tillegg lurer jeg på hvordan en skal behandle teltet når det regner. Var akkurat ute en natt med mye regn og litt vind, jeg sliter med å stramme innerteltet godt nok, så det blåser opp i ytterteltet, og det blir litt vått. I tillegg blir det en del kondens. Så når vi våknet var stort sett hele innerteltet vått. Var glad det var bare en natt, og vi ikke skulle gå slik i flere dager. Og teltet veier ikke lenger 4kg når det er vått for å si det sånn..:wink:

Bruker dere forresten primus til å tørke innerteltet dersom dere går flere dager? Oppbevare ytterteltet i en annen pakkpose enn ytterteltet?

Hehe..mange spørsmål. Jeg er spent på erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på leting etter et nytt telt nå etter at det gamle ble stjålet :(

Jeg er ute etter et allround telt for bruk hele året, i fjellet og i skogen. Har siklet en del på fjellheimen x-trem 3 teltet, men synes kanskje at det veier litt i meste laget.

Det andre alternativet er det vanelige fjellheimen 3 camp teltet, det veier jo betydelig mye mindre.

Spørsmålet er da hva som skiller disse fra hverandre? Hva er det utenom snøskjørtet/stormmattenne som gjør at jellheimen 3 camp teltet ikke egner seg i vinterfjellet? Glad for alle svar. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på x-trem og ikke er stormatter, flere bardunfester og en ekstra ventil. Og nettinghylle.

Kan ikke forstå at det veier så veldig mye mer en vanlig 3camp.

Det er litt tungt som solo-telt. Derfor lurer jeg også på om jeg har gjort ett lite bomkjøp..:? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telstengene i X-trem er tykkere enn Pro-serien, og bør derfor tåle mer vær og snø. Ankepunktet mot Fjellheimen vinterstid er den bakre ventilen som ligger lavt og dermed kan fokke eller snø igjen. Det er ikke gunstig med tanke på kondens og kullos. Helsport kan sy på ekstra bakventil og eventuelt stormmatter på et Fjellheimen om det er ønskelig, økonomisk gustig er det nok ikke så lenge XXL kjøre samme pris på de to teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ekstra ventilen kan man jo få på x-trem utgaven også?

de koster jo det samme mener jeg..

det vanlige teltet baserer seg på utlufting ved bakkenivå i stedet for ventilen litt opp på veggen, noe som

ihvertfall ikke fungerer om vinteren!

hvis du skal ha ett vintertelt, kjøper du xtremteltet, hvis du ser nøye på vekta, må du nok gå til en annen produsent uansett,

helsport veier som regel en brøkdel mer enn det som står på posen, så det kan være greit å veie først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ok det ser ud til der er nogen her der kan svare mig, jeg står med det problem at jeg skal vælge nyt telt og kun kan vælge Hel Sport i og med jeg havde en fejl på en Rondavasbu 3 camp, og nu skal vælge en anden model, ( mod mer betaling), og så jeres inlæg og tænkte aha, brugererfaring såe fjellheimen 2 eller 3 camp eller Fjellheimen X-Trem 2 eller 3, jeg er tourcyklist og skal leve 3 måneder i teltet næste år, alle råd modtages

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.