Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor trygge er breene i Jotunheimen nå?


Busken

Anbefalte innlegg

Jeg leser stadig at våren er sen i Jotunheimen i år og at kommer stadig ny påfyll av snø. Hvordan vurderer dere sikkerheten på breene om dagen? Ønsker svar fra dere som har vært på bre Jotunheimen de siste to ukene og som har brekompetanse i form av kurs eller solid erfaring.

Legger gjerne ut ferske oversiktsbilder.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, nå kan ikke jeg skryte på meg å ha veldig stor breerfaring eller ha noen brekurs, men jeg var på leirvassbu i helga. Det var mye snø på breene enda! Snakket med flere og vi var enige om at breene var rimlig trygge enda, men 100% sikker kan man vel aldri være. Så lite til sprekker (men de kan jo være godt skjult..) Er kalde netter så om morgenen er det nok helt topp å gå på bre.

Det hadde vært utrolig fint å gått på ski på breene fortsatt, men ulempen er relativ lange transport etapper. Stikker en uke i lavo til visdalen i morgen så da regner jeg med at vi får testet noen breer i løpet av uken.

Vet ikke hvor mye til hjelp dette var men.

magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller ikkje brekurs, men å gå på bre no utan sikring vil eg uansett rekne som russisk rullett.

Tja, tjo, tjei. SKulle tro det var forskjell på høyde over havet etc angående hvor mye varme snøbroene har vært utsatt for. Hva sier dere som var på Sagi i helgen? Jeg så kraterene på thors bilder fra Leirbreen og i så lav høyde virket det ikke trygt.

Fikk du noe inntrykk av Visbreen, Magnus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.